20.03.2003.
Neosigurani vozači u 2002. g.
Republika Hrvatska muku muči s neregistriranim i neosiguranim vozilima. Po postotku neosiguranih vozila - prema procjenama Hrvatskog ureda za osiguranje - pri samom smo vrhu europskih zemalja. Naime, ocjenjuje se da hrvatskim cestama prometuje oko 18% neosiguranih vozila. Po broju nezgoda i šteta koje uzrokuju vozači neosiguranih motornih vozila Hrvatska nosi zastavu i među tranzicijskim zemljama. Naravno, rat je učinio svoje. U ratnim danima malo se pitalo i kontroliralo da li je vozilo osigurano. No, loša navika, ili neophodna ekonomska nužda, i dalje tjeraju vlasnike odnosno korisnike neosiguranih vozila da se upuštaju u promet i uzrokuju štete, koje opet plaćaju svi ostali disciplinirani, dakle, osigurani vozači. Naime, prema našem Zakonu o osiguranju oštećeni kojega je oštetilo neosigurano vozilo, ima pravo na naknadu štete od Hrvatskog ureda za osiguranje, na teret Garancijskog fonda, kojega financiraju svi osiguratelji koji se bave osiguranjem od automobilske odgovornosti, dakle, svi osigurani vozači. U okviru Nacionalnog programa sigurnosti u prometu stalno se poduzimaju mjere za smanjenje broja neosiguranih motornih vozila. Osiguratelji su financiranje toga programa (podsjetimo: uplaćuju 1% od naplaćene premije obveznog osiguranja automobilske odgovornosti) uvjetovali jačim zauzimanjem policije na suzbijanju broja neosiguranih vozila. U 2002. god., ukupno je prijavljeno 2.076 slučajeva nezgoda, odnosno šteta koje su uzrokovali vozači neosiguranih motornih vozila, što je u odnosu na prethodnu godinu izvjesno smanjenje (indeks 89%), pa bi se moglo reći da su poduzete mjere donekle imale učinka. Interesantno je da je 41% tih nezgoda uzrokovano neosiguranim motornim vozilima, koja nisu imala nikakovu registarsku pločicu, dok ih je 59% imalo registarsku pločicu, ali ne i osiguranje. Čak je 1808 nezgoda uzrokovano vozilima koja su imala registarsku pločicu ali im je polica osiguranja istekla pred više od 180 dana! Najveći broj nezgoda čine neosigurana osobna vozila (1.416), što znači da su upravo fizičke osobe, vlasnici vozila koja su najčešće neosigurana. Indikativno je i to da uz činjenicu da je vozilo neosigurano obično ide i činjenica da je njegov vozač vozilom upravljao bez vozačke dozvole i pod utjecajem alkohola! Po županijama, najveći broj neosiguranih uzročnika prometnih nezgoda dogodio se u Zagrebačkoj županiji i Gradu Zagrebu (33,0%), slijedi Splitsko-dalmatinska (16,1%), Primorsko-goranska (6,6%), Zadarska (6%), Istarska (5,4%), itd. S naslova naknade štete oštećenima od neosiguranih vozača motornih vozila isplaćeno je 25.710.506,00 kuna, a ostalo je neisplaćeno (ali će biti isplaćeno u ovoj godini) još 49.994.317,00 kuna. Ukupno, dakle, neosigurani vozači uzrokovali su štete u visini od preko 75 milijuna kuna ili oko 10 milijuna eura. U bitci koja se upravo ovih dana vodi između osiguratelja i Države oko zahtjeva osiguratelja za povećanjem premija obveznog osiguranja od autoodgovornosti i gore navedeni iznos će biti jedan od bitnih aduta u rukama osiguravajućih društava, kojega Država neće moći olako zanemariti.
Izdvojeni članci
Porezi i financije
Oporezivanje dobiti po novčanom načelu
Novčano načelo po kojem se utvrđuje porez na dobit znači da se porez na dobit plaća samo na dio koji je prema novčanom toku realiziran
Radno pravo
Rad nedjeljom u EU
Nova istraživanja govore o trendu rada nedjeljom trgovinama, u djelatnostima kulture i zabave i drugima
Porezi i financije
Bilješke uz temeljne godišnje financijske izvještaje
Svrha bilješki uz financijske izvještaje je korisnicima financijskih izvještaja pružiti dodatne i dopunske informacije koje im mogu pomoći u boljem razumijevanju temeljnih godišnjih financijskih izvještaja