23.11.2006.
Gume
Dolazi vrijeme kada ćemo ljetnu ili jesenju obuću zamijeniti onom zimskom. Umjesto laganih mokasina i tenisica nosit ćemo konkretne cipele i čizme. Ne podsjeća li vas to na nešto? Pa da, vrijeme je i za zamjenu obuće vašeg automobila, ako ona nije odgovarajuća. Što to znači? Zimski uvjeti vožnje zahtjevaju, a i pravila nalažu vožnju s minimalno četiri milimetra dubine šara na gumama. Iako naša zemlja, poput nekih susjednih nema određen datum kada to pravilo stupa na snagu, evropski zakon propisuje da to bude od 15. studenog. No, ako se nastavi globalno zagrijavanje, pa i dalje u studenom, koji će također morati mjenjati svoj naziv, budemo hodali u kratkim rukavima, i zakon će se morati mijenjati, no za sada je to tako. I kad treba izvršiti zamjenu guma novima, vozači su često u nedoumici koje izabrati. Manje zahtjevni se uglavnom odlučuju za iste one koje su i do sada imali, ako baš nije bilo nekih problema s proklizavanjem iako se taj model još proizvodi. Drugi hoće bolje, jeftinije, trajnije, tiše itd. U moru proizvođača, modela i cijena, zaista se ponekad teško odlučiti. Važno je znati da najbolje gume nema. Zato ima najgora, no ni za nju točno ne znamo kako se zove, jer se tu i tamo pojavi neka nova marka po super prihvatljivoj cijeni, ali se razlika u cijeni do kompleta puno boljih guma može brzo istopiti uništenim blatobranom ili branikom, koje smo razbili zato jer smo se, zbog loših guma, zaustavili dvadesetak centimetara duže nego je trebalo. Ako bi generalizirali pojam loše gume, onda je to ona što se prodaje u velikim trgovačkim centrima, ima nisku cijenu i naziv proizvođača za koga nikad niste čuli. Primjetite li još da se gazeći sloj prema bočnim djelovima gume kvalitetom ili nijansom boje razlikuju, vjerojatno je protektirana, tj, na već istrošenoj gumi šare su izbrušene i na nju je nanesen novi sloj. Ako vam je cijena tako privlačna, pa mislite kako niste sportski vozač i da će biti dobre za vas, ipak se sjetite već puta više ponovljene činjenice da prosječan auto ima kontakt s asfaltom malo veće površine od velike školske bilježnice. Zato, na gumama ne treba škrtariti. Dobro se je posavjetovati s prodavačem ili vulkanizerom, ali u pravilu bi trebalo kupovati gume novijeg tipa, tj. novije modele. Iz više razloga. Prvi je taj što proizvođač svakim novim modelom teži boljoj kvaliteti, trajnosti i izdržljivosti. Drugo, neće vam se prodati stara guma koja je tko zna koliko i u kakvim uvjetima ( što je vrlo važno ) ležala u skladištima prije prodaje, a ne manje bitna je činjenica je ta da ako se takav model više ne proizvodi, eventualnim jačim oštećenjem samo jedne gume, koja zahtjeva zamjenu, morat ćete kupiti najmanje dvije, jer po zakonu na istoj osovini ne mogu biti dvije gume različitih profila. Ako se vratimo na činjenicu da najbolja guma ne postoji, onda uzimamo u obzir testove koje stručni časopisi svako toliko provedu i ispituju gume u različitim uvjetima vožnje. Nikad ni jedna guma nije bila najbolja u svim uvjetima. Štoviše, ponekad je neki model prvi u kategoriji brzog prolaska kroz zavoj ili na suhoj cesti, dok na mokrome ili snijegu pada skroz na začelje. Treba naglasiti da su to zahtjevni testovi i da prosječan vozač rijetko dolazi u situacije kakve se traže na testu, ali razlika je ipak očita. Najveći autoritet po pitanju guma u Rijeci, a i šire je sigurno g. Darko Rafaj, čovjek s dugogodišnjim iskustvom u ovoj problematici i višestruki šampion u rallyu. Iako svi volimo imati bolje gume na prednjim kotačima, a za zadnje mislimo da nisu toliko važne, u prošlim brojevima spominjan trening sigurne vožnje na Grobniku, malo nas je svih razuvjerio kad smo sjeli u Audi koji je umjesto zadnjih kotača imao ugrađene kotačiće koji se mogu okretati 360 stupnjeva i tako simulirati zanašanje zadnjega kraja. Ne bi čovjek vjerovao koliko je tako opremljen teško upravljiv i da vožnja između čunjeva nije moguća s više od trideset kilometara na sat, a da se auto ne zarotira oko vlastite osi. Sjetimo se i naglog kočenja i blokiranja prednjih kotača, kad sva težina poleti prema prednjem dijelu, a zadnji kotači se izdignu i ostanu rasterećeni. I malo zanašanje zadnjeg dijela, ako gume nisu dobre, izbacit će auto van pravca i tada će ga biti teško ili nemoguće kontrolirati. Pa ako ćete već za Novu godinu sebi i vašem ljubimcu pokloniti nove gume, ne zaboravite im svakih par mjeseci provjeriti tlak, nakon prijeđenih tisuću kilomera, kad dobro "legnu" na felge, izvršiti balansiranje, a dobro bi bilo i provjeriti optiku prednjeg ovjesa, tj. centrirati ovjes, kako se ne bi trošile po unutrašnjim ili vanjskim rubovima. Ako se još dvoumite oko zamjene, sjetite se one stare: "dobra svjetla, dobre oči, nova guma bolje koči".
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.