Zamjena svjećica nekada je spadala u osnovne poslove svakog vozača, no, vremena se mijenjaju, pa su tako u novijim motorima svjećice tako smještene da ih se ne može ni pronaći, a kamo li zamijeniti


Bez svjećice ne bi bilo moguće zapaliti smjesu benzina i zraka u kompresijskom prostoru, a to je osnovna stvar da bi motor uopće mogao raditi. I najmanje upućen vozač zna da, osim ulja, povremeno treba zamijeniti i svjećice. Svjećice su potrošni materijal, jer između centralne i bočne elektrode (ili više njih), preskaču iskre, koje pale navedenu smjesu. Ali, od silnog iskrenja te elektrode se i potroše. Time se povećava njihov međusobni razmak, pa je iskra slabija, kasni i nije pravilno raspoređena. Tada dolazi do lošijeg rada motora, povećane potrošnje, ali i do otkazivanja rada pojedinog cilindra, kad kažemo da motor "trokira". Ako je uzrok samo neispravna ili potrošena svjećica, onda je to najbolje što se moglo dogoditi, a svi ostali uzroci nose znatnije financijske izdatke.

Struja na svjećicu dolazi u momentu kad startamo motor, tj. kod prvog okreta motora iz akumulatora, preko bobine i razvodnih kablova. Točan moment pojavljivanja iskre diktira elektronika. Kod novijih vrsta motora je to tvornički utvrđeno i nema mogućnosti podešavanja, osim negdje preko testera, a kod starijih automobila je to određeno zakretanjem razvodnika paljenja. U tim slučajevima, pomicanjem kućišta razvodnika u smjeru kazaljke sata, iskra se kasnije pojavljuje, a obratno, ranije. Tako govorimo o ranijem ili kasnijem paljenju.

Naravno da svi cilindri iskru ne dobivaju istovremeno, nego jedan po jedan, jer se jedino tako može ostvariti kontinuiran rad motora.

Nije prošlo dugo od vremena kad smo tražili samo dvije vrste svjećica, one s kratkim ili dugim navojem, ovisno o tome jeste li ih trebali za Fiću ili Stojadina, a nije ni trebalo spominjati marku, jer je to, obavezno, bila "Bosna".

Danas je situacija potpuno drugačija, jer je debljina kataloga svjećica jednaka debljini revijalnih časopisa, a poznatijih proizvođača ima više od deset, pa ti biraj! No, može se birati samo marka, ali ne i tip svjećice, tj. njezina toplotna vrijednost, koja je tvornički određena.

Kod nekih novijih motora, ugradnja svjećica s krivom oznakom može prouzročiti i velike kvarove na motoru. Zbog velikog broja tipova, neke tvornice uspjele su stotinjak vrsta svesti na nekoliko modela, koji pokrivaju sva vozila.

Kad je riječ o periodu zamjene, nekad smo ih obavezno mijenjali na svakih deset tisuća. I danas je to ista ili malo veća kilometraža ako ste jednu svjećicu platili manje od dvadeset kuna. One skuplje traju i do šezdeset tisuća, naravno, ako je motor podešen pravilno i ako ga ne ganjate kao da ste na Grobniku.

Zamjena svjećica nekada je spadala u osnovne poslove svakog vozača, no, vremena se mijenjaju, pa su tako u novijim motorima svjećice tako smještene da ih se ne može ni pronaći, a kamo li zamijeniti, ako vozač nema ipak malo tehničkog iskustva. U današnjim automobilima više nema ni, nekad obaveznog, ključa za svjećice, kako zbog njihove bolje kvalitete i dugotrajnosti, tako i zbog toga da zamjenu ne vrši vozač, nego ovlašteni servis.

Možda to nekome čudno zvuči, međutim, zaista je negdje, gdje je smještaj svjećice takav, da joj se bez zglobnog ključa ne može ni prići, bolje zamjenu prepustiti onome tko zna. To je već slučaj i kod najjednostavnijeg Fiata Uno s Fire motorom, a kamo su tek ostali modeli, gdje su svjećice zavučene na još nepristupačnija mjesta.

Zbog čega može doći do problema? Svjećice se obavezno prvih nekoliko navoja moraju zavrnuti prstima, da biste bili sigurni kako su pravilno "uhvatile" navoj. Zavrtanje prvih krugova ključem s polugom može dovesti do krivog hvatanja navoja zbog smanjenog osjećaja ruke i tako oštetiti navoj u glavi motora. Ako ste posebno uporni, pa mislite da ćete svjećicu stjerati do kraja, do kojega sigurno neće doći, ako nije pravilno uvrnuta, sigurno vas očekuje popravak navoja ili ugradnja nove čahure s navojem. To, ako je otvor svjećice dostupan za popravak. U suprotnom, potrebna je demontaža glave motora, kad zamjena svjećica od strane stručnjaka predstavlja tek deseti dio iznosa, koji ćete potrošiti ako ste "zeznuli" stvar.

Dakle, ako na vašem autu do sada niste mijenjali svjećice, najprije dobro provjerite njihov smještaj, pa tek onda na posao! Nemojte se samo osramotiti i tražiti zamjenu svjećica ako u autu imate dizel. Smiješno? Je, ali ipak se događa (i naplati)...