• Većina poduzetnika koristi osobne automobile u službene i manje službene svrhe. I sve je u redu dok nas ne posjete porezni inspektori i počnu češljati putne naloge. Tada se dobar dio poduzetnika počne nervozno češkati iza uha, iako niti sami ne znaju je li je u njihovom knjigovodstvu situacija pod kontrolom ili je pomalo kreativna. Kako su putni nalozi jedan od najčešćih načina besporezne isplate dohotka ili dobiti, naravno da i država traži nove načine kako doskočiti tome.



O putnom nalogu

Putni nalog sa obračunom putnih troškova i priloženim računima s putovanja predstavlja osnovu za priznavanje/evidentiranje putnih troškova. Bitni sastojci putnog naloga su: nadnevak putovanja, ime i prezime osobe koja se upućuje na sl. put, mjesto u koje se putuje, svrha putovanja, vrijeme i datum polaska i povratka, podaci o prijevoznom sredstvu, obračun troškova puta, potpis ovlaštene osobe i pečat, te izvješće s puta.

Trošak korištenja osobnog vozila u poslovne svrhe

Kada osoba putuje vlastitim vozilom na službeni put ima pravo na nadoknadu od poslodavca, i to do 2,00 kn po prijeđenom kilometru. To nam je uglavnom poznato, no prema Uputi Ministarstva financija od 24. listopada 2005., na putnom nalogu obavezno se navodi početno i konačno stanje broja kilometara vozila. Ovo vrijedi kako za međugradske relacije, tako i za gradsku vožnju.

Ali nije sve u pukom popunjavanju podataka. Po završetku puta treba napraviti i bilješke tj. dnevnik puta. Ukoliko vam kontrola pokuca na vrata i zaželi se vaših putnih naloga, zanimati će ih i kontekst cijele priče tj. da li firma uopće posluje u mjestu(zemlji) u koje se putuje, da li postoje ikakvi ugovori, korespondencija i sl. u vezi s time. Ukoliko ne postoje uvjerljivi argumenti, vrlo je vjerojatno da inspektori neće povjerovati u cijelu priču, te da će vam obračunati davanja(porezi, doprinosi) i uručiti uplatnicu. Treba paziti i na odnos ostvarenih prihoda i putnih troškova. Teško će te uvjeriti poreznika da prihode uglavnom potrošite na službena putovanja. Možda u prvoj godini poslovanja, ali inače teško.

Zakonodavac ne može propisati koje sve priloge putni nalog mora sadržavati, ali je sigurno da što je više dokumentacije priloženo, to je i putni nalog „uvjerljiviji“.
Uz navedeno bitno je napomenuti da, ukoliko firma ne raspolaže vlastitim voznim parkom, troškovi održavanja vozila, registracije, premije osiguranja i drugi troškovi vezani uz privatna vozila ne mogu biti iskazani kao troškovi poslovanja firme.