Iako je, na prvi pogled, automobil samo hrpa metala, plastike i gume, pa ti materijali čine njegov najveći dio, bez raznih tekućina ne bi se mogao ni pokrenuti s mjesta. I Zemlja je puna tekućina i Čovjek, pa kad to funkcionira, trebalo je samo prirodne stvari prilagoditi stroju. No, kao što poremećaji u rasporedu i količini tekućine u prirodi remete normalno stanje stvari, tako se to isto događa u automobilu. Premala ili prevelika količina, nedostatak ili pomješanost pojedinih tekućina, dovode do toga da naš ljubimac otkaže poslušnost. Nekako svi u nabrajanju životnih tekućina automobila počinju od motornog ulja. Iako ono za vozača nije životno važno, za motor jest. I najveći laici znaju da potpuni nedostatak tog sredstva za podmazivanje, dovodi do zaribavanja motora. Svi elementi koji se pokreću, okreću, kližu ili mijenjanju položaje moraju biti podmazivani.. Trljate li suhe ruke, nakon kratkog vremena, one će pocrveniti i početi peći. Namažete li ruke kremom, tih problema neće biti. Ako vas je prije kreme i zaboljelo, proći će! U motoru nema takvog prolaza. Jednom kad počinje dodir metala u pokretu bez tankog sloja ulja, pojavi se visoka temperatura, koja rezultira promjenom u materijalu i njegovim oštećenjem. Tu rane ne zarastaju i nema flastera. Potrebna je zamjena dijelova za koju ponekad treba dobro zavući ruku u džep. Kod takvog kvara se obično ne radi samo o jednom oštećenom elementu, jer isto ulje cirkulira po cijeloj unutrašnjosti motora, pa ako je stradao ležaj radilice, koji je pri dnu motora, vjerojatno ni ležaj bregaste, koji je dva kata iznad nije prošao bez rana. Sve se to, ako motor baš nije na izdisaju, može spriječiti redovitom kontrolom nivoa ulja i praćenjem ispravnosti signalne lampice pritiska ulja. Ako kod vas postoji totalna nezainteresiranost za takve stvari, kad čujete pojačano metalno lupanje u motoru, odmah stanite. Možda se još nešto da spasiti. I prevelika količina ulja može izazvati probleme. Makar većina zna izmjeriti nivo na mjeraču, nije se jednom dogodilo da se neki vlasnik žali na veliko propuštanje ulja po cijelom motoru i vrlo slabu vuču. Razlog je dolijevanje motornog ulja "od oka", pa količina od litre više od oznake "maximum" na mjernoj šipki, izazove teško okretanje motora i izbijanje ulja na brtvene semeringe, jer za povećanu količinu ulja ponestaje prostora u motoru. I mjenjač se podmazuje uljem, ali je ono veće gustoće nego motorno. Kontrola se vrši na kontrolnom čepu, ako ga ima. Neki modeli imaju mjernu šipku kao na motoru, a kod nekih je provjera nivoa malo kompliciranija jer za ostvarenje vašeg nauma treba demontirati sajlu kilometar sata. Sve je manje i čepova za ispuštanje, jer se današnja ulja na klasičnim mjenjačima, u dosta modela ni ne mijenjaju. Kučišta su dobro zabrtvljena, pa nema isticanja, a ispitivanjem se došlo do spoznaje da, zbog nekih kiselinskih spojeva u svakom novom ulju, stalno ulje manje oštećuje dijelove mjenjača. prilikom vaše kontrole vozila, ipak nije loše zaviriti od ispod, ne bi li primjetili eventualne mrlje na asfaltu. Postoji li neki trag, a zaključite da kaplje iz mjenjača, jednostavna zamjena manžete ili semeringa, uglavnom će riješiti problem. Za razliku od ulja motora, koje je uvijek crno, ulje iz mjenjača možete prepoznati po još uvijek žućkastoj boji. Zimi smo puno pisali o antifrizu ili tekućini za hlađenje. Ona je bitna i ljeti, jer osim što spriječeva smrzavanje, bolje hladi dijelove motora, sprečava koroziju i povoljno djeluje na brtve i semeringe u sistemu hlađenja. Kao i kod ulja, nivo se kontrolira na hladnom motoru. Nagli pad ili porast nivoa, znak je za uzbunu, naročio ako je riječ o porastu. Isto vrijedi i za nivo ulja. I u jednom i u drugom slučaju, radi se o mješanju tekućine hlađenja i motornog ulja. Kvar je ozbiljan i nepravovremeni popravak mogao bi dovesti do dodatnih problema. Oprez prilikom odvijanja čepa hladnjaka ili dodatne posudice. Treba ih odvijati samo kad je motor potpuno ohlađen, jer bi mogli opeći ruke ili dobiti vrelu vodu u lice. Tekućina koja glavu čuva zove se ulje za kočnice. U posljednje vrijeme, proizvođači je više vole zvati tekućina za kočnice, jer je kemijskim svojstvima daleko napredovala od one prvotne, kad je bila samo ulje. Gotovo svi današnji automobili imaju kontrolnu lampicu nivoa na instrument tabli koja upozorava na nedostak u posudici. Ona se najprije počinje paliti kod naglijih ulaska u zavoje, kad ulje "pobjegne" u jednu stranu posudice, kontrolni plovak nivoa propadne niže i dotakne kontakt minimuma, koji upali lampicu na tabli. U takvoj situaciji, obično je dolijevanje riješenja za lampicu, ali se treba obavezno sagnuti pod auto i s unutrašnje strane pogledati sve kotače. Ako nema tragova zauljenosti, vjerojatno je razlog potrošenost disk plčica. Kako se one troše, tako ih kočioni klip prati i izvlači se prema van, povećajući prostor iza sebe, koji popunjava ulje, istovremeno gubeći nivo u posudici. Topline su sve veće i u slijedećem razdoblju jako će patiti akumulator, ako mu ne obezbjedite dovoljan nivo elektrolita u ćelijama. Visokim temperaturama dolazi do isparavanja te dragocijene tekućine i kad se ona spusti ispod gornjeg nivoa ćelija, okretanjem ključa za paljenje, vaš motor će ispustiti zvuk kao da je konj na umoru. Dolijevanjem isključivo destilirane vode i to samo nekoliko milimetara iznad ćelija i puštanjem motora da nekoliko minuta radi pod višim okretajima, problem će biti riješen, ako akumulator baš nije star ili nije probila neka ćelija. Ima li vaše vozilo servo volan, a prilikom okretanja i naročito kod punog okreta iz njega izlaze neugodni zvukovi, provjerite nivo, koji će sigurno biti ispod minimuma. U pravilu mala količina dolivenog ATF ulja do oznake, riješit će problem, ali ako budete nastavili tako voziti, možete računati na povećane izdatka popravaka. Svakao najprije treba otkriti uzrok isticanja. Pred očekivane pljuskove i kišu, nije nevažno provjeriti da li u posudici brisača stakla imate dovoljno sredstva za čišćenja. I ta, naoko nevažna tekućina može ponekad spasiti glavu kad ste prisiljeni dugo voziti iza neke teške kamiončine koja je upravo izašao s nekog sporednog, blatnjavog puta.