Mijenjate li jabučice na sponama, princip demontaže je isti što se tiče konusa, ali je vrlo važno znati da odvijanjem i zavijanjem regulirate ili remetite optiku ovjesa, što će reći da nestručnim centriranjem vozilo može skretati s pravca ili pojačano trošiti gume
Iako naslov možda na to upućuje, nismo promijenili temu rubrike u poljoprivrednu! Jabučicama, zbog njihova izgleda, u žargonu nazivamo kuglične zglobove vilica ili krajnike spona volana. Svaki ozbiljniji mehaničar će vam reći da zamjenu ne možete izvršiti sami, jer nemate specijalni alat kojim ćete to obaviti. Radi se o izvlakaču ili, kako ga popularno zovemo, "radapcigeru".
Naime, zbog sigurnosti od neispadanja tih važnih dijelova ovjesa iz svoje pozicije, osim samokočećih matica, dodatno ih učvršćuje "muški" konus, koji se poput klina učvrsti u isti takav "ženski" konus u vilici ili rukavcu.
Ta veza je nakon zatezanja matice toliko čvrsta da se običnim izbijanjem iz ležišta jabučica ne može izvući. Tu na scenu stupa prije spomenuti radapciger, koji bez imalo muke i oštećenja mjesta na koji je jabučica vezana, izvrši svoj posao. Ukoliko ga nema, prva rezerva je majka i otac svih alata - čekić. Čak i u najopremljenijim servisima mehaničari se znaju poslužiti tom "tehnikom", jer im se ne da gubiti vrijeme postavljajući specijalni alat. Nekoliko oštrih bočnih udaraca po dijelu rukavca gdje je uglavljena jabučica prisilit će ju na predaju i ona će poslušno napustiti svoju poziciju.
Mehaničari izbjegavaju raditi takve operacije kad je vlasnik kraj automobila i prati popravak, jer nikome nije baš svejedno da mu tako udaraju po automobilu, makar se "pametnim" izbijanjem ništa neće dogoditi. Dakle, tako se ne bi smjelo raditi, ali ako ne može drugačije, mora se tako.
Ako mijenjate donje jabučice, tj. jabučice vilica, prije skidanja kotača provjerite jesu li za vilicu učvršćene vijcima ili su tvornički zakovane. U prvom slučaju trebat će vam obični alat, ali ako su pričvršćene zakovicama, bez električne brusilice i izbijača nećete uspjeti u namjeri. Ponekad ni to nije dovoljno, pa treba cijelu vilicu demontirati i tek onda zamijeniti jabučice.
Prilikom montaže nove, provjerite odgovara li debljina konusa ili valjkastog dijela onoj s upravo skinute jabučice. Ponekad se dogodi da je vozilo proizvedeno u tzv. "prelaznoj" godini, tj. kada su u istoj godini, u isti tip automobila ugrađivane dvije vrste istih dijelova.
Pogriješiti se može ako kupujete dijelove u "običnim" prodavaonicama autodijelova, gdje vas uglavnom pitaju za model auta i godinu proizvodnje. U ovlaštenim prodavaonicama i servisima, greške uglavnom nema, jer vam skladištar neće ni pogledati u računalo ako mu ne pročitate broj šasije vašeg automobila. Ne zato što je lijen tražiti, nego mu računalni program ne dopušta pristup bez prije unesenog broja. Tako dileme nema, jer računalo nepogrešivo izbaci kataloški broj dijela, koji sto posto odgovara onome što ste vi tražili.
Nekada, kad su svi dijelovi bili slabije kvalitete, sve jabučice imale su na sebi mazalicu, i u sklopu servisnog pregleda te dijelove ovjesa trebalo je podmazivati. Ukoliko se nije mazalo, ionako kratak vijek trajanja bio je drastično smanjen. Sada je to davna prošlost, jer su materijali, odnosno plastike u kojima se metalni kuglasti dio nalazi i kreće, tako kvalitetne, dobro podmazane i gumenim kapicama zabrtvljene od prodora vode i prašine da često i sto tisuća kilometara izdrže bez zamjene.
Kad se još uzme u obzir da svaka „nosi" pola težine prednjeg dijela automobila sa svim naprezanjima i udarcima u vožnji, onda se slobodno može reći da su, s obzirom na svoju veličinu, najopterećeniji dijelovi ovjesa. Istrošenost jabučice rezultirat će udarcima u vožnji i povećanim trošenjem unutrašnjeg dijela gazećeg sloja gume. Najgore što vam se može dogoditi je ispadanje jabučice iz ležišta. Tada kotač, zbog gubitka donjeg uporišta, zauzme poziciju od 45 stupnjeva u odnosu na cestu i vozilom je nemoguće upravljati. No, treba reći da za tako nešto zaista treba imati tvrdo uho i ne reagirati na učestala i jaka lupanja koja se dugo prije toga pojave u ovjesu.
Mijenjate li jabučice na sponama, princip demontaže je isti što se tiče konusa, ali je vrlo važno znati da odvijanjem i zavijanjem regulirate ili remetite optiku ovjesa, što će reći da nestručnim centriranjem vozilo može skretati s pravca ili pojačano trošiti gume.
U tu svrhu neki, prije odvijanja jabučica, listom pile površinski zabilježe postojeću poziciju, pa nove jabučice zaviju do te oznake, a neki broje koliko puta su jabučicu odvijali. Sve to može biti gubljenje vremena ako zamjenska jabučica nije baš iste konstrukcije kao postojeća. Oni snalažljivi znaju da će ovjes mehanički podesiti i pomoću običnog užeta, napinjanjem od zadnjeg kotača prema prednjem, tako da je uže naslonjeno na zadnji kotač. Laganim napinjanjem užeta prema naprijed i njegovim dodirivanjem bočnih dijelova prednje gume pokazat će se potreba za eventualnim podešavanjem.
Oba prednja kotača, generalno govoreći, moraju stajati tako da uže dodiruje prednji dio prednje gume, a na zadnjem dijelu ima milimetar zračnosti.
No, ponovimo da je to rečeno općenito, jer svaki model ima drugačije podešavanje, ali će poslužiti do dolaska u radionu s optičkim podešavanjem ovjesa. Ipak smo u dvadeset i prvom stoljeću!