Farmaceutska industrija troši 2 puta više novca na promociju i marketing nego na istraživanje i razvoj lijekova.


Velika afera podmićivanja liječnika od strane tvrtke Farmal (afera Hipokrat) po­lako se privodi kraju. Većina liječnika nagodila se s tu­žiteljstvom i dobit će tek uvjetne kazne. Nekih većih posljedica po njihovu pro­fesiju neće biti. Crni zastor zaborava sakrit će sve, ali upadanje u žitki mulj nas­tavit će se bez pardona. Ovo je močvara koju se ne može isušiti.

Farmal je žrtveno janje puno većih moćnika, koji itekako znaju kako s nov­cem. Farmaceutska industrija troši 2 puta više novca na promociju i marketing nego na istraživanje i razvoj lije­kova. Najvećim dijelom to i nije klasična propaganda.

Iako vam se možda čini da su reklamne poruke za lije­ko­ve u novinama i na te­leviziji vrlo učestale, na ovakav (di­rektan) oblik propagande od­lazi tek desetak posto marke­tinškog farmaceutskog nov­ca. Ostatak je namijenjen „edukaciji“ lije­čnika, koja se provodi na vrlo šarolik način. Ruku na srce, ponekad je teš­ko po­hvatati sve konce za­vlačenja ovakvog novca. No, pođimo redom…

Prodajni agenti obilaze liječnike na regularnoj bazi, promptno ih obavještavajući o svim novim lijekovima. U razvijenim zemljama obično 1 agent „brine“ o 10 lije­č­ni­ka. Naravno da to nisu samo kurtoazni posjeti ili dijelje­nje besplatnih uzoraka. Sus­reti uključuju skupe obi­teljske večere i praktične poklone, kako bi se još više stimulirala suradnja. Edu­kativne konferencije i seminari ponekad se provode na više nego egzotičnim lokacijama. Znanje ne poznaje ci­jenu. Svi troškovi uključeni, naravno. (Promotivne mate­rijale ćete ljubazno prihvatiti. Ako ne zbog znatiželje, onda barem zbog pristoj­nosti.) Znate li koliko su Ka­ribi lijepi?

Kada se utisci slegnu, ostaju zanimljivi reprinti kli­ničkih istraživanja, gdje tretman lijekova podsjeća na tretman partizana iz starih jugo-filmova. Sve najbolje. Pacijenti jedva čekaju nove, čudotvorne preparate. Ov­dje nećemo sitničariti što ni­gdje ne piše da su istraživa­nja financirali ti isti farmaceuti, koji su nakon toga an­gažirali marketinšku agen­ciju, kako bi im sve uljepšala do razine glamura. Nećemo ni sitničariti da se potpis „uglednog znanstvenika“ na istraživanju posebno naru­čuje i plaća. Rijetki od njih „svoj“ uradak uopće i pro­čitaju.

Stručni časopisi rado ob­javljuju uljepšane i favori­zirane prikaze novih lijekova. Zahvala za to doći će u oglasnom dijelu. Farmaceuti nikada ne štede. Sve uloženo višestruko se vraća. Zar je bitno što više od pola cijene svakog lijeka čini propa­gan­da? Bit će i više, samo ako zatreba.

Prijavite se na besplatni newsletter: 
[email protected]
Novosti iz svijeta zdravlja, alternativne medicine i zdrave prehrane, sve na jednom mjestu!