Kažu da će ovo ljeto biti opako vruće. Što znači velika vrućina, naročito onima koji je teško podnose, nije potrebno puno govoriti. Vruće na poslu, vruće kod kuće, vruće u automobilu. Rješenja, naravno ima, zove se klima. Dakle, došli smo do onoga dijela Zemljinog stadija kada nam je uz zimsko grijanje, potrebno i ljetno hlađenje. Neki će reći da tu nema ništa čudnoga. Ako se Čovjek već tisućljećima zimi dodatno grije, zašto se ne bi morao i ljeti dodatno hladiti. No, za zimu su izmišljeni kaputi i topla odjeća, ali kako da se tijelo bori protiv pretjerane topline. Vjerojatno će u bliskoj budućnosti, uz kratke ljetne hlačice u standardnu ljetnu odjeću spadati i klima na ramenu ili neka elektronika u džepu, koja će spuštati tjelesnu temperaturu. No, to prepustimo generacijama koje dolaze, a mi se pozabavimo onime što je nama trenutačno najaktualnije, a to je rashlađivanje unutrašnjosti automobila. Nekad su se u tu svrhu otvarali prozori, pa je temperatura u autu bila podnošljiva, no nakon toga je bilo problema s upalom vratnih mišića. Onda su ugradili ventilatore za dodatno rashlađivanje, i na kraju nije bilo druge, nego iz kabine napraviti frižider. U početku su takvi uređaji bili veliki i skupi, no kako se razvijalo sve na automobilu, tako je i klima postala nešto što je postalo standardna oprema većine novih vozila. Štoviše, razvijena je do takvih granica da svaki putnik u automobilu može izabrati svoj način i jačinu hlađenja. Polako dolazi vrijeme kad je teško prodati polovni auto bez klime, naročito ako se prodaje u ljetnim mjesecima. Dakle, zahvaljujući paklenim ljetnim vrućinama, klima je postala nešto što je vrlo poželjno imati. Nekad je to bila dodatna oprema koja se, poput aluminijskih felgi, metalic boje ili kožnih sjedala, svrstavala u "šminku", no danas to već spada u sigurnosnu opremu. Zna se da umoran vozač i onaj kome "kuha" u glavi od pretjerane topline, predstavlja opasnost na cesti, jer su njegove reakcije usporene i lako može izazvati prometnu nezgodu. Nasuprot tome, onaj koji sjedi za volanom automobila u kojem je ugodna temperatura, ljeti vozi, kao da je vani temperatura normalna. No, sa spuštanjem temperature u automobilu u odnosu na vanjsku ne treba pretjerivati, jer se izlaskom iz preohlađenog auta na vanjsku, puno višu temperaturu, može doživjeti temperaturni udar. Nekada je tumačenje bilo da razlika ne smije biti veća od deset stupnjeva, no u zadnje vrijeme se smatra da je to pet - šest. Klima u automobilu funkcionira na sličan način kao u frižideru i dovoljno je ukopčati prekidač koji pali kompresor, te izabrati željenu temperaturu i stupanj puhanja ventilatora. Ponovimo, da iako izaziva ugodu, sjedanjem u hladni auto, nakon visokih vanjskih temperatura, ne treba odmah ventilator usmjeriti na nos ili zglobove, jer možete imati zdravstvenih poteškoća, nego temperaturu spuštajte postepeno, kako bi tijelo lakše prilagodilo. Da bi klima ispravno funkcionirala, treba je povremeno i održavati. Iako ne zahtijeva neke veće izdatke, osim kad se pokvari, a to ovisi što je u kvaru, svakih tridesetak tisuća prijeđenih kilometara potrebno je zamijeniti peludni filter, a nakon dužeg perioda korištenja ili pojavom lošijeg hlađenja, dopuniti plin za rashlađivanje. Nije na odmet ni pogledati stanje protočnosti zraka vanjskog hladnjaka, naročito ako se vozilo često koristi u prašnjavim uvjetima ili motor propušta ulje koje se onda razbacuje po hladnjaku i tako mu začepljuje uske prolaze hlađenja. Iako klima spada u "ljetnu" opremu, i tokom ostalih godišnjih doba dobro je na kratko staviti sistem u pogon, kako bi malo proradio i kako brtvene gumice ne bi od nekorištenja osušile i postale porozne, pa tako propuštale plin iz sistema. Iako bi se činilo da je mjesto propuštanja teško naći, svi serviseri koji se bave popravkom i održavanjem klima uređaja imaju specijalne lampe i naočale kojima u tren oka ustanove mjesto isticanja, na način da se na tim mjestima pojave tragovi zelene boje. Ako je kvar na kompresoru ili hladnjaku, on neće biti jeftin, jer su u oba slučaja dijelovi skupi, i u pravilu postoje samo originali. No, nemojte odmah tugovati ako klima ne radi. Može biti da je uzrok visokotlačna cijev, koja nova stoji preko tisuću kuna, ali se u radionama, koje se bave izradom takvih cijevi, ona može popraviti već za par stotina kuna. Isto tako prije posjeta servisu, pregledajte elektro osigurače. Ako je izgoren onaj od klime, njegovom zamjenom uštedjet ćete i na majstoru i na vremenu, a klima će opet profunkcionirati!