Vozači se vesele trčeći od jednoga do drugoga "cvijeta" opijeni nektarom novosti i benefita, koje do tada nisu poznavali. Rijetki su zabrinuti i pitaju se "...do kada će to trajati?"


Konačno smo dočekali i to: tržište obveznog osiguranja od automobilske od­go­vornosti u Hrvatskoj se pro­budilo i - proradilo. Libera­lizacija i deregulacija, koje su trebale stupiti na snagu 1.1. 2008. g. daju svoje prve re­zultate: novi proizvodi, raz­ličiti uvjeti osiguranja, raz­liči­te cijene, vrlo velike po­godnosti, aktiviranje zastupnika osiguranja, osjećaj vo­zača da je osiguratelju stalo baš do njega, uvjerenje da se cijeni njegova „neškod­lji­vost“ u prometu...

Konačna pojedinačna pre­mija koju nude osiguratelji pojedinom osiguraniku go­tovo je 50% niža od one koju su tražili u isto vrijeme pro­šle godine. Ako se tome do­daju i razni benefiti (povlastice, ovaj put - za nadati se - ne ispod nego na stolu) go­tovo da vam se osiguranje autoodgovornosti daje - bes­platno! Tržište „livada tisuću cvjetova„.

Vozači se vesele trčeći od jednoga do drugoga „cvijeta“opijeni nektarom novosti i benefita, koje do tada nisu poznavali. Rijetki su zabri­nuti i pitaju se, kao što se pita i naš čitatelj K. Ž., koji očito radi u nekom osigu­ra­vajućem društvu, i iz čijih pitanja proviruje nostalgija za prošlim vremenima: „...do kada će to trajati?; radi li se o stvarnosti (konkurencija osi­guratelja) ili o fatamorgani (damping premijama)?; kako se snaći, kako proučiti ugo­vorne uvjete od 15 do 30 stranica, koji se nude vo­za­čima u trenutku sklapanja ugovora o osiguranju?; nema više ni standardnih (uzorak) uvjeta....; tko je kontrolirao ove sadašnje?; što stoji iza šaroliko umotanih „paketa“ zvučnih naziva?; ne slijedi li nam grubo otrežnjenje?...”

Odgovor(e) zasada nudi samo nadzornik - HANFA, a on glasi, po prilici: sve je  O.K.; to što se zbiva i oče­kivali smo; ništa nije alarmantno; ne prijeti nam grčki sindrom; naši osiguratelji su solidni i kapitalno dobro „pot­koženi“; sve držimo pod kontrolom.“

Nema razloga ne vjero­vati mu. Bar do kraja ove godine. A onda će se vidjeti koliko je ovako shvaćena li­beralizacija naštetila sustavu osiguranja u cjelini (pad ukup­ne premije osiguranja automobilske odgovornosti vuče za sobom i pad ukupne premije svih osiguranja, što znači negativno kretanje u djelatnosti osiguranja, manje investicija, manje uposlenih, manji prihod Države...), a koliko je to uvod u uobi­ča­jeno i poželjno stanje korektne slobodne utakmice iz­među osiguratelja, koja će biti nadopunjenja kriterijem kvalitete servisa onima za koje je i propisano obvezno osiguranje, dakle, ošteće­ni­ma u prometu. Dobro. Jed­nom se moralo početi. Ma­kar i sa zakašnjenjem od pet godina.

Dobro je to da su osiguratelji konkurenciju (i liberalizaciju) započeli s visoke razine dostatnosti premije za plaćanje svojih obveza: i eventualno smanjenje premije od 20%, prema ocjeni aktuara, ne ugrožava normalno poslovanje osiguratelja (što uključuje i solidnu zaradu na toj vrsti osiguranja), jer istovremeno pada i broj i iznosi isplaćenih šteta u osiguranju od automobilske odgovornosti (bolja, novija i sigurnija vozila, bolje auto/ceste, manje kilometara zbog - htjeli ne htjeli priznati - manje vožnje i ve­će cijene goriva). Pravi ra­ču­ni će se, dakle, praviti krajem ove godine. Do tada, uživaj­mo u neočekivanom osigurateljnom proljeću.