Osjećate li podrhtavanje upravljača pri brzinama od oko osamdeset kilometra na sat, vjerojatno trebate balansirati kotače, tj. uskladiti odnos između felge i same gume


Već je bilo pisanja o gumama, ali nismo jako naglasili kako ih sačuvati, odnosno što sve učiniti da čim duže traju i budu u dobroj kondiciji.

Naravno, u trenutku naglog kočenja nećemo misliti o tome kako će se gume jako potrošiti na jednom mjestu, pa slabije pritisnuti pedalu, jer bi šteta od nalijetanja na drugi auto ili udarca bila daleko veća od vrijednosti svih guma. Imate li ABS, o tome ne morate ni razmišljati, jer taj uređaj sprječava blokiranje kotača, pa se tako ni guma na mjestu dodira s asfaltom ne može oštetiti uslijed dugotrajnog proklizavanja, naročito ako je podloga jako gruba.

Dakle, gumama treba pružiti pažnju u "mirnodopskim" prilikama, a da bi u momentu potrebe i opasnosti bile u najboljoj kondiciji i dale sve od sebe. Ono što mnogi često zaboravljaju je da tlak zraka u gumi s vremenom pada, naročito ako se radi o žešćim vozačima koji kroz zavoje prolaze kao da im od svakoga ovisi život.

Moderni automobili na instrumentnoj ploči već imaju podatke o stanju tlaka u svakoj pojedinoj gumi, jer proizvođači dobro znaju što za stabilnost automobila znači propisan i ujednačen tlak u svakoj gumi. Dovoljno je da samo jedna guma izgubi propisani tlak, pa da se auto u vožnji ponaša kao jedrilica na nemirnom moru.

Iako su neki protiv prečestog kontroliranja tlaka, jer kažu da time više uništavaju ventile na gumi pa tek onda dolazi do većeg propuštanja, u slučaju normalne vožnje, to bi trebalo činiti nekoliko puta godišnje. Na tim kontrolama ne treba zaboraviti rezervnu gumu, jer se obično dogodi da, kad je potrebna, od nje nema koristi zbog toga što je prazna.

Gume treba napumpati na vrijednosti prema tvorničkim uputama, a ne od oka, jer su samo ti podaci mjerodavni i garantiraju najbolje ponašanje vozila u svim prilikama. Pumpanje po vlastitim mjerilima brzo će dovesti do oštećenja gume i to na način da, ako se ne napumpa dovoljno, sredina gaznog sloja će se trošiti više nego bočni dijelovi i obrnuto. U slučaju nedovoljno napumpane gume, vanjski dijelovi će se trošiti više nego srednji.

Osjećate li podrhtavanje upravljača pri brzinama od oko osamdeset kilometara na sat, vjerojatno trebate balansirati kotače, tj. uskladiti odnos između naplatka-felge i same gume, kako bi opet postale "jedno tijelo". Disbalans se može pojaviti s vremenom, kao posljedica učestale vožnje po lošim cestama, ili odjednom, ako kotačem jače udarite u neku rupu ili se naglo popnete na visok trotoar. U tim slučajevima može doći i do oštećenja felge, koju će i sam gumar, ako je čelična i ako nije jako oštećena, malo poravnati, izbalansirati i problem je riješen. No, ako se radi o aluminijskoj felgi, problem je veći, jer je obično treba mijenjati, ali ima i majstora koji će je izravnati i ona će biti opet upotrebljiva. Tu se uštedi ne tako mali novac, jer su one skupe i svako toliko se modeli mijenjaju, pa se oštećenjem jedne, moraju kupiti barem dvije, ako taj model više nije u proizvodnji.

Balans kotača nije važan samo za gumu, nego za cijeli ovjes, jer su većim podrhtavanjem volana ugroženi svi sastavni dijelovi ovjesa, kojima se tako bitno skraćuje vijek trajanja. Kod povremenih pregleda guma, osim na dubinu njihovih šara, obratite pažnju i na to jesu li šare po cijeloj površini gume iste dubine. Primijetite li da su gume potrošene više po vanjskim dijelovima, problem će trebati tražiti u lošoj centriranosti prednjeg ovjesa, do koje dolazi zbog loših cesta, ali i zbog udaraca.

Ovisno o pravcu i kutu udarca, gume mogu ostati neoštećene, a da se pritom iskrive amortizer, vilica, spona ili neki drugi sastavni dio ovjesa. U slučaju većih odstupanja, primijetit ćete slabije držanje pravca i cviljenje guma kojeg prije nije bilo, već i u najmanjem zavoju.

Tada treba brzo otići do mehaničara koji će ustanoviti što se dogodilo, eventualno zamijeniti iskrivljeni dio i ponovo centrirati ovjes. Iako se to može učiniti i mehaničkim putem, bolje je i preciznije to učiniti optičkim aparatom, gdje je centriranost stopostotna.

Trošenje guma po unutrašnjim rubovima, osim već navedenih problema, sugerira i istrošenost jabučica vilica, kada zbog povećanog zazora u njima, donji dio kotača "pobjegne" prema van. Njihovom zamjenom sve se opet vraća u normalu, osim guma, koje će i dalje biti potrošene ako niste reagirali na vrijeme.

Pa se sjetimo stare reklame za nekad najbolje (i jedine) gume Borovo, koja je glasila: „Imaj na umu i gumu!“