12.12.2011.
Može li se slučaj „Credo“ dogoditi u osiguranju?

Baš se poklopilo: tek što je u javnosti objavljena vijest o problemima koje je imalo
jedno osiguravajuće društvo s (ne)dostatnim kapitalom, uslijedila je i
neočekivana vijest o likvidaciji Credo banke. Nije bilo teško predvidjeti
reakcije potrošača osigurateljnih proizvoda i usluga, koji – unatoč tomu što je
problem spomenutog osiguratelja vrlo brzo riješen dokapitalizacijom – pitaju
nije li moguće da se slučaj „Credo“ dogodi i nekom osiguratelju.
Naravno da im odgovor sa sigurnošću nitko ne može dati. Ali,
s obzirom na različitost prirode bankarske i osigurateljne djelatnosti,
osiguratelji su rezistentniji na financijsku krizu od banaka, što se pokazalo i
u ovoj krizi „s dvostrukim dnom“ koja još uvijek traje, pa nije vjerojatno
ponavljanje slučaja „Credo“ i u
osiguranju.
Moralo bi se dogoditi niz grubih propusta nadzornog tijela,
pa da se dogodi sličan slučaj i u osiguranju. Ali, ljudi pušu i na hladno.
Odredba čl. 224. Zakona o osiguranju je jasna: „Ugovori o osiguranju koje je sklopilo
društvo za osiguranje prestaju otvaranjem stečajnog postupka nad društvom za
osiguranje.“
U situaciji kad za obveze osiguratelja ne jamči nitko, čak –
suprotno bankarskim ulozima - niti djelomično, oprez i mudrost kod sklapanja
ugovora o osiguranju, posebno onih dugoročnih u životnim, rentnim i sličnim
osiguranjima, ostaje jedina praktična mjera kako preduhitriti mogući gubitak.
Naravno, u životnim osiguranjima vrijede još i posebne
odredbe: vjerovnici (ugovaratelji i korisnici iz životnih osiguranja) imaju „…pravo odvojenog namirenja iz imovine za
pokriće matematičke pričuve“ (čl. 228. st. 2. Zakona o osiguranju) , a
dostatnost te imovine redovno i strogo kontrolira Nadzornik.
Dakle, zaključak, s kojim se slaže osigurateljna struka
jeste: slučaj „Credo“ gotovo da i nije moguć u osiguranju, pa osiguranici mogu
biti mirni.
Međutim, ista ta struka se boji nešto drugačijeg scenarija,
za koji nije baš sigurna da se ne može dogoditi. Naime, u slučaju stečaja nekog
od osiguratelja koji se bave obveznim osiguranjima u prometu, njihove
(neizvršene) obveze po nastalim štetama padaju na teret svih (ostalih)
osiguratelja koji se bave istom djelatnošću. Može se samo zamisliti koliki bi
to teret bio za ostale osiguratelje u slučaju stečaja nekog osiguratelja koji
ima veće učešće u portfelju obveznih osiguranja u prometu!
Da se to ne bi dogodilo, potiho se zaziva stroža kontrola i
u štetama, koja se do sada, kako se šapuće, baš i nije provodila.
Naime, za razliku od dostatnosti kapitala, imovine za pokriće pričuva i
sl., kontrola šteta samo prema bilančnim podacima nije garant da se iznenađenje
neće dogoditi. Kontrola bi morala biti dublja i (predmetno) konkretnija i
obuhvatiti sve procese likvidacije šteta, od prijava preko sudskih parnica
do isplata. Izdvojeni članci
Poslovni svijet
Zašto vaša vizija ne dopire do tima?
Stalno ponavljate iste stvari, ali ništa se ne mijenja? Možda vaš tim nije kriv – nego nedostatak jasnoće s vaše strane. Evo kako to promijeniti!
Porezi i financije
Koja će biti najtraženija zanimanja u 2025. godini?
Donosimo kratak pregled zanimanja za koja se predviđa da će biti najtraženija u 2025. godini, s posebnim naglaskom na Hrvatsku