16.03.2006.
A Hrvatske željeznice ?
Oko nedavne tragedija koja se dogodila u Crnoj gori, kad je kod mjesta Biočići u teškoj nesreći izlijetanja putničkog vlaka s tračnica i survavanja u provaliju poginulo 46 i ozljedjeno više od 250 putnika , vode se žučne rasprave, koje prenose i hrvatski mediji. Jedan od aspekata te rasprave odnosi se i na osiguranje. Željeznica Crne Gore je, izgleda , imala samo obvezno osiguranje putnika u javnom prijevozu, s osiguranom svotom za slučaj smrti od cca 6ooo US dolara. Osiguranje od odgovornosti Željeznica nije imala , pa će ukupne štete po odgovornosti, koje se procjenjuju na nekoliko milijuna dolara, morati pltiti sama. naravno, uz sporove koji mogu trajati godinama. Te rasprave bile su povod upitu našega čitatelja J.K. koji gotovo svakodnevno, kako kaže, putuje Hrvatskim željeznicama, a koji je prigodom jednog izlaska iz vagona pao i slomio podlakticu desne ruke. Obratio se HŽ-u, ali ni nakon tri mjeseca nije dobio odgovor koja su mu prava iz te nezgode. Prema odredbama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu (Narodne novine broj 151/05) svi prijevoznici u javnom prometu moraju ugovoriti s osiguravjućim društvom osiguranje putnika od posljedica nesretnog slučaja za vrijeme putovanja javnim prijevoznim sredstvom. To se odnosi i na HŽ. Nažalost, prema odredbama istoga Zakona, osigurane svote na koje se mora ugovoriti osiguranje od nezgode vrlo su niske. Iznose za slučaj smrti putnika 40.000,00 kuna, a za slučaj trajnog invaliditeta 80.000,00 kuna, po jednom putniku. Dakle, nešto slično kao što je i u Crnoj Gori. Obitelj poginulog putnika dobit će 40.000,00 kuna ukupno, a u slučaju trajnog invaliditeta putnik će dobiti onoliki postotak od 80.000,00 kuna koliki mu je postotak trajnog invaliditeta. Što se tiče svojstva putnika, prema Uvjetima osiguranja, naš čitatelj je zasigurno imao svojstvo putnika, jer se "putnikom smatraju osobe koje se radi putovanja nalaze u jednom od prijevoznih sredstava odredjenih za obavljanje javnog prometa, bez obzira na to jesu li već kupile voznu kartu…",a osiguranje od nezgode pokriva i fazu ukrcaja odnosno iskrcaja iz vozila odnosno, konkretno, iz željezničkog vagona. Zahtjev za isplatu osigurnine po nezgodi J.K. može podnijeti izravno osiguratelju Ako prijevoznik, HŽ, nije sklopio ugovor o osiguranju putnika od posljedica nezgode, putnik će imati pravo na isplatu osigurnine od Hrvatskog ureda za osiguranje, koji će, nakon isplate regresirati isplaćeni iznos od HŽ-a. Osigurane svote propisane za obvezno osiguranje putnika u javnom prijevozu od posljedica nesretnog slučaja zasigurno neće pokriti svu štetu na koju ima pravo oštećeni putnik. On će imati pravo potraživati naknadu štete (strah,trajni invaliditet, izgubljena zarada, troškovi liječenja itd.) izravno od HŽ-a, koji po našim propisima ne mora imati osiguranje od odgovornosti i, vjerojatno, nema. Važno je napomenuti da se u naknadu štete ne uračunava iznos koji putnik primi po polici obveznog osiguranja od posljedica nesretnog slučaja.
Izdvojeni članci
Radno pravo
Povećanje bruto plaća u 2025. godini
U 2025. godini očekujemo značajno povećanje minimalne bruto plaće u Hrvatskoj, s dosadašnjih 840 eura na 970 eura
Porezi i financije
Što donosi novi porez na nekretnine u 2025. godini?
Porez će se utvrđivati prema stanju na dan 31. ožujka. Za onog tko na taj dan bude vlasnik nekretnine provjerit će se je li nekretninu dugoročno iznajmio ili u njoj živi, a ako je u kratkoročnom najmu ili prazna, plaćat će se porez
Radno pravo
Promjene u Zakonu o tržištu rada
Na 32. sjednici Vlade RH predložene su izmjene i dopune Zakona o tržištu rada. Ove reformske mjere donose nekoliko ključnih promjena koje bi trebale poboljšati situaciju za nezaposlene