Nacrt novoga Zakona sadrži neke revolucionarno pozitivne odredbe, kao, primjerice, pravo određenih žrtava da uvijek dobiju potpunu naknadu štete, čak i u slučaju ako su same doprinijele njezinu nastanku


Više naših čitatelja uputilo nam je pitanje/kritiku vezanu uz rad na nacrtu novog Zakona o obveznim osiguranjima u prometu, tražeći da se i osiguratelji izjasne o čemu se radi i jesu li točne informacije koje se javljaju u dnevnim tiskovinama. Doista, razloga za šutnju nema. Činjenice su slijedeće: rad na nacrtu novoga Zakona o obveznim osiguranjima u prometu prilično je poodmakao, pa se može reći da se neke konture konačnog prijedloga nacrta već naziru.

Ministarstvo financija se opredijelilo za polazni tekst nacrta Zakona, izrađen u Institutu za osiguranje. To, pak, znači da nacrt izmjena i dopuna Zakona o obveznim osiguranjima u prometu, kojega je izradila Radna grupa pri Hrvatskom uredu za osiguranje može služiti samo kao dopuna ili izmjena prihvaćenog teksta nacrta.

Povjerenstvo za izradu nacrta, u kojemu su i predstavnici osiguratelja, nastavlja rad. Još uvijek je moguće dati primjedbe, jer rad nije okončan. S  obzirom na to da se radi o posve novom zakonu, koji  je u našem pravnom sustavu lex specialis, s prijedlozima rješenja koja u mnogočemu odudaraju od (dosadašnje) legislative i same prakse (sudske i osigurateljne), pojavio se izvjestan strah u određenim krugovima od mogućih novih rješenja.

Prvo, pojavila se teza (komentar u Glasu koncila) da se zakon koji je u izradi radi u interesu neke grupe privatnih interesa (među osigurateljima), jer – smatra se – ruši pravo na naknadu štete koju oštećeni pretrpe u prometnim nesrećama smanjujući visine naknada u odnosu na dosadašnju praksu sudova i osiguratelja.

Drugo, zastupa se teza (v. intervju u Glasu koncila) da osiguratelji koriste priliku i nameću svoja rješenja i u svom interesu, a protiv interesa oštećenih stranaka. Takvima posebno smetaju dvije novine koje sadrži nacrt novoga zakona: medicinska tablica i tablica odšteta. Medicinska tablica obvezuje liječnike-vještake da posljedice ozljeda procjenjuju sukladno navedenoj tablici. Tablica odšteta obvezuje suce i pravnike u osiguranju da naknadu računaju po unaprijed određenim bodovima i njihovoj vrijednosti koja je navedena u tablici odšteta. Naravno, te tablice su samo dio novoga zakona, ako bude donesen.

Osim tablica, nacrt novoga Zakona sadrži i niz drugih odredbi koje su za ukupan položaj žrtava u prometu vrlo važne. Neke od njih su doista revolucionarno pozitivne, kao, primjerice, pravo određenih žrtava da uvijek dobiju potpunu naknadu štete, čak i u slučaju ako su same doprinijele njezinu nastanku (a radi se upravo o onim osobama koje najčešće i doprinose nastanku prometnih nesreća: osobe mlađe od 14 godina, osobe starije od 70 godina te osobe koje su ostale u nesreći invalidi 80% i više).

Argumenata „za“ i „protiv“ novih rješenja ima podjednako. Javna rasprava bi trebala pokazati što je za većinu građana prihvatljivo, a što ne. Svaka revolucionarna promjena u pravnom sustavu traži vrlo pažljivu procjenu mogućih posljedica te promjene, posebice kad je u pitanju obvezno osiguranje u prometu. Tako se tu možemo zapitati - kakav će biti budući položaj žrtava prometa, hoće li nova rješenja konačno učiniti nepotrebnim parničenje, odteretiti sudove i smanjiti veliki broj neriješenih sudskih sporova...

Zašto osiguratelji ipak službeno šute? Upravo zato što još uvijek ocjenjuju što je bolje, popraviti postojeći Zakon o obveznim osiguranjima u prometu ili donijeti posve novi, kakav je onaj u nacrtu Ministarstva financija. Mišljenja su očigledno oprečna, zbog čega i nema jedinstvene reakcije osigurateljne branše.