...a o čemu u ovo toplo vrijeme pisati nego o pregrijavanju motora. Zimi ne možeš izbjeći antifriz, a ljeti probleme oko visokih ili previsokih temperatura u motoru.
Pa naravno da je osnovna stvar za hlađenje motora voda ili tekućina za hlađenje. Osim par old timera, koji imaju zračno hlađenje, svi se motori današnjih automobila hlade pomoću tekućine. Hlade se ako je ima, ali ako ste toliko aljkavi da haubu motora dignete samo kad auto stane, pa onda primjetite nekog pauka u bijegu iz mreže koju je mjesecima pleo dok vi niste otvarali poklopac motora, teško da ćete znati ima li je dovoljno. Nivo mora biti do oznake na hladnjaku ili dodatnoj posudici i kontrolira se u hladnom stanju motora. Nedovoljna količina vode u sistemu izaziva brže i veće zagrijavanje motora što još pri visokim vanjskim temperaturama nije baš zdravo za zadihane konje vašeg motora. Zateknete li osjetno niži nivo u posudici, nemojte se zadovoljiti samo nadoljevanjem. Negdje curi. Možda sada to nije tako vidljivo, ali kada se ljeti budete vraćali s kupanja u Medveji i kilometrima gulili u koloni brzinom od pet kilometara na sat, a ventilator za hlađenje se bude palio svakih par minuta, negdje će procuriti, ali konkretno. Zamislite koncert rarnoraznih sirena iza vas kad budete stali. A nemate kamo! Ako imate kazaljku temperature na instrumentnoj tabli, uočit ćete da se naglo penje, pa neke šanse postoje da se sklonite s ceste dok se ne popne do crvenog. Prisutnost samoupozoravajuće lampice za visoku temperaturu, nije sretno riješenje, ali dosta automobila ima tu nesreću da su proizvođači škrtarili, pa nisu ugradili instrument. No, kad se ona upali, onda je gotovo
Voda već kuha. Vožnjom pod tako visokom temperaturom dovodite u pitanje funkcioniranje motora, jer je on toliko pregrijan da može doći do zaribavanja, a onda je ljetu kraj. More ćete moći gledati samo u vremenskoj prognozi ili kroz prozor.
Ako kazaljka na instrumentu pokazuje naglije dizanje i došla je u položaj gdje je niste naviknuti vidjeti, nešto si možete pomoći i otvaranjem grijanja u kabini. Bit će to za vas dodatni toplinski udar, ali ćete vodi iz motora omogućiti dužu cirkulaciju, a time i bolje hlađenje. Ako ste uspjeli stati i doći do spasonosne vode, pažnja! Bijes zbog izdaje vašeg ljubimca i podozrivi pogledi sa strane mogu vas natjerati, ne misleći, odmah odvrnuti čep na hladnjaku ili posudici vode, kako bi dolili te životne tekućine i čim prije napustili mjesto događaja. Imajte na umu da je i ono malo preostale vode ili pare pod visokim tlakom i da vam može opariti ruke i lice, sve do granice kad je potrebna pomoć liječnika. Nasuprot tome, pričekajte da se motor malo ohladi i tlak padne, pa pomoću veće krpe kojom ste obavili čep i okolni prostor lagano ga odvrnite.
Nije uputno hladnu vodu ulijevati u pregrijani motor, jer može doći do pucanja glave zbog velike razlike u temperaturi. Pitanje koje će vas mučiti cijelim putem je: zašto se to dogodilo. Možda je stvarno bilo (dosta) premalo vode ili je negdje iscurila, ali ima i drugih uzroka na koje niste mogli utjecati. Jedan od njih je otkazivanje termoprekidača, koji je zadužen za ukopčavanje ventilatora hlađenja. Taj dio se obično nalazi pri dnu hladnjaka, iz njega izlaze dvije ili tri žice, a metalni dio mu ima zlatno žutu boju. Vožnjom u hladnijim danima ili na otvorenoj cesti, on rijetko šalje impuls motoru ventilatora, jer temperatura vode nije tako visoka da zahtijeva dodatno hlađenje ventilatorom. No kolona, kad nema strujanja zraka direktno u hladnjak, nego to brani mala brzina i vozilo od ispred, dobro ga, uronjenog u vodu zagriju, da je on prinuđen registrirati povišenu temperaturu i poslati naredbu u ventilator da se ovaj upali. Ako kazaljka raste, a ventilator se ne oglašuje, potražite sigurno mjesto sa strane gdje ćete pokušati ustanoviti uzrok. Ugasite motor i provjerite nivo vode.
Današnji automobili imaju prozirne posudice ili hladnjake, pa se okularno, bez odvijanja čepa može vidjeti nivo. Ako vam je teško uočljivo, zaljuljajte vozilo lijevo-desno, pa će se pokazati. Vjerojatno će biti viši nego obično. Ukopčajte kontakt, pokušajte pronaći termoprekidač i vidjeti jesu li mu priključni kablovi spojeni. Ako je tome tako, obazrivo i lagano pipnite gornju i donju cijev hladnjaka. Ako su im temperature iste, termostat je ispravan. Izvucite iz termoprekidača kablove i direktno ih spojite jednoga u drugoga. Vjerojatno će se ventilator upaliti, pa se nemojte prestrašiti. Sada ste otkrili kvar i omogućili nastavak vožnje. Čim stignete na cilj, odpojite kablove i pobrinite se da ne dotiču neki metalni dio. Najbolje ih je izolirati.
Pogledajte da li vam je zamjena termoprekidača moguća zbog pristupa i alata. Ako nije, nemojte još danima biti lijeni, pa ne otići mehaničaru da ga zamjeni, jer je moguće pregaranje motora ventilatora, ako radi predugo. Ni predugo nije uvijek dobro!