Ako od neuobičajenih zvukova izuzmemo lupanja i vibracije, mjesta zujanja su alternator, pumpa vode, hidraulična pumpa volana, natezač zupčastog remena i natezač mikro remena
Evo nastavka priče iz prošlog broja, kad smo počeli pričati o zujanju u motoru. U pravilu, sve što se okreće, može i zujati. Prozuji onda kada se istroši ležaj ili osovina ili kad dođe do povećanog zazora među njima. Sve osovine u motoru vrte se na kugličnim ležajevima ili, kako ih u narodu zovemo, balinjerama. To su oni isti "kotači" koje koriste na Balinjeradi u Opatiji, samo su manje veličine. Nekada, još u davna vremena, oni su bili "otvorenog" tipa i mogli su se podmazivati nakon određenog broja kilometara. Razvojem tehnologije, dobili su zaštitu s bočne strane, tako da mast ne može iscuriti i trajno su podmazani. Dakle, kad prozuje, baci i zamjeni!
Kako tehnika ide naprijed, uz ležajeve, sve se više bacaju i zamjenjuju i cijeli sklopovi u kojima se oni nalaze. Tako danas pumpe za vodu, gdje se također nalaze naši kuglični ležajevi, više nitko živ ne popravlja. Nova pumpa jeftinija je od popravka stare, gdje još treba zamijeniti semeringe, potokariti osovinu... I sve je dobro ako prilikom izbijanja ležaja ne pukne kućište. A ne baš tako davno, legendarni Đole iz riječkog Autoservisa, gdje smo skupa "ratovali", znao ih je popraviti po nekoliko na dan. Iako je u tom servisu stalo servisiranje i sad je to parkirni prostor, na mjestu nekadašnje Đoletove tokarije, dan danas je rupa na podu, gdje je izbijao jako "zapečene" ležajeve. Da je od svake naplaćene pumpe štedio po dinar, do kraja života bi imao za cigare.
Ode Đole u sjećanja, otišli i takvi popravci u povijest. Još malo pa će i autoelektričari biti prikraćeni posla na zamjeni ležajeva alternatora. Neki novi automobili već imaju tako konstruirane alternatore da se ne mogu otvarati radi popravka. Na Zapadu se toga i pridržavaju, no ovdje ih vješti električari još uvijek vraćaju u život, jer je puno jeftinije nego kupnja novog sklopa. Ipak je to nagovještaj da i takvim popravcima lagano dolazi kraj.
Dakle, zaključimo: ako iz neuobičajenih zvukova, koji se javljaju u motoru, izuzmemo lupanja i vibracije, mjesta zujanja su alternator, pumpa vode, hidraulična pumpa volana (ako vozilo ima servo volan), natezač zupčastog remena i natezač mikro remena. Podsjetimo se iz prošlog broja da i sam remen može zujati, pa to svakako treba provjeriti prije bilo kakve druge zamjene.
Razlike u "melodiji" zujanja i tonalitetu postoje, ali, ako uho nije iskusno, teško će biti od prve konstatirati pravi izvor zujanja. Problem je i to što su skoro sva mjesta zujanja smještena s iste strane motora, jer su tu, uglavnom, svi dodatni agregati čije se osovine okreću. To tako mora biti, zbog konstrukcijskog rješenja motora, jer često samo jedan ili dva remena pokreću sve nabrojene uređaje.
Želite li otkriti mjesto zujanja, poslužite se prošlom Burzom i postupite na način, kako je tamo opisano. Ako biste željeli sistemom eliminacije doći do rješenja, a imate sreću da vaš motor ima nekoliko remena koji pogone različite agregate, skidanjem jednog po jednog remena, tj. isključivanjem rada pojedinog agregata, riješit ćete uzrok. Pri tome valja naglasiti da remen treba ili do kraja demontirati ili ga nekako učvrstiti prije stavljanja motora u pogon, inače se može dogoditi da vam ga podvuče pod neki drugi remen, a onda ste napravili još veću štetu.
No, takvim postupkom nećete moći ni smjeti ustanoviti zujanje natezača zupčastog remena ili pumpe vode, ako je pogonjena istim zupčastim remenom. U tu svrhu, treba demontirati zaštitni plastični poklopac i onda provjeriti da li se krivac vaših problema nalazi baš na tom mjestu. Iskusan majstor često će moći odvojiti zujanje pumpe vode od ostalih mogućih zujanja.
Svi navedeni uređaji zuje "finijim", višim i konstantnim zvukom na istim okretajima motora, dok pumpa vode uglavnom klopoće i nema stalno isti intenzitet zvuka. Postoje i neke popratne pojave, kojima će se lakše, mada ne baš u svakom slučaju, otkriti mjesto zujanja.
Ako sumnjate u alternator, a uz to vam se na tabli pojavila kontrolna lampica koja upozorava na njegovo nepunjenje, vjerojatno ste pogodili. No, treba reći da se tako nešto podudara kad ležajevi alternatora već dobrano zuje. Gubljenje tekućine za hlađenje motora baš na mjestu ispod pumpe, povezano s nekim zujanjem, zamjenom pumpe, gotovo sigurno će riješiti oba problema.
Pojačan zvuk iz prostora motora i još jači kad je volan maksimalno okrenut lijevo ili desno i bez da se auto kreće, znak je kvara pumpe servo volana, ako ga vaš auto ima. No, prije popravka, svakako provjerite nivo ulja u posudici. Ono što zbog vašeg džepa ne smijete prepustiti slučaju je jako zujanje natezača zupčastog remena. Nebrigom vlasnika, oni kod nekih modela Fiata znaju i potpuno zablokirati, pa se remen više ne okreće oko njih, nego po njima. Tada dolazi do pregrijavanja remena i njegovog pucanja. Dalje priču znate. Ako imate takav tip motora, gdje se njegovim pucanjem sudare ventili i klipovi, ostat ćete bez dosta novaca... A ljeto je blizu!