Svako toliko čitamo u novinama kako se netko potruje od nekog plina, loše hrane, ili nečeg "nepoznatog". Truju i manijaci koji povremeno u velikim marketima injekcijama ubrizgavaju u jaja ili slične namirnice male količine jakih otrova, koji dovode do smrti. Truju se i političari. Dakle, otrovi svuda oko nas. Najnoviji primjer je čovjek u Karlovcu, koji je, ni kriv ni dužan, šećući se uz potočić, pao u nesvijest i dok se piše ovaj tekst, još je u komi, a kako stvari sada stoje, nisu dobre prognoze. Kad bi školski podijelili trovanja, mogli bi reći da razlikujemo svjesna i nesvjesna. Svjesno se svi trujemo radi našeg boljitka, jer industrija mora raditi. Prilikom rada, u zrak odlaze milijuni kubika raznih plinova, koji u sebi sadrže svega i svačega. Kad bi neke zemlje industriju i zagađivanje smanjile samo za pet posto, bila bi ugrožena njihova egzistencija. Čak ni jedna jaka Amerika nije htjela potpisati sporazum o smanjenju zagađenja. Činjenica je da se stalno norme zagađenja postrožuju, ali sve je to već kasno, kad se ledenjaci tope, na sunce ne možeš bez jakog zaštitnog faktora itd. Zagađuju i automobili. I mada se čini da se upravo u automobilističkom segmentu najviše zahtjeva čist ispuh, vozila na motorni pogon, sigurno nisu najveći zagađivači, no izgleda da se i u svijetu koristi formula: udri po pojedincu, što će reći, vozaču, jer on mora platiti sve ono što se od njega zahtjeva, inače nema na cestu, a razne rafinerije, industrijski pogoni i ine industrije, mogu u zrak ispuštati svakakve otrove, uz relativno male kazne za veliku štetu. Davno su prošla vremena kad su automobili mogli iza sebe ostavljati oblake dima i nikom ništa. Ne može se reći da ni danas neki takav ne vozi ispred vas, ali to je u većini posljedica trenutačnog kvara. Današnji novi automobili moraju obavezno biti opremljeni katalizatorima, koji reduciraju izlaz štetnih plinova. I oni su, od početnih modela doživjeli razne promjene, pa sadašnje generacije kvalitetnije "čiste". Za te potrebe mijenjane su i čitave unutrašnjosti motora na mjestima izgaranja, no krajnji cilj je proizvesti sistem počišćivanja, koji na kraju auspuha uopće neće izbacivati štetne plinove. Teško je reći da li će se to moći postići na današnjim benzinskim ili diesel motorima, ili će biti potrebno prijeći na elektromotore ili pogon vodikom. I vlade raznih država shvatile su da ih više košta zagađeni zrak, nego stimulacije vozačima kako bi sami poduzeli mjere sprječavanja zagađenja, svaki na svom vozilu. Pionir u novim mjerama je Njemačka, koja je nedavno usvojila zakon kojim vozači neće plaćati porez na količinu konja u njihovim motorima, nego prema stupnju zagađenja, koji izlazi iz njihovih ispušnih cijevi. Takve mjere nisu baš fer prema svim vozačima, jer će oni u najskupljim Mercedesima plaćati najmanje, a oni koji jedva skupe za neku staru kantu, najviše. No, cilj i je, potpuno se riješiti starih i potrošenih automobila. Nadajmo se da se naša Vlada još neće povesti za Njemačkim kolegama, jer iz našeg, više od deset godina prosječno starog voznog parka, dimi puno više nego bi trebalo. No, svijest pojedinca mora rasti, pa se ipak moramo upitati što možemo poduzeti da bar malo pridonesemo očuvanju koliko - toliko čistog zraka, što ga još uvijek imamo. Najvažnija stvar je stanje motora. Ukoliko je "potrošen", tj. već dimi, ne samo na ispuhu, nego i na odušnoj cijevi uljnih para, vrijeme mu je za generalni popravak, ili zamjenu nekim boljim. Podešenost motora također ima veliki utjecaj, ne samo na zagađenje, nego i potrošnju goriva, što će reći, na vlastiti džep. Ako već teže pali, slabije vuče ili mu se poveća potrošnja, cijena njegovog podešavanja ili popravka, brzo će se vratiti kroz smanjenu potrošnju, a i zagađenost će biti manja. Promjena zvuka u sistemu ispuha, tj. pregoreni lonac ili cijev, također će utjecati na oba navedena problema, a vožnja će biti ugodnija. Kad smo već kod vožnje, i nju je potrebno prilagoditi novonastaloj situaciji. Prilikom dužih stajanja na semaforu, naročito onih koji stoje prije prekopane ceste, ugasite motor i ne zagađujte. Ne nabijate bespotrebno gas kada krećete na zeleno svjetlo. Nikoga nećete impresionirati, još će vam se neki i smijati. Nemojte uzbrdicama "guslati" u visokom stupnju prijenosa a s malo gasa. Motor se muči, nepotrebno treba veće količine goriva, a efekta ne da nema, nego je negativan. Prilikom jutarnjeg paljenja nije potrebno zagrijavati motor na mjestu, nego pod laganim gasom odmah krenuti s mjesta. Ako ste učinili barem jedan od navedenih primjera, napravili ste mali korak za vas, ali veliki za budućnost. I ne zaboravite što je rekao stari indijanski poglavica: mi ovu Zemlju nismo dobili u vlasništvo, nego da je čuvamo za generacije koje dolaze.