Primijetite li i malu razliku u visini i tvrdoći pedale kočnice, treba odmah reagirati.


Za vašu sigurnost i du­ži­nu životnog vijeka, ako vam crte na dlanovima nisu pre­kratke, najvažnije je ulje koč­nica. U današnje vrijeme, kad su motori toliko napredovali da bi mogli automobile vinuti u zrak, i kad im se brzina mora elektronski og­raničiti, problem je kako za­ustaviti auto. Ne vjerujući da spadate u krug vlasnika koji razmišljaju kako zakočiti pri brzini od 250 km/h, držimo se srednjih vrsta vozila, koje voze obični smrtnici. Naj­gore što vam se može do­goditi je da u kritičnom mo­mentu, pri većoj brzini, pri­tiskom na pedalu kočnice, ona propadne i auto ne za­koči. Tada imate vremena samo za skraćenu molitvu, "u dvi riči": Bože pomozi! Na­ravno da vam dragi Bog u tom trenutku neće nadoliti ulje u kočioni rezervoar, ali će se možda pobrinuti da vas na onom svijetu smjesti ne­gdje gdje je ugodno. Sva sre­ća pa se takvi kvarovi ne do­gađaju često, jer već godinama, svi automobili imaju takozvani dvostruki sistem kočenja, što bi značilo, da ako vam otkažu prednje koč­nice, još uvijek možete zakočiti zadnjima i obratno. No, ne zavaravajte se, u tim slučajevima, bitna je razlika u dužini zaustavnog puta, koji se može više nego dvo­struko produžiti, a i jedan metar kasnijeg kočenja, mo­že značiti nečije stradavanje. U pravilu se to ne događa odjednom, osim ako nemate ljutog neprijatelja, koji bi vam znalački prerezao spoj­ne cijevi kočnica, ali na na­čin da ih samo zareže, pa da se u toku kočenja, od pritiska ulja raspuknu i tako iscuri ulje. Tu već zalazimo u neke kriminalne sfere, a to nije naša tema. Dakle, pri­mijetite li i malu razliku u visini i tvrdoći pedale koč­nice, treba odmah reagirati. 

Tu dolazimo do današ­njeg zadatka: kontrola ulja za kočnice. Već davno automobili imaju kontrolnu lam­picu nivoa ulja za kočnice, koje se pali njegovim padom od zadane razine. Najprije se to događa u oštrijim zavojima, kad ulje poleti u jednu stranu rezervoara, pa plovak naglo padne u donji položaj, dotakne kontakt i lampica se upali. Važno je da lampica i sistem dojave budu ispravni, u protivnom nećete znati da ulja nedostaje i dogodit će vam se propadanje pedale. Pa, kad već provjeravate ni­vo ulja motora, "bacite oko" i na posudicu ulja kočnica. Na današnjim automobilima, uglavnom su smještene i uglavljene na glavni kočioni cilindar ili pumpu, kako ga neki zovu. Najbolje je, da je razina na crti maximuma. Posvećujete li svom auto­mo­bilu češće pažnju, pa sva­ko toliko morate ulje do­li­jevati, znak je kvara u sistemu hidraulike i treba odmah nešto poduzeti. 

Ako niste dugo kontrolirali nivo, a on je pao, ne mora značiti da negdje puš­ta. Trošenjem kočionih ob­loga, naročito disk pločica, one se sve više približuju disku i iza sebe, u cilindru ostavljaju prostor, koji ispu­njava ulje iz posude. Zam­jenom disk pločica i pret­hodnim vraćanjem klipova u nulti položaj, ulje se vraća u posudicu i ne treba ga dolijevati. Ukoliko je potrebno doliti, za nove automobile treba koristiti isključivo onu vrstu i kvalitetu koju pre­poručuje proizvođač. 

Tvor­ni­ce automobila pre­poru­čuju zamjenu ulja za kočnice svake dvije godine, no malo se njih toga pridržava. Raz­mislite da li ste ikada to uči­nili. Ako niste, a auto vam već ima neku godinu, oba­vite to. Premalo košta, a i pola metra skraćenog ko­če­nja, može vam spasiti glavu!