Suprotno njihovom nazivu, oni uopće ne leže, tj. ne izležavaju se, nego dapače, cijeli svoj radni vijek naporno rade. Podnose visoke okretaje, temperature i naprezanja. Oni su u službi osovina koje se naslanjaju na njih i tako se čuvaju oštećenja na tarnim površinama. Stotine milijuna puta se okrenu oko vlastite osi. Njihove kuglice ili valjčići sigurno imaju kroničnu vrtoglavicu. U svemu tome je životno važno da su dobro podmazani. I dok ih je u početku razvoja trebalo svako toliko podmazivati i mijenjati im mast, danas su uglavnom već tvornički podmazani i zabrtvljeni semerinizma, pa nema održavanja. Kad prozuju, baci i zamjeni! I kako smo već rekli ima ih po cijelom automobilu. Pa nastavimo: – ležaj pumpe vode: do pred desetak godina, kad su zemljom vladala Zastavina vozila vrlo neupitne kvalitete, znali su mehaničari mijenjati te ležajeve, nakon konstatacije da nešto struže u motoru. Ponekad je teško razlučiti to struganje, ili bolje rečeno, zujanje jer se na malo površini nalaze i ležaj alternatora, natezača zupčastog remena, a još ako vozilo ima servo volan, evo ti problema. Najbolje je u takvom slučaju demontirati klinasti ili mikro remen, koji je sve češće u upotrebi, i rukom zavrtiti remenicu pojedinog agregata, te provjeriti eventualni zazor osovine. Kod lošeg ležaja pumpe, koji se već neko vrijeme muči i zapomaže u radu, popratna pojava, koja će olakšati defektažu je propuštanje vode na pumpi. to se dogodi zato jer od povećanog zazora osovine, semering koji brtvi na pumpi više ne može spriječiti izlaz vode iz motornog prostora. Danas se pri takvom kvaru mijenja kompletna pumpa, jer je skuplji popravak s tokarenjem osovine, a rezervnih dijelova za popravak pumpa uglavnom nema. U iznimnim slučajevima zbog hitnoće, rijetkog modela ili skupe pumpe, dobar mehaničar s isto takvim tokarom, moći će pumpu vratiti u život. – ležaj alternatora: za razliku od pumpe vode kad prozuji ležaj u alternatoru, pristupa se zamjeni samo ležaj, a ne cijelog alternatora, zbog njegove skupoće. Defektaža je ista kao u prethodnom slučaju, osim ako se uz zujanje ne upali i kontrolna lampica (ne)punjenja alternatora. Tada s velikom sigurnošću možemo razmišljati o autoelektričaru. Zašto to ne možemo napraviti u vlastitoj režiji? Možemo, čak i ležaj nije teško nabaviti, jer su u pravilu standardnih dimenzija, ali kad se alternator već rastavlja, nije loše prekontrolirati električnu utrobu na probnom stolu. Ustanovimo li veći zazor u ležaju, treba hitno reagirati, jer u nekom krajnjem slučaju može rotor koji preko osovine stoji u ležaju, zagrebati po statoru. U tom slučaju sigurno će biti potrebna zamjena kompletnog alternatora. Važno je reći da mnogi griješe kod natezanja remena, bojeći se da ne bi cvilio, pa ga pretegnu. Tada potpisuju smrtnu kaznu svim ležajevima koje taj remen pokreće, jer se zbog prevelikog naprezanja ležajevi neprirodno troše po jednoj strani, pregriju, otpadne im gornji, termički obrađeni sloj, pa prozuje. – ležaj natezača zupčastog remena: u pravilu bi ga trebalo mijenjati prilikom svake zamjene zupčastog remena, mada mnogi to ne čine. On služi da remen koji se vrti drži stalno napetim, kako ne bi preskočio. Naslanja se na vanjsku stranu remena, a kad prozuji zvuk mu je malo viših tonova nego ostalih ležaja. U pravilu se ne raspada, nego dugo najavljuje svoju neispravnost. Ako ni nakon upozoravajućeg zujanja, vlasnik ništa ne poduzme, može blokirati, a tada remen od pregrijavanja pukne. Ako vozite npr. Fiat s fire motorom, neće biti daljnjih lomova, ali na većini ostalih motora bez obzira na marku vozila dolazi do oštećenja u motoru koja skupo koštaju. No i prije nego se odlučite na zamjenu ležaja zbog zujanja, uvjerite se da vam probleme ne stvara klinasti remen. On, iako dobrog izgleda može imati pojačan zvuk, koga neki rješavaju specijalnim sprayem za remene, neki WD-om, a najbolje je posipati malo pudera po remenu. Ako taj zvuk traje duže vremena, a vi niste ništa poduzimali, najbolje je remen promijeniti, jer se njegova struktura na mjestu lijeganja na remenicu promijenila pa više ništa nećete postići.