O doregulaciji hrvatskog tržišta osiguranja od autoodgovornosti (obvezno osiguranje) zadnjih se mjeseci dosta diskutira (o tome smo pisali i na ovome mjestu). Iznosili su se razlozi "za" i razlozi "protiv". U okviru struke, međutim, prevladao je oprezan, konzervativan pristup, koji je, načelno, davao prednost deregulaciji (ukidanje državne kontrole), ali je isticao da naše tržište za sada nije pripremljeno na takvu situaciju. Prema prijedlogu novih uvjeta i novog cjenika osiguranja od autoodgovornosti, kojega su naši osiguratelji prihvatili i predložili Direkciji za nadzor osiguravajućih društava da ga odobri, promjene koje su prihvaćene odista su kozmetičke i tek najavljuju stidljivo stvaranje dereguliranog tržišta obveznog osiguranja od autoodgovornosti. Ako Direkcija odobri predložene uvjete i cjenik, promjene će stupiti na snagu 1. srpnja ove godine. Najznačajnije promjene odnose se - u uvjetima osiguranja - na odobrenje bonusa korisnicima vozila u leasingu. Naime, do sada je bonus mogao imati samo vlasnik, a kod leasinga to je bio davatelj vozila u leasing. Prevladalo je stajalište da bonus treba dati i korisniku vozila u leasingu. Nadalje, precizirano je pravo vlasnika vozila na povrat premije: isto će ostvariti samo ako odjavi vozilo iz registracije (nakon uništenja, krađe i sl.). Što se tiče cjenika osiguranja, predloženi cjenik čini osnovice koje moraju svi osiguratelji ugraditi u svoje cjenike. Predviđena je obveza društava da na osnovice premije zaračunaju troškove poslovanja (maržu ili režijski dodatak) i to od 10 % minimalno do 20 % maksimalno. Upravo je to raspon u kojemu će osiguratelji unaprijed moći konkurirati, a on je - sasvim sigurno - vrlo uzak i o nekom razbuktavanju konkurencije ne može biti ni govora. Bar do 1. srpnja 2002. g. Nakon toga svako društvo će moći - ovisno o svojim rezultatima na pojedinom registracijskom području - povećati ili smanjiti premiju osiguranja. Značajnija promjena jeste mogućnost pravnih osoba koje imaju više od 10 vozila da mjerodavni rezultat prate individualno, za svako vozilo, a ne u ukupnom rezultatu kao do sada. Otvorena je mogućnost ugovaranja većih svota osiguranja od onih koje su kao minimalne propisane zakonom odnosno odlukom Vlade, i to neograničeno (do sada: osmostruko), a za tako povećane svote, ili možda za neograničeno pokriće, premiju samostalno određuju pojedini osiguratelji, jer je to materija izvan dosega obveznosti. Sve u svemu, očekuje se početno povećanje premije za prosječno 5 %. Dosadašnje "zone rizika" postaju "registracijska područja" i početna startna razlika u premiji između njih ostaje. No, očekuje se da takav cjenik, ako i bude prihvaćen od Direkcije za nadzor, neće dugo biti na snazi, pošto europski standardi traže potpunu deregulaciju tržišta i u osigurateljnom segmentu.