Svaka novotarija koju je čovjek izmislio, osim dobrih stvari, donijela je i neke loše. Negdje više, negdje manje. No, kako ljudi obično više vide dobre strane od loših, ove zadnje se stavljaju u drugi plan, tamo gdje je to moguće. U vrijeme pojave prvih automobila na motorni pogon, nitko nije razmišljao da će se neke druge generacije boriti s problemom zagađivanja okoline, katalizatorima itd. Ali sve što je daleko, jednom dođe blizu, pa smo mi danas suočeni s velikim problemom kako i dalje uživati u blagodatima naših limenih ljubimaca, a ne trpjeti posljedice oštećenja zdravlja koje je prouzročeno ispušnim plinovima. Nisu samo automobili krivci za globalnu zagađenost i pojave ozonskih rupa. Prljava industrija također dnevno šalje tone štetnih tvari u zrak, a mi ih udišemo. I pored velikog napretka koji su konstruktori postigli ugradnjom katalizatora u već nekoliko generacija, u Americi je na snazi zakon da svaki proizvođač automobila u slijedećim godinama mora izraditi jedan posto vozila s postotkom štetnih plinova nula. Naravno da se takvi automobili ne prodaju na tržištu, nego su eksperimentalni, ali se na taj način tvornice tjera na istraživanja, kako bi u skoro vrijeme Zemljom vozili potpuno "čista" vozila. Najdalje se otišlo s elektroautomobilima, ali su njihov problem teški akumulatori, mali domet bez ponovnog punjenja, te ponovno zagađivanje za dobivanje struje punjenja. No, o tome drugom prilikom. Suočimo se sa situacijom koju imamo pod djelićem našeg neba. Iako se posljednjih godina proda frapantan broj novih automobila, za koje, zbog ekonomske situacije u državi, odgovor nema ni jedna logika, našim cestama cirkuliraju vozila koja bi u nekim državama trenutno bila izbačena iz prometa. Ne radi se tu samo o razlozima sigurnosti, nego i zagađenja. U Hrvatskoj se konačno reklo "stop" uvozu automobila bez katalizatora, ali ponekad, vozeći iza automobila koji bljuje dim iz ispušne cijevi, napravimo pristojan razmak jer je nemoguće udisati takve plinove. Oni mogu biti prouzročeni zbog neispravnosti sistema goriva, kada gorivo nekontrolirano izgara u povećanim količinama i zbog potrošenog motora. U tom slučaju u kompresionom prostoru izgara ulje, a tamo ga ne bi smjelo biti. To su pojave kad i očima možemo vidjeti da nešto nije u redu jer iz ispušne cijevi suklja crni ili plavi dim, no motor zagađuje i kad dim nije tako izražen. Najzagađenija su gradska područja, i to naročito u jutarnjim satima kad na semaforima stoje nezagrijana starija vozila, koja su opremljena karburatorima. Oni imaju ručne ili automatske uređaje za startanje hladnog motora (čok). Od njihove ispravnosti ili vozača koji ručno regulira leptir čoka ovisi kolika će biti količina zagađenja koju će taj auto ispustiti. Ekološki svjesni vozači će odušnu cijev uljnih para uvijek ostaviti priključenu na filter zraka, a oni drugi će je, kad motor počinje slabije raditi na minimumu jednostavno izvući i pustiti uljne pare u atmosferu. Da bi motor lakše "disao". Ali svi oko tog auta sigurno će disati teže, jer je odušna cijev upravo namijenjena da nesagorijeli štetni sastojci iz uljnih para još jednom kroz filter zraka prođu sagorijevanje. Naravno da to nije samo lijenost vlasnika, nego je razlog novčanik u kojemu osim fotografija najbližih i osobnih dokumenata, rijetko što ima. No i pored svih tih problema, treba misliti na zdravlje, koga se ne može kupiti nikakvim novcem. Otrovni ispušni plinovi mogu izazvati smrt u zatvorenoj prostoriji već za sat vremena, ali lagano ubijanje počinje i na otvorenoj cesti. Ispitivanja koja su radili njemački stručnjaci pokazala su da veliki broj srčanih bolesnika stanuje neposredno uz cestu gdje je veliki protok vozila, jer štetni sastojci djeluju na povećanu masnoću u krvi. O plučnim i dišnim problemima suvišno je i govoriti. Naša pluća postaju veliki filter, ali ih ne možemo mijenjati kao filter na motoru, i kad otkažu, neminovno je preseljenje na gornji svijet. Tamo se više neće prljati jer nema automobila. No dok smo tu pomozimo si i budimo barem mali kamenčić i čuvanju okoliša. Zato, servisirajmo auto redovito, prilikom jutarnjeg prvog paljenja ne zagrijavajmo motor na mjestu, nego postepeno u vožnji, kad parkirate do zgrade, ili blizu prozora, zadnji kraj vozila postavite suprotno, ako čekate u koloni više od trideset sekundi, ugasite motor, ne vozite pod premalim ili previsokim okretajima, ako možete birati novi auto, izaberite onog koji najmanje troši. Što manje troši, to manje i zagađuje!