Stvarno je dobro barem jednom godišnje izvršiti balansiranje, jer od naših jadnih cesta i penjanja na trotoare, kad nemamo gdje parkirati i guma i felga dobiju "po nosu".


Priznajte da uživate dok se svojim metalnim ljubimcem vozite ravnom cestom, osamdesetak kilometara na sat, na radiju lagana muzika, a on plovi kao luksuzna jah­ta po, kao ulje, mirnom mo­ru. Ma, nema što, to je si­gurno najbolji auto, barem u ulici, ako ne i šire. I što se stalno vaš susjed hvali da je njegov bolji, kad vi znate da je svako toliko na servisu, iako to on ne želi priznati.
 
Ima vaš neku godinu, ali toliko je dobar da ga ne bi mijenjali ni za novoga. Do­bro, ne za bilo koga novoga. I dok vi tako opušteno raz­mišljate, odjednom vam se učini da vam volan, baš negdje oko osamdeset, po­činje podrhtavati u ruci. Ma, nije to ništa, valjda dio loše ceste, pa svako toliko na­letite na neravninu, s koje se onda prenosi drhtanje na volan. No, cesta se mijenja, a volan i dalje drhti, baš oko te brzine. Ubrzate, a on se tre­se još jače, dok ne prođete preko sto ili više kilometra na sat.

Što je sad to? Zar vas je vaš auto počeo izdavati? I što učiniti? Da li je kvar ozbiljne naravi? Stotinu pi­tanja mota se glavom onih, kojima je stalo do svog automobila, i ne žele ništa pre­pustiti slučaju. No, odahni­te, ne radi se o nekom oz­biljnom kvaru. Iako pone­kad vibracije volana znaju biti jače, pa se čini da će se cijeli prednji ovjes raspasti ako nastavite vožnju, problem se relativno lako rješava. Ako takve probleme niste imali pred nekoliko dana, a osim vas auto koriste i ostali članovi familije, prilikom povratka kući, nakostriješite obrve i saznajte tko je prije vas vozio.
 
Onaj koji je kotačem udario u veću rupu na cesti ili se grubo popeo na tro­toar, sigurno će se zacrveniti i skrušeno priznati propust. No, nemojte dizati paniku, dok kod gumara ne saznate veličinu štete, tj. popravka. Vjerojatno će se raditi samo o balasiranju kotača, kad će majstor de­montirati kotač i staviti ga na stroj koji će pronaći mjesto gdje treba postaviti mali uteg na felgu, koji će anulirati vibraciju kotača.
 
Od jakosti udarca u rupu ili trotoar, zavisit će i koliko će uteg biti težak. Ako aparat, nakon postavljanja ute­ga pokaže O.K. svi pro­blemi su riješeni. Još će vam ukućani zamjeriti, jer će reći da to spada u redovito odr­žavanje automobila, a vi ste to zanemarili.

Stvarno je dobro, barem jednom godišnje izvršiti ba­lansiranje, jer od naših jadnih cesta i penjanja na trotoare, kad nemamo gdje parkirati, i guma i felga do­biju "po nosu". Tada se do­go­di baš ono što je opisano. No, ne prođe uvijek problem vibracije tako jedno­stav­no.

Prilikom većeg udarca dogodi se i iskrivljenje felge, ponekad s unutrašnje stra­ne, pa se teže primijeti. Do­bar majstor do nekog stup­nja oštećenja, može felgu ispraviti i izbalansirati, ali ako je oštećenje veće, trebat će zamjena felge, jer ne sa­mo što se ne može ispraviti, nego bi, zbog nepotpu­nog nalijeganja gume, mogla ispuštati zrak. Neki privremeno problem riješe tako da ubace zračnicu, iako je prije nije bilo, pa sada zrak ne brtvi guma na felgi, nego je sav zrak u zračnici. Takvu kombinaciju više nemojte stavljati na prednje kotače, nego iza, ili, još bolje, u rezervu.
 
Puno veći problem nastaje kad se radi o aluminij­skim felgama i to naknadno kupljenima, a ne tvornič­kim, koje su došle s autom. I one se, do neke mjere mogu popraviti, tj. izravnati i za­variti i potokariti, kad su oštećene. Za balansiranje nema problema, samo se utezi ne nabijaju na felgu, nego se lijepe. Problem koji je spomenut, odnosi se na mogućnost da se felga ne može ispraviti, a u prodaji više nema takvog modela.

Ako želite da vaš auto lijepo izgleda, nažalost, mo­rat ćete kupiti sve nove felge. Vrlo je važno da podrhtavanje volana shvatite ozbilj­no i ne čekate s njegovim otklanjanjem. Osim neugo­de u vožnji, svi dijelovi prednjeg ovjesa izloženi su vi­bracijama i trzajima koji im bitno skraćuju životni vijek. Naročito treba paziti na vozilima koja imaju servo upravljače jer je njihov pop­ravak izazvan navedenim kvarom skup. Vibraciju mo­že prouzročiti i neispravna guma. To se naročito doga­đa na gumama koje su se probušile, i koje su ostale u ispuhnutom stanju, a težina vozila je više vremena gnje­čila gumu u takvom polo­žaju. Obično se dogodi de­formacija ili pucanje unu­trašnjeg sloja, koje nije vid­ljivo izvana, ali s vremenom guma dobije "balon" koji remeti balansiranost cijelog kotača. Treba razlikovati vibraciju volana u normal­noj vožnji i onu prilikom kočenja. Događa li se drugi slučaj, treba vam mehaničar koji će zamijeniti kočione diskove. Oni se ponekad mogu spasiti tokarenjem, ali ih je bolje zamijeniti. Razlog vibracije je njihova defor­macija, kad se, slikovito re­čeno, počinju okretati u os­micu, pa pritiskom koč­nice, disk pločice malo koče, a ma­lo ostaju u zraku.

A znate li zašto se čuje lupanje vlaka, kad ima ide­alno okrugle točkove? Otka­čite li vagone, lupa i dalje, skinete li lokomotivu, lupa i dalje. Ostaju samo okrugli točkovi. Pogledate površinu kruga, čija je formula er na kvadrat pi. Maknete er i pi, ostane samo kvadrat. U nje­mu je problem!