Evo nam jedne aktuelne teme za nadolazeće tople dane, kojih baš još nema, ali će sigurno doći. Hladnjak vode! I sama riječ govori čemu služi, a smješten je na prednjoj strani automobila, ispred motora, kako bi strujanje hladnog zraka u vožnji moglo nesmetano hladiti vodu, koja kroz njega cirkulira. Nekada su sve maskice koje su se nalazile ispred njega bile rešetkaste i protočne zraku, dok su danas sve rijeđa takva riješenja, jer se zbog aerodnamike i drugačijeg izgeda prednjeg dijela, zrak do hladnjaka dovodi kroz otvore na braniku. Daleko najveće otvore, što svakodnevno viđamo, ima nova generacija Peugeota, što je učinjeno i radi agresivnog izgleda prednjeg dijela vozila, ali i zbog poboljšanog hlađenja vode, odnosno tekućine za hlađenje. Kad automobil nebi imao hladnjak, njegov motor nebi mogao ni funkcionirati, odnosno mogao bi raditi samo do onog momenta dok temperatura vode ne dostigne granicu zakuhavanja. Podsjetimo da prilikom prvog paljenja motora, zavisno od vanjske temperature zraka, hladnjak nema nikakvu bitnu funkciju, jer se jedan dio vode nalazi u rashladnim kanalima bloka motora, a drugi samo "čuči" u hladnjaku. Između njih je brana, koja se zove termostat. On je, dok je voda još hladna, u zatvorenom položaju, pa tako spriječava miješanje vode iz bloka s vodom iz hladnjaka. To zbog toga da bi manja količina vode u bloku bila što prije zagrijana, kako bi motor čim brže dobio radnu temperaturu, koja mu je neophodna za dugi život. U momentu kad temperatura vode u bloku počne rasti, termostat se otvara i propušta toplu vodu na cirkulaciju u cijeli rashladni sistem, čemu pomaže i pumpa vode, koja svojim okretnim lopaticama "gura" vodu u krug. Tako topla voda dođe do hladnjaka vode i prolazi uskim i sitnim prolazima, koje u žargonu nazivamo saće. Tamo se ohladi, i ponovo završava u rashlanim kanalima bloka, gdje na sebe preuzima visoke temperature koje u motoru nastaju zbog sagorijevanja goriva u kompresionom prostoru. To je jedan neprestani proces, koji savršeno funkcionira, ali pod uvjetom da svi njegovi "igrači" uvijek budu u dobroj kondiciji i ispravnom stanju. Na hladnjaku motora pričvršćeno je i kučište s elektroventilatorom, koji se aktivira u momentima kad temperatura vode naraste do maksimalno dozvoljene. Tada se pomoću termoprekidača ventilator pali i dodatno hladi saće ili "ćelije" hladnjaka. To se događa u slučaju kad vozilo s upaljenim motorom stoji na mjestu, ili u koloni sporo vozi iza nekog automobila ili na većim uzbrdicama, kad motor radi s povećanim naporima, pa se i brže zagrijava. U vožnji otvorenom cestom i bez većih zaustavljanja, ventilator se neće ni uključiti, jer će strujanje hladnog zraka kroz saće biti dovoljno da ohladi vodu. Što vozač može učiniti oko hladnjaka? Ono što je najlakše je održavati čistoću i protočnost saća. Dužom upotrebom vozila, na prednjoj strani skupe se razne nečistoće, od mušica, koje su svoj život završile na "gradelama", do lišća i raznih prljavština s ceste, koje spriječavaju prolaz zraka kroz hladnjak. Čišćenje je vrlo jednostavno i dovoljna je plastična četka da bi se odstranila nečistoća. Metalne četke nemojte upotrebljavati, jer se, naročito kod starijeg hladnjaka, može dogoditi, da probijete osjetljiva i tanka saća. Nakon čišćenja, sve isperite mlazom vode, ali ne pod jakim tlakom, jer ćete iskriviti nježne lamelice između saća, pa će tek onda nastati problem, zbog "zaštropavanja" hladnjaka s vanjske strane. Osim klasičnih nečistoća, saće hladnjaka se može "zabetonirati" i zbog propuštanja ulja na motoru, koje se vremenom uhvati i za saće. Lijepljenjem prašine i nečistoća na tako zauljen hladnjak, stvara se nepropusna barijera, i od hlađenja vode na tim mjestima nema ništa. U takvom slučaju najprije treba riješiti problem propuštanja ulja, a onda hladnjak oprati sredstvom za odmašćivanje i isprati vodom. Oni koji zaborave redovitu zamjenu antifruza, pa ga i nakon isteka roka, par godina ne mijenjaju, mogu u cijelom rashladnim sistemu, pa tako i u hladnjaku, očekivati pravu "baru", gdje samo žabe nedostaju da ugođaj bude potpun. Razog tome je što pojedini antifrizi u procesu svojeg "raspadanja", tj. promjene kemijske strukture, negativno djeluju na materijale kojih hlade, pa počinje pojačana korozija, koja onda izaziva propuštanja na najosjetljivijem dijelu sistema hlađenja - hladnjaku. U slučaju manjih propuštanja, hitnoće i nemogućnosti kvalitenog popravka, ( najčešće zamjene ), i najobičnija guma za žvakanje zalijepljena na mjesto propuštanja, bilo da se radi o saću ili plastici, može biti od koristi. Profesionala pomoć, koja je zamijenila, nekad često spominjanu papriku u prahu, zove se tekućina za brvtljenje hladnjaka. Ona se jednostavno, prema upustvu na bočici, ulije u sistem hlađenja, a može se naći u svakoj prodavaonici rezervnih dijelova.