Stari antifriz ili vodu ispuštajte dok je motor mlak. Hladnom motoru termostat je zatvoren, a kod vrućeg se možete opeći. Prije ispuštanja, ručicu grijanja u kabini otvorite na maksimum, kako bi tekućina istekla i iz hladnjaka grijača kabine

 

Prvo u što morate biti sigurni kad je antifriz u pitanju je to da vam u sistemu nije relativno svježi antifriz, koga još ne treba mijenjati. Možda niste ni znali, a na prethodnom servisu je odgovorni mehaničar to učinio. Kako niste uzeli račun ili ga niste dobili, a niste pitali detalje, jednostavno ste to zanemarili. U tom slučaju, opetovana zamjena bila bi samo gubitak vremena i bacanje novaca. Pogledajte, stoga, po motoru, ne visi li negdje kartončić s podacima zadnje zamjene ulja, na koga se obično dopiše i zamjena ili kontrola antifriza. Ako ga nema, neka vam ne bude teško nazvati mehaničara koji će se možda prisjetiti. Ako ste mu ostavili koju kunu više, sigurno vas je zapamtio. Takvih je danas malo, pa se lako pamte. No, ako ste mu ipak platili u lipu, pa vas se ne sjeća, još uvijek imate šanse za mali novac izvršiti provjeru otpornosti, tj. "minusa" antifriza.

U većini trgovina autodijelova mogu se kupiti jeftini i relativno precizni mjerači. Pa i ako "varaju" za nekoliko stupnjeva, malo mijenja na stvari, ako pokažu npr. -20 stupnjeva. Je li stvarno -17 ili -23, nije toliko važno ako ne mislite u ekstremno hladne krajeve.

Mislite li mijenjati antifriz u vlastitoj režiji, svakako morate imati posudu u koju ćete ga ispustiti jer, znajte da je on otrovan i šteti živoj prirodi i čovjeku. Sada ćete se zapitati, a kamo onda s njim? Nažalost, nema pravog odgovora, osim spremiti ga negdje daleko od dohvata djece dok nam ekolozi ne budu omogućili kontejnere za opasne tekućine ili ga proliti nakon nekoliko godina, kad izgubi sva, pa i otrovna svojstva.

Neki kontrolu vrše "partizanski", tako da umoče prst u hladnjak ili posudicu i prinesu ga jeziku. Osjet velike slatkoće, dokaz je da je antifriz još dobar. Vršite li takvu provjeru, odmah ispljunite i to malo što vam je na jeziku, što zbog otrovnosti, od koje naravno, nećete umrijeti, što zbog neugodnog okusa u ustima. Neki će biti sretni jer će misliti da se to ispire velikim količinama alkohola u obližnjem kafiću, ali, nažalost, rješenje je - čaša mlijeka.

Već smo pisali da antifriz ima više svojstava i da podmazuje i bolje hladi, te čuva brtve i semeringe u sistemu hlađenja. Njegovim starenjem, sve se to postepeno gubi, ali najduže ostaje njegova primarna funkcija, a to je zaštita od smrzavanja. Znamo i to da, ako je otporan do npr. -5 stupnjeva, na -6 neće doći do pucanja bloka, nego tada počinje kemijski proces sleđivanja, koji traje slijedećih nekoliko stupnjeva.

Krenimo konačno u zamjenu! Stari antifriz ili vodu ispuštajte dok je motor mlak. Hladnom motoru termostat je zatvoren, a kod vrućeg se možete opeći. Prije ispuštanja, ručicu grijanja u kabini otvorite na maksimum, kako bi tekućina istekla i iz hladnjaka grijača kabine. Neki motori imaju čepove za ispuštanje i na bloku motora i na hladnjaku. Treba odviti oba i pustiti da tekućina isteče.

Tamo gdje nema čepa ili ga ne možete naći ili je težak pristup, odvoji se donje gumeno crijevo hladnjaka, kroz koji onda isteče tekućina i iz hladnjaka i iz bloka. Neki na petnaestak sekundi upale motor, kako bi pumpa vode istjerala još prisutne tekućine. Primijetite li da je tekućina koja je istekla prljava, nikako nemojte ulijevati novi antifriz, jer će za kratko vrijeme i on biti takve boje. Potrebno je pročistiti sistem hlađenja, bilo ispiranjem vodom, tako da se u otvor hladnjaka stalno ulijeva čista voda dok prljava izlazi na odvojenu cijev, a motor radi, ili, što je još bolje, nakon prvog ispiranja u sistem uliti tekućinu za pranje i voziti nekoliko dana, pa tada ponoviti proces ispiranja, sve dok na donju cijev ne počne izlaziti čista voda. To je neophodna operacija kod velike zaprljanosti, ali može donijeti i nove probleme, u smislu pojave puštanja jer je agresivna, pa može nagristi neka slaba mjesta, koja još ne bi propustila da nije vršeno ispiranje.

Pretpostavimo da je sve prošlo u redu i da je sistem sada čist. Ako ste kupili stopostotni antifriz, nikako ga ne ulijevajte direktno u motor, u smislu najprije sav antifriz, a onda voda, pa će se to samo pomiješati. I novi antifriz je agresivan i tako nerazrijeđen može nagristi semering pumpe vode ili hladnjak. Da biste to izbjegli, izmiješajte ga u jednoj posudi i takvoga ga ulijevajte u sistem. Ako kupite već razrijeđen, tih problema nema i potrebno je kupiti toliko litara koliko sadrži sistem hlađenja.

Kupite li stopostotni ili, kako se češće zove, koncentrat, sami odredite na koji minus ćete ga izmiješati. Najbolje je staviti pola-pola, pa ste tako sigurni do -40 stupnjeva. Nakon nekoliko dana provjerite pušta li negdje ispod motora, jer se to zna dogoditi.