03.03.2005.
Naknade štete zbog nemogućnosti korištenja vozila
I o problemu naknade štete zbog nemogućnosti korištenja vlastitog oštećenog automobila više puta smo pisali. Pitanje našeg čitatelja glasi: "Službeno vozilo moje firme oštećeno je od strane poznatog učesnika u prometu, te je njegova osiguravajuća kuća nastalu štetu u potpunosti namirila. Od procjene štete do završetka popravka proteklo je tri tjedna za koje sam vrijeme za potrebe moje firme koristio privatno vozilo. Da li imam pravo na naknadu troškova od strane osiguravajuće kuće ili od počinitelja štete? Tražili smo vozilo od rent-a-car-a, ali sva vozila su već bila u najmu. "Naš pravni sustav prihvatio je načelo potpune naknade štete, pa se u članku 190. Zakona o obveznim odnosima kaže: "Sud će, uzimajući u obzir i okolnosti koje su nastupile poslije uzrokovanja štete, dosuditi naknadu u svoti koja je potrebna da se oštećenikova materijalna situacija dovede u ono stanje u kojem bi se nalazila da nije bilo štetne radnje ili propuštanja." U toj odredbi nalazi se i odgovor na pitanje našeg čitatelja. No, valja poći od toga da je oštećena njegova "firma", dakle, pravna osoba i jedino ona ima pravo tražiti naknadu štete. Naš čitatelj je za potrebe svojega poduzeća koristio svoje privatno vozilo i mogao je to učiniti potpisavši ugovor o najmu vozila za potrebe oštećene firme. Pravno, situacija bi bila ista kao da je firma uzela neko vozilo od rent-a-car poduzeća. Eventualni trošak unajmljenog vozila firma koja nije mogla koristiti svoje (oštećeno) vozilo za vrijeme trajanja popravka može tražiti i od štetnika i od njegovog osiguratelja ili pak od obojice solidarno. Naknadu takvog troška moći će ostvariti uz određene preduvjete, koje će sud, odnosno djelatnik osiguratelja koji rješava štetu, utvrđivati. Prvo, treba utvrditi da li je firmi drugo vozilo bilo neophodno za obavljanje djelatnosti. To je pitanje konkretnih okolnosti slučaja, a najbolji dokaz jeste dokaz da bi zbog propuštanja obavljanja djelatnosti zbog nemogućnosti korištenja vozila, nastala veća šteta, koju bi u konačnici ipak morao platiti štetnik, dakle, da je najam zamjenskog vozila u funkciji smanjenja štete. Ako je odgovor pozitivan, od troška za unajmljeno vozilo treba odbiti trošak koji bi imala i da je koristila svoje vozilo. Drugo, pošto je oštećeni obvezan učiniti sve da šteta bude manja, unajmljeno vozilo mora približno odgovarati vlastitom oštećenom vozilu po tipu i namjeni (jer situacija oštećene firme poslije nezgode mora se poklapati s onom koja je bila prije nezgode, pa - recimo - ne može se unajmiti putničko vozilo umjesto oštećenog kombija, i sl.). Mora se priznati da su osiguratelji vrlo rigorozni u ocjeni situacije i procjeni da li je zamjensko vozilo bilo neophodno i da li se njegovim uzimanjem sprječava nastanak štete ili pak njeno povećanje. No, ukoliko oštećeno poduzeće pruži dokaze u smislu gore navedenih uvjeta, imat će pravo na naknadu štete nastale nemogućnošću korištenja svoga vozila.
Izdvojeni članci
Radno pravo
Povećanje bruto plaća u 2025. godini
U 2025. godini očekujemo značajno povećanje minimalne bruto plaće u Hrvatskoj, s dosadašnjih 840 eura na 970 eura
Radno pravo
Promjene u Zakonu o tržištu rada
Na 32. sjednici Vlade RH predložene su izmjene i dopune Zakona o tržištu rada. Ove reformske mjere donose nekoliko ključnih promjena koje bi trebale poboljšati situaciju za nezaposlene
Porezi i financije
Što donosi novi porez na nekretnine u 2025. godini?
Porez će se utvrđivati prema stanju na dan 31. ožujka. Za onog tko na taj dan bude vlasnik nekretnine provjerit će se je li nekretninu dugoročno iznajmio ili u njoj živi, a ako je u kratkoročnom najmu ili prazna, plaćat će se porez