Stari antifriz ili vodu ispuštajte dok je motor mlak. Hladnom motoru termostat je zatvoren, a kod vrućeg se možete opeći. Prije ispuštanja, ručicu grijanja u kabini otvorite na maksimum, kako bi tekućina istekla i iz hladnjaka grijača kabine
Prvo u što morate biti sigurni kad je antifriz u pitanju je
to da vam u sistemu nije relativno svježi antifriz, koga još ne treba
mijenjati. Možda niste ni znali, a na prethodnom servisu je odgovorni mehaničar
to učinio. Kako niste uzeli račun ili ga niste dobili, a niste pitali detalje,
jednostavno ste to zanemarili. U tom slučaju, opetovana zamjena bila bi samo
gubitak vremena i bacanje novaca. Pogledajte, stoga, po motoru, ne visi li
negdje kartončić s podacima zadnje zamjene ulja, na koga se obično dopiše i
zamjena ili kontrola antifriza. Ako ga nema, neka vam ne bude teško nazvati
mehaničara koji će se možda prisjetiti. Ako ste mu ostavili koju kunu više,
sigurno vas je zapamtio. Takvih je danas malo, pa se lako pamte. No, ako ste mu
ipak platili u lipu, pa vas se ne sjeća, još uvijek imate šanse za mali novac
izvršiti provjeru otpornosti, tj. "minusa" antifriza.
U većini trgovina autodijelova mogu se kupiti jeftini i
relativno precizni mjerači. Pa i ako "varaju" za nekoliko stupnjeva,
malo mijenja na stvari, ako pokažu npr. -20 stupnjeva. Je li stvarno -17 ili
-23, nije toliko važno ako ne mislite u ekstremno hladne krajeve.
Mislite li mijenjati antifriz u vlastitoj režiji, svakako
morate imati posudu u koju ćete ga ispustiti jer, znajte da je on otrovan i
šteti živoj prirodi i čovjeku. Sada ćete se zapitati, a kamo onda s njim?
Nažalost, nema pravog odgovora, osim spremiti ga negdje daleko od dohvata djece
dok nam ekolozi ne budu omogućili kontejnere za opasne tekućine ili ga proliti
nakon nekoliko godina, kad izgubi sva, pa i otrovna svojstva.
Neki kontrolu vrše "partizanski", tako da umoče
prst u hladnjak ili posudicu i prinesu ga jeziku. Osjet velike slatkoće, dokaz
je da je antifriz još dobar. Vršite li takvu provjeru, odmah ispljunite i to
malo što vam je na jeziku, što zbog otrovnosti, od koje naravno, nećete
umrijeti, što zbog neugodnog okusa u ustima. Neki će biti sretni jer će misliti
da se to ispire velikim količinama alkohola u obližnjem kafiću, ali, nažalost,
rješenje je - čaša mlijeka.
Već smo pisali da antifriz ima više svojstava i da podmazuje
i bolje hladi, te čuva brtve i semeringe u sistemu hlađenja. Njegovim
starenjem, sve se to postepeno gubi, ali najduže ostaje njegova primarna
funkcija, a to je zaštita od smrzavanja. Znamo i to da, ako je otporan do npr.
-5 stupnjeva, na -6 neće doći do pucanja bloka, nego tada počinje kemijski
proces sleđivanja, koji traje slijedećih nekoliko stupnjeva.
Krenimo konačno u zamjenu! Stari antifriz ili vodu
ispuštajte dok je motor mlak. Hladnom motoru termostat je zatvoren, a kod
vrućeg se možete opeći. Prije ispuštanja, ručicu grijanja u kabini otvorite na
maksimum, kako bi tekućina istekla i iz hladnjaka grijača kabine. Neki motori
imaju čepove za ispuštanje i na bloku motora i na hladnjaku. Treba odviti oba i
pustiti da tekućina isteče.
Tamo gdje nema čepa ili ga ne možete naći ili je težak
pristup, odvoji se donje gumeno crijevo hladnjaka, kroz koji onda isteče
tekućina i iz hladnjaka i iz bloka. Neki na petnaestak sekundi upale motor,
kako bi pumpa vode istjerala još prisutne tekućine. Primijetite li da je
tekućina koja je istekla prljava, nikako nemojte ulijevati novi antifriz, jer
će za kratko vrijeme i on biti takve boje. Potrebno je pročistiti sistem
hlađenja, bilo ispiranjem vodom, tako da se u otvor hladnjaka stalno ulijeva
čista voda dok prljava izlazi na odvojenu cijev, a motor radi, ili, što je još
bolje, nakon prvog ispiranja u sistem uliti tekućinu za pranje i voziti
nekoliko dana, pa tada ponoviti proces ispiranja, sve dok na donju cijev ne
počne izlaziti čista voda. To je neophodna operacija kod velike zaprljanosti,
ali može donijeti i nove probleme, u smislu pojave puštanja jer je agresivna,
pa može nagristi neka slaba mjesta, koja još ne bi propustila da nije vršeno
ispiranje.
Pretpostavimo da je sve prošlo u redu i da je sistem sada
čist. Ako ste kupili stopostotni antifriz, nikako ga ne ulijevajte direktno u
motor, u smislu najprije sav antifriz, a onda voda, pa će se to samo pomiješati.
I novi antifriz je agresivan i tako nerazrijeđen može nagristi semering pumpe
vode ili hladnjak. Da biste to izbjegli, izmiješajte ga u jednoj posudi i
takvoga ga ulijevajte u sistem. Ako kupite već razrijeđen, tih problema nema i
potrebno je kupiti toliko litara koliko sadrži sistem hlađenja.
Kupite li stopostotni ili, kako se češće zove, koncentrat,
sami odredite na koji minus ćete ga izmiješati. Najbolje je staviti pola-pola,
pa ste tako sigurni do -40 stupnjeva. Nakon nekoliko dana provjerite pušta li
negdje ispod motora, jer se to zna dogoditi.