04.05.2006.
Ispušni sustav
Ako se sjećate onih prošlih vremena, kad su u hrvatski jezik pokušali uvesti neke nove riječi i složenice, onda sigurno pamtite da je gurla bila "okokrovna vodocijev", remen za hlače "okolo trbušni pantalodržač", Croatia line "Hrvatska crta" itd. Iako auspuh sigurno nije naša riječ, ali se toliko udomaćila, da više rijetko tko ispušni sistem naziva drugačije, "ispod-podni bukoprigušnik i dimoprovodnik", zaista bi bilo smješan naziv. No, nazivali ga mi ovako ili onako, sigurno je da je to jedan od dijelova automobila koji se češće kvare, ili bolje rečeno troše. Naročito su i tehnička potrošnja i financijski trošak povećani od kada je navedenom sistemu pridodat i katalizator. Počev od samog početka, tj. izlazne ispušne cijevi iz glave motora, pa skroz do kraja zadnjeg dijela automobila, gdje ispušni plinovi zauvijek odlaze u atmosferu, sve cijevi i prigušni lonci izloženi su visokim temperaturama i mnoštvu plinova, koji negativno djeluju na materijale od kojih su izrađeni. Iako su današnji materijali izrade sve kvalitetniji, teško će biti izmisliti takvoga, koji će biti skoro nepotrošiv. Dakle, riječ je o trošenju, propadanju, a ne o nekom konkretnom kvaru, jer u unutrašnjosti ispušnog sistema nema nikakvih mehaničkih dijelova. Ako bi ispušni lonac presjekli popola, vidjeli bi da u samom loncu, osim vanjske obloge postoji izolacioni materijal i nekoliko pregrada, koje spriječavaju direktno pražnjenje plinova prema kraju ispuha. Te prepreke kradu malo snage motoru, ali ga bitno utišavaju. Upravo stoga su svi sportski automobili i motori tako bučni, jer je njima važan i najmanji dijelić snage. U tvornicama postoje čitavi timovi stručnjaka koji se bave samo ispuhom, kako bi za svaki tip vozila našli idealan odnos između buke i snage. Kad je riječ o materijalima, kao materijal budućnosti spominje se posebna vrsta kvalitetnog lima presvučenog emajlom. Iako istraživanja dobro napreduju, još uvijek nije kvalitetno riješena otpornost emajla na vanjske, mehaničke udarce. Takva oštećenja, uz pojavu kondezacije u sistemu razlozi su relativno brzog "odlaženja", naročito zadnjih ispušnih lonaca. Udarcem ili nagnječenjem lonca s donje strane, pomaknu se i otpuste pregrade u loncu i tada započinje poznato lupkanje ispod vozila, i to obično na istom broju okretaja motora, bez obzira da li auto vozi ili radi u mjestu. Sam zvuk podsjeća na zvuk povlačenja praznih limenih kantica po tlu. Ako se doista radi o navedenom kvaru, na samom početku ne treba raditi paniku, jer je navedeni zvuk samo štetan za živce, no naviknemo li se na njega, pa tako trpimo mjesecima, može se, usljed poremećenog strujanja plinova sagorijevanja, dogoditi i to da lonac jednostavno otpadne i ošteti nam donji dio automobila. Dogodi li se to u punoj vožnji, pa onaj iza nas želi izbjeći nepredviđenu minu na cesti, od glupog i relativno jeftinog kvara, možemo prouzročiti i prometnu nezgodu. Naravno da će vas prije takvog kvara, ispušni sistem upozoriti i pojačanom bukom, tj. zvukom sportskog auta, pa ako ni tada ne reagirate, stvarno ste zaslužili da vam se takav kvar i dogodi. Ponovimo da osim vanjskih oštećenja, ispuh može stradati i iznutra, kad ga kondenzacija toliko izgrize da se najprije pojavi samo mali znak hrđe, a vrlo brzo i rupa na loncu, koja se vrlo brzo širi, potpomognuta izlaženjem vrućih ispušnih plinova na već "ranjenom" mjestu. Takav kvar češće imaju vozila koja se rijeđe upotrebljavaju ili voze kratke relacije. Ako je rupa u početnom stadiju, kvar se može sanirati i zavarivanjem, tj. pokrivanjem rupe, no ako je takav karijes poprimio solidnu površinu, dugoročno gledajući, bit će jeftinije zamijeniti ispušni lonac. Postupak varenja podrazumijeva topljenje elektrode kojom se vari, ali se istom temperaturom, odnosno plamenom mora djelovati i na površinu zavarivanja, pa se u tim momentima oslabljuje i zdravi dio lima i njegova bliža okolica. Radi li se o nekom automobilu srednje ili niže klase, gotovo uvijek je preporuka zamjena, a ne varenje, jer su zamjenski lonci dosta prihvatljive cijene. Izbor kvalitete i proizvođača je širok, no ako baš ne gledate na stotinjak kuna, radije kupite onoga koji, umjesto šestomjesečne garancije, nudi dvogodišnju. Takve obavezno treba zamijeniti u servisnoj radionici, gdje će vam zamjenu potvrditi pečatom i tako će biti ispunjen osnovni uvjet garancije. Mijenjate li sami dio ispušnog sistema, koji već dugo nije bio mijenjan, a često zimi vozite po posipanim cestama, prije zamjene naoružajte se spayem za odvijanje i električnom brusilicom - rezalicom, jer će vam ona vrlo vjerojatno biti potrebna. Dobra zaptivenost ispušnog sistema važna je za ispravan rad motora i čisti zrak u kabini, gdje se u slučaju prodiranja plinova u unutrašnjost može javiti glavobolja ili povraćanje, no otprije nekoliko godina, kad je uveden eko-test, ni tehnički pregled nećete proći ako sistem negdje pušta. Dakle, ako vam se čini da zvuk motora više ne sliči zvuku mačke koja prede, nego riki lava u napadu, prije tehničkog, obavezno odvezite auto mehaničaru!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)