15.05.2003.
Toplo, vruće, kuha...
Ne znam čemu imamo zahvaliti ovu silnu vrućinu već početkom mjeseca maja. Ili smo Bogu nešto grdo zgriješili ili su nešto skuhali ovi u Zaljevu, kad su jedni po drugima pucali bombe i rakete, s punjenjima čiji kemijski sastav nikad nećemo znati. Kako i to djeluje na klimu, upravo se imamo priliku uvjeriti. Što će tek biti u srcu ljeta, kad je sada tako vruće i sparno. Po fasadama kuća sve se više vidi vanjskih jedinica klime. Kad se kupuju novi auti, klima više nije luksuz, nego nasušna potreba, bar za najgorih, mjesec dana. A što je s našim konjima u motoru? Zimski i proljetni period bili su im puno draži, što se znojenja tiče. Pakleno ljeto bit će mnogim vozačima škola da su trebali poslušati mehaničara, koji ih je upozoravao na moguće kvarove sistema za hlađenje, koje bi trebalo čim prije riješiti. Naročito ćete se sjetiti mehaničara, ako vam se ti kvarovi dogode na putu. Iako su, u evropskom prosjeku, u velikom postotku smanjeni, zbog sve kvalitetnijih i trajnijih dijelova, na našem području još se uvijek drže vrlo visoko, zbog kronične starosti našeg voznog parka, i predstavljaju jedan od najčešćih kvarova na našim cestama u toplim ljetnim danima. Ako je cijeli sustav hlađenja ispravan, mada su vanjske temperature stalno visoke, motor neće patiti i bit će normalno rashlađivan. Jedina razlika koju možete primjetiti je češće paljenje ventilatora. Sve dok kazaljka na instrumentu temperature pokazuje normalni položaj ili par milimetra više, situacija je stabilna. Opasno naginjanje kazaljke prema crvenom polju, mora odmah zaokupiti vašu pozornost i prisiliti vas da stanete sa strane ceste i provjerite o čemu se radi. Najčeća glupost koju vozači u tom momentu naprave, je odvijanje čepa hladnjaka ili posudice, kako bi proverili nivo vode ili tekućine. To se ne smije raditi jer vas vrela voda može opeći po rukama i licu, a i zbog toga, što vode može biti dovoljno, ali će vam ona, zbog velikog tlaka u sistemu pobjeći kroz otvor, pa sad od jednog problema imate dva, naročito, ako nedostatak vode nije uzrok pregrijavanju i ako nemate rezerve za nadopunu izgubljene vode. Nemate li baš noviji auto, pun elektronike (naročito iz egzotičnih zemalja), trezveno stanite i pričekajte da se motor malo ohladi. Ako vam se to dogodi u sred dana, bolje je negdje sjesti i popiti kavu, jer će se duže hladiti. Tek tada možete provjeriti nivo i prisjetiti se da li vam se temperatura počela dizati kad ste vozili u kolni ili na uzbrdici ili je kazaljka svoju uzlaznu putanju počela bez obzira na navedeno. U prvom slučaju vjerojatno će se raditi o otkazivanju termoprekidača, koji je zadužen da registriranjem porasta temperature, pošalje signal ventilatoru hladnjaka, koji se onda ukopča i određeno vrijeme hladi vodu koja prolazi kroz hladnjak na put u kanale bloka i glave motora. Kad temperatura padne na normalu, on se iskopča, i tako se to stalno ponavlja. Vožnja na otvorenoj cesti i nižim temperaturama ne zahtjeva ukopčavanje ventilatora, jer je struja zraka kroz koju se auto probija, dovoljna za hlađenje vode koja prolazi kroz hladnjak. Nekad su se ventilatori stalno okretali i tako krali snagu motoru, ali već godinama svi su automobili opremljeni električnima, a oni jači ih imaju i po dva.
No, prvi uvjet za normalno hlađenje je prisustvo dovoljne količine vode u sistemu. Umjesto obične vode, bolje je imati kvalitetnu tekućinu za hlađenje, ili kako je volimo zvati, antifiz. Ona ima višu točku kuhanja, bolje hladi i štiti od hrđe. Noviji motori napravljeni od tehnološki poboljšanih materijala, moraju obavezno imati takve tekućine, a nikako čistu vodu, jer dolazi do problema s probijanjem brtvi i slično. Voda ili tekućina u sistemu, koja je prljava do te mjere, da bi i žabe pogledom na nju rekle "bljak", sigurno neće kvaltetno hladiti i začepljivati će sitne prolaze kroz ćelije hladnjaka. Ako imate takvo stanje, bez dobrog sredstva za čišćenje, koje možete kupiti u prodavaonici rezervnih dijelova, sistem za hlađenje ne možete kvalitetno očistiti. Nekima to neće biti zadnji posao što se hlađenja tiče. Blato iz stare i prljave tekućine, sigurno je začepilo i neku rupicu na hladnjaku za koju niste znali. Sada nema blata, ali ima rupica, kroz koju ističe nova tekućina. Žuri li vam se, vjerojatno će kemija opet pomoći, jer postoji i tekuće sredstvo za začepljivanje malih rupica, no ako mislite na duži put, treba ipak pristupiti ozbiljnom popravku ili zamjeni hladnjaka... da se vašem mehaničaru ne štuca cijelo ljeto...
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)