24.05.2015.
Vožnja po kiši
Svima je poznato da je cesta najopasnija s prvim kapima kiše, kad se po mokrom kolniku počinju vidjeti tragovi kotača od vozila koja su prošla prije vas. No, iako se to, uglavnom zna, u kritičnom momentu, kao da nas ponovo iznenadi i nije rijetko da se s neke vožnje vratimo s razbijenim branikom ili blatobranom.
Naravno da promet ne može stati dok se cesta većim količinama kiše ne ispere, ali zato je potreban kudikamo veći oprez u vožnji. Ono što daje klizavost cesti je mješavina prve kiše, kapljica ulja i uljnih para, koje izlaze iz motora naših automobila, te organskih ostataka na cesti poput lišća itd. To sve tvori jednu finu kašu koja se nađe između ceste i vaših guma. Dok se taj sloj dobro ne “potroši” ili ispere, ni najbolje gume ne mogu vam biti od pomoći ako ste kasno zakočili. Auto nastavlja svoj put kao da niste ni kočili. Ustvari, još gore, jer ga sada, kod blokiranih kotača, više ne možete ni kontrolirati. On sa pritisnutom pedalom kočnice vozi kuda ga vuče njegova težina, a vi možete okretati volan koliko vas je volja, ali efekta nema. Situacija je bolja, ako je vozilo opremljeno ABS-om. Tada postoji mogućnost da nešto napravite, ali zapamtite, u takvim momentima, faktor jedan je ipak vozač, a elektronika služi samo da eventualno ispravi grešku. No, takav sistem koji će ukopati auto na mjestu, još nije izmišljen, a ni nema ga na vidiku. Ono najbolje što je do sada izmišljeno, zove se ESP, što bi značilo elektronski program stabilnost vozila. Taj uređaj u novijim i skupljim vozilima se sastoji od mnoštvo senzora koji svaku tisućinku sekunde bilježe naginjanje vozila i blokiranost kotača, pa kod kritičnih situacija, preuzimaju komandu nad vozilom. To će reći da vi možete pritiskati pedalu kočnice svom snagom, ali kočit će samo oni kotači koje kompjuter odredi. U tom momentu, zabunom možete i pritisnuti papučicu gasa, ali motor neće reagirati, jer će iz centralnog kompjutera dobiti naredbu da okretaje motora spusti na minimum.
Možda ovo nekome izgleda kao naučna fantastika, no to se već kod dosta automobila može dobiti kao dodatna oprema, a za par godina neće biti čudo ako se i automobili srednje klase budu isporučivali s tim korisnim uređajem, već u osnovnoj opremi. Za sada nemojte na vašim automobilima tražiti takav uređaj, misleći da vam nisu rekli, a vi ga imate, nego zapamtite da je na prvoj kišici potrebno brzinu smanjiti na pola, razmak između vozila poduplati, a sve kretnje rukama na volanu i nogama na kočnici i gasu trebaju biti odmjerene i lagane.
No, problemi ne završavaju samo prvom kišicom, nego počinju i s pljuskom. Tada se vidljivost odjednom smanji, a situacija kroz staklo vam izgleda, kao kad na televiziji bez satelita uhvatite neki strani erotski program s ekranom, punim snijega. Htjeli bi vidjeti jasnije, ali ne ide. Još ako ste za dugog sušnog perioda zaboravili na ispravnost metlica brisača, teško da ćete moći normalno voziti. Tu su još nagazne cestovne mine, tj. otvorene šahte, koje od siline vode ne možemo primijetiti. Upadnete li u neku takvu rupu s ne baš dvadeset na sat, sigurno će vam stradati nešto od donjeg postroja, svi će vam otraga trubiti jer se nećete moći izvući, i nastaviti vožnju, a ako baš budete imali nesreću, i naplata štete će vam uzeti dosta živaca.
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.