Auto nije napravljen da vam zamijeni baš svaki korak. Na kratkim relacijama potrošnja je najveća zbog hladnog motora, uključenog čoka i nezagrijanog ulja. Otkrijte ponovo ljepotu hodanja!


S Bliskog istoka svakodnevno dolaze ne baš optimistične vijesti, sukobi se zaoštravaju i vojnih intervencija sve je više. Reći će neki da ih nije briga jer je daleko od nas, no, i mi ćemo biti ti koji će osjetiti indirektne posljedice u vidu poskupljenja ili, ne daj Bože, nedostatka crnog zlata. Situacija bi mogla sličiti na onu u staroj Jugi, kada goriva nije bilo dovoljno i kada su poskupljenja mjerena u dvoznamenkastim postocima. Zaključak je da ćemo morati čuvati svaku lipu.

No, dok se negdje štedi, u vožnji se nemilice rasipaju novci, tj. količine dragocjenog goriva. Iako proizvođači novih vozila potrošnju stalno obaraju, i sami možemo doprinijeti uštedi pokojeg decilitra dragocjene tekućine. Sjećam se davnih vremena, kad su za sadašnje razdoblje predviđali potrošnju od dvije i pol litre, no samo su se neki dieseli uspjeli spustiti ispod četiri, pet.

Točno je i to da je postignuti rekord potrošnje,  i to s benzinskim motorom, pao na ispod litre na sto kilometara, no to su specijalna takmičenja i rezultati koji se ne mogu prenijeti na normalan promet. Bilo kako bilo, izgleda da nas čeka još dosta neugodnih iznenađenja po pitanju cijene goriva, pa se podsjetimo nekih mogućnosti uštede.

Iako se snaga motora danas mjeri u kilovatima, poslužit ćemo se prijašnjim jedinicama za snagu, a to su konjske snage, tj. konji. Da bi ti konji radili, treba ih hraniti. Što ih više radi i što više rade, treba im više hrane, tj. goriva. Ako motor ima, primjerice,  sedamdeset konja, oni nisu uvijek svi u pokretu, pa bi, slikovito rečeno, situacija bila takva da, ako se vozite na ravnoj cesti u četvrtoj brzini s dvije tisuće okretaja motora u minuti (a to je onda kad auto lijepo i bez opterećenja klizi po cesti i nema visokih tonova u motoru), tridesetak konja radi, a ostali odmaraju. Oni koji odmaraju, ne traže hranu. Pri tome ste postigli neku brzinu, ali ako zadržavate istu brzinu vožnje, a prebacili ste u niži stupanj prijenosa, ostali konji se bude i čim otvore oči počnu jesti kune iz vašeg džepa, tj. zahtijevaju dodatne količine goriva.

Zaključak se nameće sam po sebi, iako to nikako ne znači da možete voziti u četvrtoj trideset na sat i tako puno uštedjeti. Dapače, pri vožnji u visokom stupnju prijenosa i na maloj brzini, naročito prilikom ubrzavanja, potrošnja enormno raste. Gledajući potrošnju u najnepovoljnijem trenutku, u jedinici vremena manjoj od sekunde, instrumenti u nekim skupljim automobilima pokažu trenutačnu potrošnju veću i od trideset litara. Nemojte se iznenaditi ako potrošite više goriva nego piše u knjižici vašeg automobila. Svaka tvornica voli napisati manju potrošnju, a i mjerenja se vrše pod povoljnijim uvjetima nego je normalna vožnja. No, težina i nervoza vaše desne noge određuju koliko ćete često posjećivati benzinsku pumpu. Najviše se goriva potroši u gradu i to za vrijeme mijenjanja stupnjeva prijenosa, što se ne može izbjeći, ali treba s mjesta kretati i ubrzavati s umjerenim pritiskom papučice gasa i ne pritiskati ju više od dvije trećine.

Ne treba na semaforu stalno dodavati gas kao da ste bubnjar, a onda se zalijetati, nabijati se vozilu ispred vas na bunker, pa oštro kočiti. To je nepotrebno rasipanje goriva i zagađivanje zraka. Neki automobili imaju ugrađen kontrolni instrument - ekonometar, koji je sondom povezan za usis i elektroniku motora, pa položajem kazaljke pokazuje idealan režim rada motora, to jest, prilagođavanjem količine gasa i stupnja prijenosa kad se kazaljka nalazi u zelenom polju, potrošnju goriva svedemo na najmanju moguću mjeru.

Izračunato je da, ako se na autocesti vozi samo dvadesetak kilometara ispod dozvoljene brzine, uštedi se litra na sto kilometara. Kad bi radili računicu, ponekad bi ispalo da sami sebi, neprilagođenom vožnjom, krademo rezervoar goriva. Sjećam se podataka stručnjaka iz Fiata za pet tisuća prijeđenih kilometara. Vozeći brzinom sto na sat potrošit će se 400 litara benzina, a sa sto dvadeset - 600 litara. Prilična ušteda! Ne stavljajte bitno šire gume na kotače i redovito kontrolirajte tlak u njima. Ne tjerajte gume da "plaču" i cvile prilikom startanja. Što manje koristite prijevoz prtljage na krovu i odmah skidajte krovne nosače kad vam više ne trebaju.

I za kraj, znajte da auto nije napravljen da vam zamijeni baš svaki korak. Na kratkim relacijama potrošnja je najveća zbog hladnog motora, uključenog čoka i nezagrijanog ulja.

Otkrijte ponovo ljepotu hodanja, pa da se našim budućim generacijama u gene ne upišu i atrofirani nožni mišići!