Termostat je tu da omogući čim brže zagrijavanje rashladne tekućine na radnu temperaturu.


Vrućine obično dovode do opterećenja termopreki­dača. Onima koji su novi vozači objasnit ćemo razliku između termostata i termo­prekidača, što mnogi mije­šaju.

Za početak pratimo što se u rashladnom sistemu do­gađa od momenta paljenja motora, do postizanja radne temperature rashladne teku­ćine. Ako je vozilo stajalo nekoliko sati, odnosno u to vrijeme motor nije bio u radu, zavisno od vanjske temperature zraka, tekućina u rashladnom sistemu bit će približna toj temperaturi, ali odvojena na dva "dijela". Prvi dio su blok i glava motora, a drugi hladnjak i spojne ci­je­vi. Brana između njih je termostat, koji je u tom mo­men­tu, naravno, u zatvore­nom položaju. Paljenjem mo­tora i porastom temperature, zbog izgaranja u kompresionom prostoru i zagrijavanjem zbog pokretanja klipova i pratećih elemenata, temperatura raste. Sav po­rast temperature događa se samo u prostorima bloka i glave motora, kako bi manja količina vode ili sredstva za hlađenje čim prije dostigla radnu temperaturu i omo­gućila motoru rad pod optimalnim uvjetima. Kad ne bi postojala ta "brana", koja dijeli dva navedena prostora, trebalo bi puno više vre­mena da se voda ili tekućina hlađenja, zbog veće količine i cirkulacije, zagrije na radnu temperaturu, To znači da bi motor morao puno dulje raditi pod nepovoljnim uvjetima, odnosno "na hladno", što bi kod nekog vozača, koji odmah nakon starta tjera motor u visoke okretaje, moglo imati loše posljedice po vijek motora. Uspore­dimo to s trčanjem u ranim jutarnjim satima, bez pret­hodnog zagrijavanja, odmah nakon buđenja. Bez obzira što je sav od metala, i motor ima dušu! 

Dakle, termostat je tu da omogući čim brže za­gri­javanje rashladne tekućine na radnu temperaturu. Kada se u prostoru motora, tj. u njegovim rashladnim kanalima to dogodi, termostat se otvara i propušta cirkulaciju vode po cijelom sistemu, sve do hlađenja u hladnjak vode, kome je u vožnji dovoljno strujanje zraka kroz njega, da se temperatura može održavati u zadanim vrijed­nostima. Kolika će točno ona biti, određuje konstruktor motora, tako što odredi na kojoj temperaturi teku­ćine će se otvoriti termostat i kad će se ukopčati ven­tilator hlađenja. Sada smo došli do trenutka ukopča­vanja ventilatora. Kako smo rekli, vožnjom na otvorenoj cesti i bez većih opterećenja, rad ventilatora nije potreban, jer je dovoljno strujanje hladnoga zraka kroz hlad­njak. Ali u slučaju vožnje u gradskim uvjetima i u ko­loni, odnosno uzbrdici, kad nam neko vozilo od ispred predstavlja prepreku za direktno hlađenje hladnjaka, ventilator će morati uskočiti kao dodatna potpora hlađe­nju tekućine koja prolazi kroz hladnjak. Kad će se on ukopčati određuje termo­prekidač, koji "snimi" temperaturu, i ako je ona iznad radne, u njemu se spoje kontakti, koji preko spojnih kablova ukopčaju ventilator. Do kada će ventilator biti ukopčan, opet određuje ter­moprekidač, koji ima za­da­nu temperaturu ukopčava­nja, ali i iskopčavanja ventilatora.