U panici, žurbi i nervozi nemojte odmah otvarati čep hladnjaka ili dodatne posude s vodom. Svejedno ništa novoga nećete saznati, osim da je voda prokuhala.


Po uzavrelom ljetnom sun­cu sretna obitelj hitala je u svom metalnom ljubimcu do krajnjeg odredišta godišnjeg odmora. Odjednom na licu tate grč! Kazaljka temperature vode polako ali sigurno klizi u cr­veno područje, u nedozvoljenu temperaturu. Stati ili nastaviti? U glavi matematika. Toliko i to­liko šlepanje, a toliko i toliko ako motor “zariba”. Stati, sva­kako! Što sada? 

Ovo nije odlomak iz nekog romana, nego stvarna situacija koja vam se može dogoditi. I stvarno što sada? 

Prvo zavisi kakav auto vo­zite i koliko ste se već bavili njime. Ako imate auto novije proizvodnje, teže ćete moći kvar riješiti improvizacijom, ali imate puno manje moguć­nosti da vam se uopće dogodi. Na svu sreću, vi ste vjerojatno vlasnik nekog automobila koji ima četiri svjećice, ali bi mu ih za rođendansku tortu trebalo barem duplo više. Najvažnije kod takvog kvara, u panici, žurbi i nervozi nemojte odmah otvarati čep hladnjaka ili do­datne posude s vodom. Sve­jed­no ništa novoga nećete saznati, osim da je voda prokuhala, što već znate, ali vam se može do­goditi to da osim vašeg automobila onda i vi trebate pomoć zbog opečene ruke.
 
U sistemu hlađenja, voda je inače pod tlakom, kako bi joj se povisila temperatura vrenja. Da­kle, pričekajte desetak mi­nuta, zapalite cigaretu ili ako imate mobitel, počnite raz­mišljati koga bi zvali u pomoć. Tada, iako je temperatura pala, a i pritisak u sistemu nije tako velik, omotajte oko čepa ko­mad krpe i lagano otpuštajte čep, pritišćući ga prema dolje. U hladnjaku ili posudici sva­kako će nedostajati vode, ali nemojte žuriti s dolijevanjem hladne vode u pregrijani mo­tor je može doći do puknuća metalnih dijelova.
 
Dok se motor hladi, prele­tite pogledom po njemu pa naj­prije provjerite je li remen pum­pe vode na mjestu. Ako je to O.K. kontrolirajte gumene cijevi u smislu puknuća. Ne na­đete li uzrok, počnite dolijevati vodu u sistem.
 
Nastojite ne prelijevati sa strane otvora, kako bi odmah uočili ako se negdje voda gubi. Kada ste dostigli nivo, morate znati da li vaš motor ima ventil za odzračivanje. Ukoliko ima, svakako morate ispustiti zrak jer ako i ne nađete razloga kuhanju, pa mislite da će do­lijevanje vode sve riješiti, prevarili ste se, čak dodatno mo­žete oštetiti motor u smislu za­ribavanja ili barem pregaranje brtve glave. Nemojte kretati dok se ne znate zbog čega se motor pobunio. 

Ima li motor normalnu cir­kulaciju, dok nije dostigao temperaturu uključivanja ventilatora za hlađenje, pogledajte u hladnjak ili posudicu, ne biste li primijetili mjehuriće u vodi. To bi bio loš znak. Iz toga slijedi da je došlo do pregorijevanja brtve glave i svaki daljnji kilometar mogao bi biti koban po motor i dužinu vašeg godišnjeg odmora. Ako vam se kuhanje dogodilo nakon vožnje uzbrdo ili u koloni možda i stvar nije tako crna i možda je greška samo u prekidaču koji ukop­čava ventilator hlađenja. On se zove termprekidač i čest je uz­rok tome. Provjerite elek­trične osigurače. Možda jedna naj­obič­nija zamjena osigurača ko­ga sigurno imate u kompletu rezervnih sijalica rješava problem.
 
No ako je i termporekidač u kvaru, stvar je jednostavna. Ili sačekajte da se motor potpuno ohladi, pa nastavite vožnju, ako je to otvorena cesta, jer ta­da ventilator ionako ne radi zbog toga što se voda kroz hlad­njak hladi od struje zraka. Ako morate češće stajati ili je kolona u pitanju, jednostavno izvucite kabel iz termopre­kidača i spojite ih jednoga u drugoga. Ako to nije moguće, selotejpom, ljepljivom trakom ili žicom zavežite ih skupa, tako da se dodiruju na metalnim dijelovima i imaju čvrst kontakt. Sretno!