Mnogi naši osiguratelji koji se bave obveznim osiguranjem od automobilske odgovornosti još uvijek koriste raspoređivanje vozila u zone rizika, po kojima je - na temelju prastarih računica - Daruvar svrstan u najjeftiniju kategoriju.


“Prije petnaestak dana, na au­tocesti K.-ZG, pretekla su me u velikoj brzini tri mercedesa, crna, s rotirajućim svjetlima, par BMW-a i nekoliko velikih terenaca (tek sam uvečer saznao da se Premijer vraćao s Ra­ba)… što i ne bi bilo toliko čudno da mercedesi i BMW-i nisu imali registarsku oznaku “DA”. Tek na­kon toga sam doi­sta postao svjestan činjenice da je jako puno vozila na cestama s “DA” registracijom. Nalazi ih se pos­vuda, u svim našim gra­dovima i mjestima. Fenomen su zapazili i novine. Tako riječ­ki “Žmi­gavac” od 11. 3. pos­većuje cijele dvije stranice toj pojavi pod na­slovom “Deru asfalt u Rijeci, a grade prometnice u Daruvaru”. Čitajući na­pis došao sam do zaključka da je jedan od glavnih razloga registracije “DA” premija obvez­nog, a vjerojatno i kasko, osiguranja, koje je na­vod­no u Da­ruvaru čak dvostru­ko jeftinija nego u nekim dru­gim gradovima, jer je, opet navodno, Da­ruvar u najjeftinijoj zoni osigurateljnog rizika… zašto je to tako i zašto osiguratelji to dozvoljavaju…”, piše naš čita­telj R.I. 

Doista, činjenica da Daru­var ima 11.700 stanovnika, a 17.500 registriranih vozila, pot­vrđuje navode našeg čita­te­lja R.I. Mnogi naši osiguratelji koji se bave obveznim osiguranjem od automobilske odgo­vornosti još uvijek koriste ras­poređivanje vozila u zone ri­zi­ka, po kojima je - na temelju prastarih računica - Daruvar svr­stan u najjeftiniju kategoriju. Dok su tarife osiguranja bile jedinstvene, dok nije bilo slobode donošenja vlastitih tarifa i cjenika, bilo je razumljivo da se tako postupalo. Međutim, stu­panjem na snagu slobodne tržišne utakmice i mogućnosti kalkuliranja rizika na temelju vlastitih procjena, (tolike) zone rizika nisu više obvezne i osigu­ratelj ih se ne mora pridržavati, odnosno - može imati vla­s­tite zone s vlastitim procjenama opasnosti, što očigledno osi­guratelji nisu napravili, jer takvo nešto iziskuje određeni napor, pa je jednostavnije nastaviti tradiciju podjele na zone iz nekadašnjih vremena. Hr­vatska s nekih dva milijuna vo­zila nije pogodna za mrvljenje u zone rizika, posebno ne u ono­liko koliko ih je još uvijek u tarifama osiguratelja. Sam nas­lov citiranog članka u “Žmi­gavcu” dokazuje da su argumen­ti za zoniranje neuteme­ljeni: vo­zila su mobilna, koriste se razne ceste diljem Hrvatske, ri­zik nije statično vezan uz mje­sto registracije, pa samo regi­striranje u Daruvaru ne jam­či da je takvo vozilo na cestama u Hrvatskoj (i vani) manje ri­zično od onih registriranih u drugim mjestima. Sto­ga bi doi­sta zoniranje kao element tarifiranja valjalo u ci­je­losti izbaciti iz kalkulacije. Pra­vičnosti, a i drugih razloga, radi.