Po dogovoru iz prošlog broja nastavljamo s temom pregrijavanja. Danas su na redu dijelovi sistema hlađenja koji nam često znaju zagorčati život svojom neispravnošću ili propuštanjem. Oni koji redovito prate ovu rubriku sigurno su već naučili kako se snaći u situaciji kad otkaže termoprekidač, no za one koji su malo zaboravili ili tek ulaze u svijet automobila, ponovimo neke stvari! Dakle, termoprekidač je dio koji se uglavnom nalazi na hladnjaku, i to u njegovom donjem ili srednjem dijelu i koji služi da ukopča ventilator hlađenja kada se temperatura počinje dizati iznad normalnih - radnih vrijednosti. Funkcionira na način da je jedna njegova polovica uronjena u tekućinu za hlađenje, i tako stalno "čita" njezinu temperaturu. U momentu kad temperatura prijeđe zadanu maksimalnu granicu, kontakti u unutrašnjosti termoprekidača se spoje i preko priključnih kablova spojenih za motor ventilatora, njega uključe. On svojom vrtnjom ispred hladnjaka ohladi tekućinu hlađenja, koja tako ohlađena cirkulira prema bloku i glavi motora.. Kada se temperatura vrati u normalne vrijednosti, kontakti u termoprekidaču se razdvoje i ventilator se gasi. Jednostavno, zar ne, samo se trebalo sjetiti kako to izvesti! Stariji automobili nisu imali takav sistem i svo objašnjenje hlađenja moglo se svesti na jednu rečenicu: motor radi, i preko remena okreće ventilator koji se stalno okreće i stalno hladi. Razlog zbog kojeg se je prešlo na električni ventilator je taj što stalno okretanje ventilatora preko remena krade snagu motora i to za nekoliko konja, zavisno od njegove jačine. Ovim novijim sistemom to je izbjegnuto. Sa starim, klasičnim ventilatorom, u povijest su otišle i onda, toliko spominjane ženske najlonke, kojima se mogao privremeno nadomjestiti puknuti remen ventilatora. I ne samo to, nestao je još jedan razlog kad su dečki za volanom izmišljali takav kvar, samo da se čarape skinu, a onda je već bilo lakše....U današnje vrijeme, za isti problem pregrijavanja, ali prouzročen kvarom termoprekidača, sve što možete upotrijebiti od vaše bolje polovice je obična ukosnica. No, s ovim modernijim frizurama, prije ćete u kosi naći svašta, osim klasične ukosnice, ako je i nađete, ona mora biti metalna, a ne plastična. Ako toga nema, dobro je pretražite, pa možda nađete nešto pogodnoga. Ne nađete li to što ste tražili, možda ćete ugodno potrošiti vrijeme, a do onda će se motor već ohladiti. Fura li vaša najdraža punk stil ili je metalac, sigurno će se nešto naći. Ako netko nije razumio ove prethodne rečenice, pojednostavimo pa recimo da je za pokretanje ventilatora, ako je termoprekidač u kvaru, za prvu pomoć potreban komad žice, dužine desetak centimetara ili manje. Može se dakle, pomoći i običnom spajalicom za papir, i to tako što ćemo iz termoprekidača izvući priključne kablove i direktno ih spojiti rečenom žicom. Nemojte to raditi kad su vam prsti blizu ventilatora, jer bi spajanjem kontakata - stopica, i uključivanjem ventilatora, mogli ostati bez njih! Neki ventilatori rade samo kad je uključen kontakt, a neki i kad nije. Sada ste dobili stalni rad ventilatora i ako je dovoljno tekućine u sistemu za hlađenje, mirno možete nastaviti vožnju, makar i gradskim uvjetima, gdje promet teče usporeno i gdje nema dovoljne količine struje hladnoga zraka koja bi hladila hladnjak vode. No, takva pomoć mora biti samo trenutačno rješenje vašeg problema, jer motor ventilatora nije predviđen ni konstruiran za stalni rad. Kad bi tako vozili stotinama kilometara, on bi se pregrijao i izgorio. Stanete li u međuvremenu na piće, a ventilator radi i kad je kontakt ugašen, ne zaboravite odspojiti žice, jer on u radu troši dosta struje, i mogli bi imati problema prilikom ponovnog paljenja motora zbog pražnjenja akumulatora. Ono što treba posebno naglasiti je da spojnu žicu, naročito ako nema izolacije, treba osigurati od dodira s nekim metalnim dijelom automobila, kako ne bi prouzročila kratki spoj, kad ventilator više ne bi radio, ali ovaj put zbog pregaranja osigurača, a u težim slučajevima moglo bi doći i do požara. Eto, došli smo do kraja teksta, a hladnjak nismo ni spomenuli, pa ćemo to učiniti u slijedećem broju!