Problemi iz naslova, nažalost, sigurno ne muče iračke vozače. Tamo je sad toliko buke i eksplozija da nitko i ne pomišlja na nevažne stvari. Baš koga briga za automobil, ako je još uopće u jednom komadu, važno je izvući živu glavu. Nadajmo se da su takvi problemi daleko od nas i da će tamo ostati. Naš život teče dalje, pa se posvetimo svakodnevnim kvarovima koje nam, tu i tamo, priušte naši metalni ljubimci. Možda se ono što slijedi i ne može nazvati kvarovima, ali ponekad toliko smeta i odvlači koncentraciju od vožnje da im treba pristupiti kao ozbiljnim stvarima, tim više što neki vozači nemogu razlikovati bitno od nebitnoga, pa nekad čak odgode putovanje zbog nekog škripanja, koje se u trenutku rješava uz malo WD spraya. Sjećanje me nosi godine u nazad, kad su se još prodavale Zastave u onom sistemu, i kad zapisnik o reklamacijama nije bio dovoljno velik da se upišu svi uočeni nedostaci. Čega tu sve nije bilo! Najviše su svih nas mučile reklamacije oko kvarova navedenih u naslovu. Problem je bio što ih je bilo teško otkriti, a tvornica je davala jako male normative ili ih nije priznavala. Najgore je bilo što su svi dijelovi bili novi, pa nije bilo nekog istrošenja, ili puknuća, koje bi ukazivalo na siguran uzrok. Danas je to kod novih automobila, gotovo nezamislivo, jer se sve slaže kompjuterskom preciznošću, za razliku od onog vremena, kad su bivša braća radila po sistemu "kakva plata, takva vrata". No, starenjem automobila i njegovom upotrebom, naročito po našim, nadaleko poznatim, kvalitetnim cestama, njegovi sklopovi se polako "razmrdaju" i muzika počne. Što se unutrašnjosti vozila tiče, najviše "kanarinaca" je skriveno u instrument tabli, naročito kod istočnih vozila, gdje su sve plastike bile vrlo upitne kvalitete, pa su pucale ili su se pod utjecajem sunca deformirale i počele strugati po limenom dijelu karoserije. Kako auto stari tako karoserija sve više "diše"tj. izvija se. Naravno da tu nije riječ o centimetrima, ali i blago uvijanje bit će dovoljno za nepodnošljive zvukove. Što se tu može učiniti? Neki mehaničari će, vidjevši takav auto s takvim problemom, unaprijed odustati, s razmišljanjem da će izgubiti puno vremena, a da to neće moći naplatiti, pa još ako pukne koja plastika ili plastični osigurač koji se ne može nabaviti... Samo problemi. No, ako ste i malo snalažljivi, moći ćete sami riješiti problem. Treba vam kilo živaca i strpljenja, baterijska lampa i priručni alat. Uhvatite rukama tablu i pokušajte isprovocirati škripanje. Ako ne možete sami, neka vam netko pomogne, a vi se sagnite ispod i premještanjem ruke na pojedine dijelove table pokušajte "uhvatiti" škripu. Može se raditi o nekoj sajli grijanja koja je "pobjegla" iz osigurača, o popuštenom vijku koji priteže tablu za karoseriju itd. Naslanja li se tabla na karoseriju tamo gdje ne bi smjela, zalijepite na tom mjestu komad gume ili filca i škripanje će prestati. Prilikom izazivanja škripanja i lupkanja po instrument tabli, pazite da to ne bude baš u blizini kilometar sata i elektronskih instrumenata, jer bi mogli napraviti više štete nego koristi. Ako je tabla negdje napukla, pa se tare sama o sebe, već će jeftino trenutno ljepilo biti dovoljno da vam sačuva živce. Kad smo kod table, spomenimo da i suha kilometar sajla zna proizvoditi čudne zvukove, koji su tim jači, što se brzina povećava. Obično takav problem zna biti praćen i poskakivanjem kazaljke brzinomjera. Ako sajla od silnog struganja nije mehanički oštećena, problem se rješava tako da se ona odvoji od kilometar sata i u njenu unutrašnjost ulije malo ulja ili masti. Ne treba pretjeravati s količinama, jer bi maziva mogla dospjeti do mehanizma sata i tako ga spriječiti u normalnom radu. Volan i njegove zaštitne plastike slijedeći su koji mogu podići tlak svojim zvukovima. Kontakt sirene se često do volana prenosi malom mesinganom nožicom koja klizi po okruglom obruču s donje strane volana. Njihova međusobna nepodmazanost rezultira struganjem kod svakog okretanja volana. Rješenje je demontaža kola volana, fino obrađivanje kontakata brusnim papirom i podmazivanje tankim slojem masti. Nepravodobno reagiranje može dovesti do potpunog trošenja kontakata na volanu ili prekidaču, što kasnije izvlači dosta novaca iz džepa. Ako su zaštitne plastike oko volana razlog cviljenju, treba ih popustiti i pokušati im naći položaj u kome se neće čuti. Nije li to koristilo, a prije toga ste i podmazali njihove dodirne površine, razlog će vjerojatno biti u povećanom zazoru osovine volana, kad već treba reagirati stručno lice. To su, dakle neka rješenja, ali, dok ovo pišem, mladi susjed mi predlaže i drugu mogućnost: kupiš dobar radio, ubaciš Eminema i odvrneš do daske. Nema šanse za ostale zvukove...