23.11.2006.
Odobravanje popusta u trgovini
Što je popust ili rabat?
Rabat/popust je umanjenje prodajne cijene koju prodavatelj odobrava kupcu ukoliko kupac kupi određenu količinu robe ili zadovolji određene uvjete. Pritom se pojam rabata veže uz veleprodaju, a pojam popusta uz maloprodaju.
Maloprodajni popust. Osnovna razlika između odobravanja popusta u maloprodaji u odnosu na veleprodaju jest u tome što se popust u maloprodaji može odobravati samo prilikom kupoprodaje i to prema unaprijed poznatim i javno iskazanim uvjetima (uz cjenik). Svi kupci moraju biti u mogućnosti kupiti robu po istim uvjetima. Ovdje se radi o zaštiti potrošača koju regulira Zakon o trgovini. Naknadno odobravanje popusta u maloprodaji nije dozvoljeno jer bi se time pojedinci doveli u povlašten položaj u odnosu na ostale, a kontrola primjene cjenika bila bi znatno otežana. U praksi, veliki trgovački lanci ipak odobravaju naknadne popuste u vidu "kluba potrošača" i potrošačkih kartica. Kako bi izbjegli klasično odobravanje popusta svojim članovima, njihovi članovi ostvaruju pravo na poklone pošto su kupili određenu količinu robe. S time zaobilaze spomenuti Zakon o trgovini jer članovi kupuju po istoj cijeni kao i ne-članovi, a kako svatko može postati član kluba, teško je inspektorima dokazati da je uvjet jednakosti kupaca izigran i da veliki lanci time predstavljaju nelojalnu konkurenciju malim trgovcima.
Veleprodajni popusti. U veleprodaji gotovo ne postoje ograničenja u kreiranju prodajnih cijena i politike odobravanja rabata. Tako se u praksi javljaju: a) veleprodajni rabat - odobrava se odmah prilikom kupnje, b) bonus rabat - odobrava se naknadno, po ostvarenoj kupnji određene količine/vrijednosti robe, c) cassa-sconto-odobrava se kod prijevremenog plaćanja, d) marketing-rabat-odobrava se kupcu kada će isti robu dotičnog prodavatelja u svojim prodajnim prostorima izlagati na izdvojenim policama i sl., e) akcijski rabat - ekstra popusti kod reklamnih akcija, f) naturalni rabat itd.
Što je to naturalni rabat?
Naturalni rabat je pojam iz gospodarske prakse, a odnosi se na davanje robe kupcu bez naknade, uz uvjet kupnje određene količine ili vrijednosti robe. Naturalni rabat dao bi se još opisati i kao: "Platiš jedan, dobiješ dva" ili "Svaki deseti komad je besplatan" itd. Kako svi volimo poklone ovo je, komercijalno gledano, simpatičan način stimuliranja veće količine kupnje. Naturalni rabat prisutan je i u maloprodaji i u veleprodaji. Javlja se u raznim oblicima.U maloprodaji se najčešće ovakav oblik davanja popusta nalazi u vidu "obiteljskih pakovanja" gdje je cijena paketa niža od cijene svakog pojedinog komada robe.U veleprodaji se javljaju razni oblici naturalnih rabata. Ovisno o obliku biti će obračunani porezi. Neki načini su povoljni za prodavatelja, a neki su krajnje nepovoljni. Npr. u farmaceutskoj industriji naturalni rabat je uobičajeni način davanja popusta, gdje proizvođač daje dio robe veledrogerijama bez naknade, a one tu robu daju apotekama i ostalim kupcima, opet bez naknade. Skicirajmo situaciju: Proizvođač, Veledrogerija , Apoteka. Kako je sa oporezivanjem? Kada pogledamo gornju skicu, za proizvođača će poklanjanje robe veledrogeriji biti porezno nepovoljno jer troškovi proizvodnje neizostavno postoje, a prodajna vrijednost prema veledrogeriji je 0 kn.U slučaju kada se roba nabavlja ili proizvodi po uobičajenim cijenama (uz plaćanje), a dalje se daje svojim kupcima bez naknade, porezno je takva situacija nepovoljna, kao i svaka druga situacija gdje je nabavna (proizvodna) cijena veća od prodajne cijene. Ovdje postoje dvije moguće situacije:
a) Da se troškovi poklonjene robe smatraju reprezentacijom ili darivanjem poslovnih partnera - Zakon o porezu na dobit i Zakon o PDV-u tretiraju je nepovoljno: prilikom darivanja obračunavaju se PDV i prihodi na 70% nabavne vrijednosti. Primjer: da li ste kupcu robu bez naknade koja je u nabavi koštala sa pdv-om 122 kn (netto vr.= 100, pretporez = 22 kn). Poklon vas košta poreza u iznosu 29,40 kn:
- obveza za PDV = netto vrijednost 100knx70%=70knx 22% = 15,40 kn,
- obveza za porez na dobit = netto vr. 100knx70%=70 kn x 20% = 14,00 kn,
b) Da se troškovi poklonjene robe smatraju promidžbom
- troškovi promidžbe su 100% priznati troškovi, dakle povoljni, ali trebaju biti zadovoljeni uvjeti:
- nabavna vrijednost poklona ne smije prelaziti 80,00 kn (pdv uključen)
- poklon mora na sebi imati oznaku: "NIJE ZA PRODAJU" ili "REKLAMNI UZORAK". Pritom treba voditi evidenciju koliko se čega poklonilo pojedinom poslovnom partneru.
Izdvojeni članci
Radno pravo
Radne dozvole za strance
Nedostatak radne snage predstavlja veliki problem u Hrvatskoj i svake je godine sve veći. Prema procjenama, u Hrvatskoj konstantno nedostaje oko 60.000 radnika
Radno pravo
Sezonski rad u turizmu
Iako uvjeti rada i plaće u turizmu rastu iz godine u godinu, procjenjuje se da u ovom trenutku i dalje nedostaje više od 40.000 turističkih djelatnika