Bliži se kraj godine, svode se računi poslovanja, rade se statistike. One naprimjer kažu da svaki sedmi Nijemac, Talijan i Švicarac rade u automobilskoj industriji ili žive od nje. Ne znaju se takvi podaci za Hrvatsku, ali se zna da otprilike svaki deseti Hrvat ima problema s alkoholom, bilo da sam pije ili zbog toga pate članovi njegove obitelji. No,ima Hrvatska svog konja za trku. Ako ste neki dan gledali Odjeke dana, rekli su da su Hrvati treći u svijetu po seksualnoj aktivnosti. Oko 115 puta godišnje. Dobar prosjek. Samo su Amerikanci i Grci ispred nas. Za Amerikance, u redu, oni su i tako opterećeni time, ali su Grcima vjerojatno brojili one normalne i malo manje normalne odnose. Posljednji na listi su Japanci. Ljudi toliko rade, da im je takva vrst zabave na zadnjem mjestu. Sad se postavlja pitanje, da li smo mi stvarno takve muškarčine ili nam prosjek diže onih 400.000 nezaposlenih, koji imaju vremena i volje to obavljati višestruko puta više, da bi brojem pokrili i one koji to rijetko čine. U svakom slučaju, godina je pri kraju, malo se zbrojite, pa ako niste na 115, još imate malo vremena za nadoknadu. Nećete si valjda dozvoliti da baš vi srušite taj prosjek i ocrnite Hrvate. Kakve to ima veze s antifrizom? Baš nikakve, tek mali uvod da nastavite čitati dalje. U prošloj Burzi smo se bavili teorijom antifriza, a sad krenimo u praksu. Nije neka filozofija mijenjati antifriz, kao ni raditi druge stvari oko automobila ako ( dok ) ne zapne. Ako u motoru imate čistu vodu, ne morate puno paziti da vam se ne prolije ispod auta, ako to radite na otvorenom prostoru. No i tu se možete kasnije lupati po glavi, ako ste radili u čistom dvorištu, a voda u sistemu je toliko prljava od korozije da je tamno smeđe boje. Ako je odmah dobro ne isperete, ostat će vam uspomena na podu još puno vremena. Imate li u sistemu stari antifriz, obavezno ga ispustite u posudu, bilo gdje radili, jer je mastan i otrovan, pa tako dajte prilog zaštiti okoline. Drugo je pitanje što svi vičemo čuvaj, pazi, ali kamo s njime nakon ispuštanja. Velike firme koje se bave odvozom štetnih tvari obećavaju kontejnere za staro ulje i otrovne tekućine, ali još uvjek ništa. Dok to ne saživi, odložite ga u neku zatvorenu kantu na kojoj ćete nacrtati mrtvačku glavu i odložite daleko od dosega djece. Prije ispuštanja stare tekućine iz motora, zagrijte ga tako da i donja cijev hladnjaka bude topla, tj. da je termostat otvoren. Polugu grijanja u kabini stavite na maximum,kako bi i stari antifriz ili voda istekla iz grijača. Ako imate servisnu knjižicu, pogledajte uputstva i sigurno ćete naći stranicu gdje su pokazana mjesta za ispuštanje i eventualno odzračivanje. Neki modeli imaju ispuste na hladnjaku i na bloku motora. Ukoliko nemate knjižicu i ne možete naći ispuste, odvojite donju, gumenu cijev hladnjaka, otvorite čep na hladnjaku ili posudici i pustite tekućinu da izađe. Može se nakon toga upaliti motor na petnaestak sekundi da pumpa vode potjera svu tekućinu iz sistema. Primjetetite li da je ispuštena tekućina prljava, a ne radi vam se se o glavi, tj. neće baš sutra biti temperatura ispod nule, dobro isperite sistem tako da cijev iz slavine pod malim tlakom vode stavite u otvor hladnjaka ili posude, dok motor radi, a istovremeno voda otiče kroz cijev koju ste odvojili za ispuštanje. Tako će stalno prljava tekućina izlaziti, a ulaziti čista voda za ispiranje. Ako se nemože isčistiti ili je jako prljava, kupite sredstvo za čišćenje sistema hlađenja, pa ga prema uputi na bočici ulijte u sistem, i nakon čišćenja, opet dobro isperite vodom. Obično se nakon takvog čišćenja pojavi drugi problem, a taj je da počinje propuštanje. Tekućina mora obaviti svoj posao, tj. čistiti, ali je ipak agresivna, tako da slabija mjesta znaju propustiti. To se isto može dogoditi i bez takvog čišćenja, neko vrijeme nakon ulijevanja antifriza. I on u svojoj kemiji ima satojaka koji grizu, uz to je i mastan, pa ako u sistemu postoji lošija brtva, semering ili ćelije na hladnjaku, on će polako početi curiti. I tu ponekad zna pomoći tekućina za začepljivanje, no ako je propuštanje veće naravi, određeni popravak bit će kad, tad neminovan. Ako ste kupili čisti antifriz, nikad ga ne ulijevajte direktno u sistem, nego prije toga u nekoj kanti razrijedite s vodom u omjeru kojem želite, kako bi mogućnost nagrizanja bila smanjena na minimum. Svi koncentrirani antifrizi kad se pomješaju s vodom 1:1 daju otpornost na smrzavanje od -35 do -40 stupnjeva. Ulijete li već kupljeni, razrijeđeni, dodavnjem vode, njegova točka smrzavanja bitno pada. To znači da pola litre dodane vode u cijeli sistem, neće značiti ništa strašno, no ako se dodaje veće količina, nije loše nakon toga izmjeriti minus smrzavanja. Nekoliko dana nakon zamjene, obavezno kontrolirajte nivo i pogledajte ispod motora, ne pušta li negdje. Nikako ne smijete zaboraviti ispustiti zrak is sistema, ako na motoru ili hladnjaku postoje ventili za to. Moglo bi dovesti do ozbiljnog oštećenja motora. Svakako se morate zabrinuti ako je nivo u hlanjaku ili posudi dobar, grijanje u kabini uključeno, a ne puše topal zrak. U sistemu je prisutan zrak. Kako ga ispustiti? Ta informacija vas košta 10 kuna, koliko stoji slijedeća Burza.