„Mladi vozač“ je osoba koja je položila vozački ispit i ima odgovarajuću vozačku dozvolu, ali joj je pravo upravljanja kroz određeno starosno razdoblje ograničeno na vozila do 75 kW
Naš čitatelj T.R. položio je vozački ispit prije godinu dana. Sada ima 19 godina. U obitelji imaju samo jedno (očevo) vozilo, snage motora 115 kW. T.R. želi otići na godišnji odmor, ali mu otac ne dozvoljava korištenje svog vozila, jer je čuo da će, u slučaju štete koju bi za vrijeme vožnje sin tim vozilom nanio trećim osobama, tu štetu morati platiti sam, jer osiguranje ne pokriva tako rizične vozače. Istina? Pojam „mladi vozač“ uveden je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (v. N.N. br. 67/2008 od 09.06.2008.g.).
Prema definiciji koju nalazimo u čl. 2. toga Zakona „mladi vozač je vozač u dobi od 16 do 24 godine“.
Dakle, prema Zakonu, gleda se isključivo na životnu dob vozača, a ne na vozački staž istoga (tako se „mladim vozačem“ neće smatrati osoba stara 60 godina koja ima samo dva mjeseca vozačkog staža). Nadalje , u čl. 22. st. 3. određeno je da takva osoba „...koja je položila ispit za B kategoriju vozila ne smije upravljati vozilom čija snaga motora prelazi 75 kW“, a kršenje ove odredbe predstavlja prekršaj za koji je predviđena kazna od 1.000 kuna.
Osiguratelji su, suglasno odredbi u čl. 6. Standardnih uvjeta za osiguranje od automobilske odgovornosti HUO-a iz 2008.g., prihvatili odredbu o gubitku prava iz osiguranja u slučaju da štetu prouzroči vozač koji „...nije imao važeću vozačku dozvolu odgovarajuće vrste i kategorije...“. „Gubitak prava iz osiguranja“ znači da će osiguratelj kod kojega je vozilo kojim je trećoj osobi uzrokovana šteta osigurana od odgovornosti (obvezno osiguranje), oštećenom platiti odštetu, ali ima pravo regresirati isplaćeni iznos od svog osiguranika, konkretno, od vozača koji nije imao odgovarajuću vozačku dozvolu. Taj regres osiguratelja ograničen je na maksimalni iznos koji odgovara iznosu od 12 prosječnih mjesečnih plaća u republici Hrvatskoj.
Dakle, suštinski, očev strah je opravdan. Istina je da postoji i mišljenje da slučaj „mladi vozač“ ne povlači za sobom i pravo osiguratelja na regres jer gore citirana odredba „...nije imao važeću vozačku dozvolu odgovarajuće vrste i kategorije ...“ ne odgovara definiciji „mladi vozač“ iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama, jer „mladi vozač“ je osoba koja je položila vozački ispit i ima odgovarajuću vozačku dozvolu, ali joj je pravo upravljanja kroz određeno starosno razdoblje ograničeno na vozila do 75 kW.
Nejasnoću u uvjetima, kažu, treba tumačiti na štetu osiguratelja. No, dosad su sudovi prihvaćali osigurateljev regresni zahtjev s te osnovice.