Stari vozači ga još zovu fergazer, što je ostatak njemačkog jezika, a ljubitelji pravopisa rasplinjač, što najbolje odgovara njegovom zadatku koji se sastoji u tome da u sebi pomiješa benzin i zrak u točno određenom omjeru i raspline tu smjesu u usisnu cijev, preko koje onda smjesa ide na sagorijevanje u cilindar, tj. u kompresioni prostor. Tamo kod preskakanja iskre na svjećici, izgori, dogodi se mala eksplozija, pa se klip potisne prema dolje. No klip je nestašan, pa se uvijek vraća u gornji položaj, gdje opet dobije po glavi, opet ga eksplozija potjera dolje, i tako stotine tisuća puta u toku jedne vožnje. Skraćeno, to je bit principa rada motora, No, karburator polako odlazi u povijest, odnosno već je otišao, ako izuzmemo nekoliko tipova motora koji se ugrađuju u neka daleko istočna vozila. Umjesto njega posao je preuzeo inection, tj. sistem ubrizgavanja, koji je puno napredniji, troši manje goriva, i daje bolje karakteristike motoru. No, ako znamo da dvadeset i pet posto vozila koja se kotrljaju našim cestama pripadaju proizvodnji Crvene Zastave, koji do pred malo nisu znali za svjetske napretke, uz Četvorke, stare Golfove i ine, još mnoga vozila imaju na motorima karburatore, Kako je sve bliži 01. 01. 2003. kada na tehničkom više neće prolaziti vozila s "prljavim" ispuhom (tako barem kažu), mnogo je pitanja da li se na takve starce može ugraditi katalizator koji će pročišćavati, ali da ne duljimo previše, odgovor je na kraju, ipak, ne! Oni koji su rado "prčkali" po autu, nisu baš sretni što će s novim autom dobiti inection, jer se oko njega bez opreme i podataka ne može raditi gotovo ništa. Ako primijetimo da motor prekida ili slabije vuče, najviše što možemo učiniti je uliti bočicu aditiva za čišćenje sistema u rezervoar i nadati se da će to biti dovoljno. S karburatorom je priča jednostavnija. Ako nije baš kompliciran, možemo ga cijeloga rastaviti, izmijeniti dijelove i očistiti. Za najčešće tipove karburatora, u prodaji se nalaze setovi za popravak koji sadrže brtve, membrane, dizne i gumice. Prilikom rada valja biti oprezan i smiren, jer taj posao zahtjeva maksimalnu preciznost. Najveća greška vlasnika je da filter benzina, koji košta najviše petnaest kuna, ne mijenjaju redovito (svakih deset tisuća kilometara). Iako je i naš benzin dobio na kvaliteti i čistoći, morate računati s rezervoarom koji se možda već počeo ljuštiti iznutra ili je korodiran, pa ta nečistoća povučena u karburator smanjuje ili potpuno zatvara kanale ili dizne čiji prelazi imaju promjer ispod pola milimetra. Dođe li do takve situacije, motor se počinje buniti i daje nam do znanja da mu fali papice, tj. benzina. Ponekad je rješenje vrlo jednostavno, ako je glavna dizna smještena tako da se ne mora otvarati poklopac karburatora, nego se izvana odvrne, propuše i stvar je riješena. Ona se ne smije čistiti metalnim žicama, koje je mogu oštetiti, povećati joj promjer rupice i tako dodatno zakomplicirati stvar. Ako i nakon čišćenja dizne nismo riješili problem, a sigurni smo da je upravo prljav karburator uzrok svih problema, postoji "partizanski" način brzog pročišćavanja na način da se podtlak koji inače postoji u usisnoj cijevi, mnogostruko poveća i tako usisa svu prljavštinu iz kanala u motor. To se radi samo kad je velika potreba i kad nemamo vremena kvar riješiti kompletnim rastavljanjem i čišćenjem i svakako nije trajno rješenje, jer onda ne bi postojala potreba za specijaliziranim servisima, kojih u našoj županiji ima nekoliko. Dakle, ako ste vični poslovima oko automobila i morate izvršiti brzo pročišćavanje, demontirajte kučište filtera zraka i upalite motor. Jednom rukom na poluzi gasa na karburatoru, ubrzajte rad motora do oko tri tisuće okretaja u minuti, a dlanom druge potpuno zatvorite ulaz zraka u karburator. Istovremeno povećajte gas na poluzi do kraja. Osjetit ćete kako vam karburator usisava dlan, no bez straha. Tako veliki podtlak, tj. jačina usisa, ipak se ne može dogoditi, ali to je više puta dovoljno da se iz nekog kanala ili dizne isisa prljavština. Kad se motor počne gušiti, dignite dlan s usisa i laganim dodavanjem gasa na poluzi pomognite motoru da dođe u režim normalnog rada. Ponekad se dogodi da ne uspijemo koordinirati pokrete, pa se motor ugasi. Pazite kod ponovnog paljenja. Sada je cilindar toliko nafiksan benzinom da vapi za velikim količinama zraka. Prilikom paljenja, pritisnite papučicu gasa do kraja i tako je držite dok motor ne prihvati. Nemate li osjećaja, pa počnete lupati po pedali, dodatno ćete ubrizgati benzina, a tada bez zamjene mokrih svjećica suhima više nema paljenja. Ako ste posao besprijekorno izveli pobrinite se da se pročuje po susjedstvu kako uspješno popravljate karburatore. Ali oprez! Zeznete li nešto, znajte da popravak u servisu za karburatore jednostavnih tipova košta od sto maraka, pa tražite da vam susjed plati unaprijed.