11.11.2004.
Imaj gumu na umu
Iako nam se sigurno približava zima i sve ono što ona nosi sa sobom, naročito ono loše za vozače, a to su skliske ceste i mogućnost snijega, mnogi još ne razmišljaju da bi trebali obnoviti obuću svojih automobila. Mada je vrijeme kad bi trebalo pisati isključivo o zimskim gumama, i nove "ljetne", bit će velika stvar prema onima, potrošenima, kojima je vaš auto sada obuven. To nije baš mala investicija i sigurno ćete proći više prodavaonica u potrazi za najpovoljnijim odnosom cijena - kvaliteta. Svako toliko razni proizvođači na tržište izbace nove tipove guma, koji su u pravilu uvijek stepenicu više po nečemu od one predhodnog modela. Dolaze nam i one iz egzotičnih zemalja, osjetno niže cijene, ali ne uvijek prave kvalitete. Koje ćete gume izabrati, prepuštamo na volju vama i vašem novčaniku, no ponovimo da ne treba previše "šparati", jer se još odavno sjećamo one krilatice "dobra svjetla, dobre oči, dobra guma bolje koči". No, to nije baš pravilo u prvih petstotinjak kilometara. Tada se gume još "razrađuju", tj. ne priliježu optimalno na podlogu, pa je potrebno voziti i kočiti malo opreznije. Prizvođači kažu da će to povećati trajnost gume. Naravno da to ne znači da treba voziti kao po jajima, ali nisu dozvoljena ni ona startanja i škripanja, kakve gledamo u seriji "Cobra 11" na RTL-u. Iako svi vulkanizeri, prilikom montaže nove gume na felgu, balansiraju kotač, mnogi zaborave napomenuti da bi trebalo još jednom kotač balansirati nakon otprilike tisuću kilometara, kad će guma i felga postati "jedno tijelo", tj. kad će guma potpuno nalegnuti na svoje mjesto. Ne radi se tu o strašnom propustu, jer se u pravilu radi o malim odstupanjima, koje vozač neće ni primjetiti, ali ako osjećate i male vibracije ili podrhtavanja na volanu pri brzini, od osamdeset do sto km/h, sigurno je da će kotače trebati ponovno balansirati. Neke današnje gume imaju tako izvedene šare, da moraju biti montirane samo u smjeru kako proizvođač propisuje i označava na boku gume strelicom koja mora gledati u pravcu vožnje. Strelica je toliko uočljiva da je teško ne primjetiti je i krivo okrenuti gumu, ali za svaki slučaj bacite pogled da je tome tako. Nikad se ne zna, možda je radnik u gumi servisu već ostao bez vozačke, pa si može za marendu dozvoliti pivu ili više, a tada i velike strelice nisu tako velike, pa ih gumar jednostavno zanemari, a guma će svejedno sjesti na felgu. Posljedice će biti u bržem trošenju, slabijem držanju ceste, većoj buci, a ono što je najvažnije lošem odvođenju vode na mokroj cesti, pa s time i proklizavanje u zavojima. Nemojte misliti da će vam nove gume vječno trajati. Njihov prosječan vijek varira, ali obično se uzima prosjek od četrdeset do pedeset tisuća kilometra. Naravno da će ih mlađi dečki "spržiti" i za upola manje kilometara ako kretanje na svako zeleno svjetlo na semaforu poprate plačom, tj. škripanjem guma. Kad smo već kod škripanja, spomenimo zakon koji vrijedi u Italiji, a koji se vjerojatno omakao zakonodavcu, pa je za navedenu radnju predvidio kaznu do 30.000 ( trideset tisuća eura ). Naša Policija brzo bi se obogatila da naplaćuje takve kazne, jer nije rijetkost da nabrijani auti svoju moć dokazuju baš takvim startanjem i okretanjem guma u prazno, gdje ih potroše za slijedećih stotinjak kolometara. Oni koji voze smireno, dodatno će ih sačuvati tako da redovito kontroliraju tlak zraka u njima. Proizvođači savjetuju jednom mjesečno, a gumari kažu da od toga ima više štete nego koristi, jer se za takvu kontrolu treba djelovati na ventil, koji se češćim kontrolama oštećuje, pa može početi slabije brtviti i lagano ispuštati zrak. Dakle, ako bi našli neki prosjek između teorije i prakse, jednom u tri mjeseca bilo bi dovoljno izvršiti kontrolu. Da imate noviji auto više klase, to ne bi trebali činiti, jer bi vam se na displayu instrument table redovito pojavio podatak o tlaku u svakoj gumi. Previsok ili prenizak tlak zraka u gumi bitno utiče na stabilnost vozila, a prenizak tlak, zbog povećanog trenja, uzrokuje i povećenu potrošnju goriva. Obično se zaboravlja kontrola rezervne gume. Ona rijetko treba, ali kad nam je najpotrebnija, ako nije ispravno napuhana, ili nedaj Bože, prazna, od male je koristi. Neki noviji automobili, zbog štednje prostora ni nemaju rezervnu gume, nego set za popravak probušene ili su opremljeni gumama koje poslije bušenja mogu prijeći još stotinjak kilometara. Gume, kao i ljudi stare vremenski, pa se poslije četiri do pet godina počinju javljati bore, tj. napuknuća po bočnim stranama, kad su zrele za zamjenu, makar su prešle malo kilometra. Face liftiga, tj. popravka nema. Trebalo bi još puno toga napisati, ali nedostaje mjesta. Nastavljamo u idućem broju!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten