05.12.2002.
Novi porezi za vozače
U nas je uobičajeno da Država, kad joj treba na brzinu skupiti pare, uvodi nove poreze. Oporezovani su najčešće proizvodi koji nisu bitni za standard stanovništva ili se svrstavaju u luksuznu robu bez koje se može (kozmetika, duhan, alkoholna pića itd.). No, naš je specificum da se u tu vrstu proizvoda ili usluga redovno svrstava i vozilo, odnosno sve ono što je u vezi s vozilom. Neki kažu - a čini, se da su u pravu - da je to zbog toga što vozače nema tko štititi. I dok su se građani organizirali u razne udruge, kao što je "Potrošač", koje - pokazalo se nedavno - snagom pritiska javnosti na vladina tijela itekako mogu utjecati na cijene proizvoda i usluga, vozači ostaju neorganizirani i bez riječi. Njihove udruge, kao što su automoto društva, HAK i sl., u pravilu ne reagiraju (i ovdje se pokazuje da su tzv. javna ovlaštenja koja im Država povjerava težak teret koji ih sili na neaktivnost i nezamjeranje onome tko im daje mrkvu). Dapače, Država donosi odluke bitne za vozače, a da njih i njihove udruge niti ne konsultira. Uhodani mehanizam povećavanja cijena benzina već su sasvim normalna pojava, o kojoj se javnost, ona vozačka, samo informira preko novina. Slično se događa i s osiguranjem vozila. I dok smo se na uvedeni porez (15%) na obvezno osiguranje autoodgovornosti nekako navikli, Vlada je - kako možemo pročitati ohrabrena tom "uspješnom" operacijom odlučila od 1. siječnja iduće godine povećati taj porez na 20%. No, iznenađenju nije kraj; ako se porez uvodi za obvezno osiguranje, misle predlagači, to je tim lakše uvesti ga i na dobrovoljno osiguranje vozila, dakle na kasko osiguranje. Time bi i ta vrsta osiguranja, dosada neoporezovana, bila oporezovana. Efekat - fiskalni - predloženih poreza za Državu je novih cca 320 milijuna kuna prihoda. Nusprodukt, koji predlagače takvih mjera izgleda malo zanima, jeste povećanje broja (obvezno) neosiguranih vozila. Neregistrirani i neosigurani vozači uzrokuju godišnje cca 90 milijuna šteta, koje plaćaju opet isključivo vozači. Mala je utjeha što policija obećava da će represijom (financiranom s 1% doprinosa iz premije obaveznog osiguranja, dakle, opet doprinosom osiguranih vozača) pokušati smanjiti broj neosiguranih. Uvedeni, odnosno povećani porez govori u prilog očekivanju pogoršanja situacije. A što se kasko osiguranja tiče, ono je do sada doista bilježilo izvrsne stope rasta i sve veći broj vozača osiguravao je kasko svoja vozila (naravno, tomu je doprinjela i sve razvijenija prodaja vozila na leasing). Novouvedeni porez po stopi od 20% sigurno će poskupjeti osiguranje i samu nabavku novog vozila, a to znači i utjecati na polagano napuštanje te vrste osiguranja. Dakle, upravo suprotno od onoga što se događa u nama susjednim zemljama razvijene Europe kojoj, kažu, težimo. A vozači? Oni će i dalje ostati tiho stado kojega Država po potrebi i kad zaželi šiša bez straha da će je netko priupitati zašto to čini.
Izdvojeni članci
Poslovni svijet
Zašto vaša vizija ne dopire do tima?
Stalno ponavljate iste stvari, ali ništa se ne mijenja? Možda vaš tim nije kriv – nego nedostatak jasnoće s vaše strane. Evo kako to promijeniti!