U ono vrijeme kad su i našim cestama počeli prometovati konkretni automobili, a naročito oni stranih registracija, znali smo se kladiti, koji od njih je "nabrijan", tj. koji ima motor na kome su učinjene neke preinake za postizanje veće snage motora. No, to i nije bilo uvijek tako teško jer su takvi auti osim dobrog zvuka imali široke gume, bili spušteni itd. Onda su počeli dolaziti auti normalnog izgleda, ali se nismo mogli načuditi kako to tako brzo startaju na semaforu i ubrzavaju kao avion. Jednom je netko hladno prokomentirao: turbo! Šta turbo, pitamo mi, ostali klinci? Pa turbo, tako mi je rekao tata! Naravno da pojma nismo imali što to znači, ali kad bi neki auto brzo proletio ili startao tako da su gume plakale, i mi bi samo rekli: turbo! To riječ je postala sinonim za sve ostale dobre stvari, pa smo tako imali turbo cure, a one su, opet bile turbo napredne ili turbo nazadne. Da, turbo je stvarno dobra stvar. No on je dobar dok je ispravan i održavan, u suprotnom postane žderač ulja motora i nekorisna stvar. Zašto turbo, tj. turbina na motoru. Tko je vozio auto s turbinom nakon običnog motora, ima osjećaj da taj tek povuče snažno na onim okretajima gdje se kod onih bez turbine snaga počinje gubiti, tj. motor ima okretaje, ali više ne ubzava. Ako bi to slikovito rekli, onda se sjetimo starih filmova Jamesa Bonda, kad ga netko od iza slijedi, on pritisne dugme, i odleprša. To je to. Samo što, tamo on nešto pritisne, a u stvarnosti se sve odvija automatski. Turbina je dio motora smješten tik do ispušnog kolektotra i spojen na njega. Netko se davno, dobro dosjetio da bi motor mogao dobiti na snazi kad bi se u njega naguralo više zraka.. Normalni "atmosferski" motor usiše samo onoliko zraka, koliko klipovi, proizvodeći podtlak povuku u motor. Trebalo je konstruirati takav uređaj koji će to omogućiti, a neće trošiti snagu motora, jer bi onda rezultat bio nula. Turbina je konstruirana, ali ju je trebalo zavrtiti. To je bio veliki problem, jer ona mora dostići preko sto tisuća okretaja u minuti. Za usporedbu, motor srednjeg automobila se pod punim gasom vrti na oko sedam tisuća okretaja. Riješenje je nađeno u ispušnim plinovima motora, koji kao štetne tvari izlaze iz motora pod tlakom od tri do pet bara. Na sam izlaz tih plinova iz motora, uronjen je pogonski dio turbine na čijoj su osovini lopatice. Istom osovinom povezan je kompresorski dio, koji je ustvari bit cijele priče. I on na osovini ima lopatice koje upuhuju dodatni zrak u motor. Za najjednostavniju uspotredbu možemo uzeti vodenicu na rijeci, samo umjesto vode, kotač pokreću ispušni plinovi, a teški kamen, umjesto da pšenicu pretvara u brašno, tlači zrak u motor. Osim što daje dodatnu snagu motoru, turbina djeluje i ekološki jer ubacivanjem veće količine zraka dolazi i više kisika, pa je sagorjevanje potpunije. Zavisno od konstrukcije, turbini može biti pridodat i intercooler, ili kako se po naški kaže hladnjak sabijenog zraka. Njegov zadatak je da zrak iz turbine dodatno ohladi, kad on postaje gušći, pa se "stisne", i tako ga više može ući u motor. Kod prisutnosti turbine na motoru, cijevi ispušnog sistema moraju biti većeg promjera, kako nebi došlo do zagušenja prilikom izlaza ispušnih plinova zbog dodatnih količina zraka. Iz svega slijedi da je turbina na motoru vrlo koristan dio. No, treba znati da za turbo motore dijelovi moraju, zbog dodatnih tlakova, biti bolje kvalitete, što će reći da su skuplji. Prilikom kupnje polovnog vozila s turbo motorem treba biti naročito oprezan, jer u slučaju većeg popravka sva prednost u tom trenutku pada u vodu. Osim dijelova motora ni sam popravak turbine, ako je u kvaru, nije jeftin Njeni popravci se ne mogu obavljati u klasičnim servisima, nego postoje specijalizirani koji posjeduju specijalne uređaje i alate, bez kojih se popravak ne može ni zamisliti. Najvažnija operacija je balansiranje osovine s lopaticama, jer na tako visokim radnim okretajima ne smije biti greške. To dobro zna cijenjeni i tihi kolega Walter Gustin koji u svom servisu godinama, ponekad i duboko u noć liječi turbine i kome mnogi naši automobilistički šampioni mogu biti zahvalni što su se okitili medaljama. Kad ste odlučili kupiti polovni auto s turbinom, prvo upitajte vlasnika kolika je potrošnja ulja i dobro ga pogledajte u oči. Ako ipak, skrušeno prizna da motor troši ulje, znajte da i neispravna turbina može biti uzrokom. Primjetite li kapljice baš ispod nje, dileme nema. Ako ste postigli dogovor, pa onda i popravili kvar, ne štedite na kvaliteti ulja. Ona je, uz redovnu izmjenu ulja, od najveće važnosti za dugi vijek i ispravno funkcioniranje. Još je jedna važna stvar koju vozači takvih automobila, naročito starijih generacija zaboravljaju, a ta je da prilikom paljenja treba pričekati tridesetak sekundi, kad motor mora raditi na leru prije kretanja kako bi se ulje dobro rasporedilo, a isto pravilo važi i prije gašenja.