08.06.2014.
Trag novca
Velika afera podmićivanja liječnika od strane tvrtke Farmal (afera Hipokrat) polako se privodi kraju. Većina liječnika nagodila se s tužiteljstvom i dobit će tek uvjetne kazne. Nekih većih posljedica po njihovu profesiju neće biti. Crni zastor zaborava sakrit će sve, ali upadanje u žitki mulj nastavit će se bez pardona. Ovo je močvara koju se ne može isušiti.
Farmal je žrtveno janje puno većih moćnika, koji itekako znaju kako s novcem. Farmaceutska industrija troši 2 puta više novca na promociju i marketing nego na istraživanje i razvoj lijekova. Najvećim dijelom to i nije klasična propaganda.
Iako vam se možda čini da su reklamne poruke za lijekove u novinama i na televiziji vrlo učestale, na ovakav (direktan) oblik propagande odlazi tek desetak posto marketinškog farmaceutskog novca. Ostatak je namijenjen „edukaciji“ liječnika, koja se provodi na vrlo šarolik način. Ruku na srce, ponekad je teško pohvatati sve konce zavlačenja ovakvog novca. No, pođimo redom…
Prodajni agenti obilaze liječnike na regularnoj bazi, promptno ih obavještavajući o svim novim lijekovima. U razvijenim zemljama obično 1 agent „brine“ o 10 liječnika. Naravno da to nisu samo kurtoazni posjeti ili dijeljenje besplatnih uzoraka. Susreti uključuju skupe obiteljske večere i praktične poklone, kako bi se još više stimulirala suradnja. Edukativne konferencije i seminari ponekad se provode na više nego egzotičnim lokacijama. Znanje ne poznaje cijenu. Svi troškovi uključeni, naravno. (Promotivne materijale ćete ljubazno prihvatiti. Ako ne zbog znatiželje, onda barem zbog pristojnosti.) Znate li koliko su Karibi lijepi?
Kada se utisci slegnu, ostaju zanimljivi reprinti kliničkih istraživanja, gdje tretman lijekova podsjeća na tretman partizana iz starih jugo-filmova. Sve najbolje. Pacijenti jedva čekaju nove, čudotvorne preparate. Ovdje nećemo sitničariti što nigdje ne piše da su istraživanja financirali ti isti farmaceuti, koji su nakon toga angažirali marketinšku agenciju, kako bi im sve uljepšala do razine glamura. Nećemo ni sitničariti da se potpis „uglednog znanstvenika“ na istraživanju posebno naručuje i plaća. Rijetki od njih „svoj“ uradak uopće i pročitaju.
Stručni časopisi rado objavljuju uljepšane i favorizirane prikaze novih lijekova. Zahvala za to doći će u oglasnom dijelu. Farmaceuti nikada ne štede. Sve uloženo višestruko se vraća. Zar je bitno što više od pola cijene svakog lijeka čini propaganda? Bit će i više, samo ako zatreba.
Prijavite se na besplatni newsletter:
Izdvojeni članci
Fizioterapeut
Pitanja čitatelja: Što nakon puknuća čašice koljena?
Prije dva dana kćerku mi je udario auto pri čemu je zadobila ozljedu napuknuća čašice na koljenu. Jučer je bila operacija. Što trebamo dalje da bi imala što manje posljedica?
Imam parcijalnu rupturu ukrštenih ligamenata i manju povredu meniskusa, koliko je vremena potrebno da se to zaliječi? I na koji način?