Povećanje minimalnih osiguranih svota nipošto ne znači i povećanje odšteta za štete koje oštećeni pretrpe u prometnim nesrećama i za koje odgovaraju osiguratelji po polici obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti


„Je li moguće da će se ulaskom Hrvatske u Europsku uniju odštete za štete iz obveznog osiguranja automobilske odgovornosti povećati za više od deset puta?“, pita zabrinuti djelatnik jednog našeg osiguravajućeg društva. Informaciju je, kaže, pročitao ne samo u dnevnim listovima, nego i u novinama koje prate zbivanja u gospodarstvu. Da je to vjerojatno, može se iščitati i iz izjava nekih menadžera osiguravajućih društava, koji, zbog povećanja odšteta za više od deset puta, najavljuju da će se neki osiguratelji naći u „bezizlaznoj situaciji“ i da će se premija osiguranja od automobilske odgovornosti povećati.

Gospodin X iz osiguravajućeg društva ne mora biti zabrinut. Izjave koje daju spomenuti menadžeri samo su netočni odgovori na netočna pitanja novinara, koji miješaju povećanje minimalnih osiguranih svota na koje se mora ugovoriti osigurateljno pokriće i odštete iz tog osiguranja.

Naime, prema EU direktivama, minimalna osigurana svota na koju se mora ugovoriti osigurateljno pokriće iznosi 5.600.000 eura po štetnom događaju za štete zbog ozljeda ili smrti treće osobe, što je doista deset puta više od sadašnjih minimalnih svota koje određuju hrvatski pozitivni propisi.

Povećanje minimalnih osiguranih svota nipošto ne znači i povećanje odšteta za štete koje oštećeni pretrpe u prometnim nesrećama i za koje odgovaraju osiguratelji po polici obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti.

Naknade šteta,  i nakon višestrukog povećanja minimalnih osiguranih svota, ostat će na sadašnjoj razini. Naime, pravična novčana naknada zbog štete nastale povredom prava osobnosti na život i zdravlje regulirana je hrvatskim građanskim pravom, točnije, Zakonom o obveznim odnosima. U te kriterije ne može dirati ni Europska unija, jer građansko pravo je područje prava koje se u okviru EU ne harmonizira i ostaje u isključivoj nadležnosti država članica EU. Kriterije za određivanje pravične novčane naknade i dalje će određivati isključivo hrvatski sudovi, odnosno praksu će ujednačavati Vrhovni sud Republike Hrvatske.

Uostalom, dokaz za to imamo u susjednoj Sloveniji koja je već godinama članica EU i koja također ima minimalne osigurane svote u iznosu koji propisuju EU direktive (dakle, 5.6 milijuna eura po štetnom događaju), ali su tamo iznosi pravične novčane naknade još uvijek niži od iznosa koje oštećeni sada mogu dobiti u Hrvatskoj.

Povećanje minimalnih osiguranih svota znači samo to da će, u onim najtežim slučajevima kad ima više oštećenih (mrtvih, ozlijeđenih...), čija ukupna šteta prelazi sadašnjih 3.5 milijuna kuna, lakše dobiti naknadu potpune štete koju trpe, jer je ukupna odgovornost osiguratelja povećana do iznosa od 5.6 milijuna eura.

No, takvi slučajevi su i do sada bili rijetki (autobusi s više mrtvih ili ozlijeđenih, lančani sudari s više mrtvih i ozlijeđenih...).

Dakle, takve rijetke prometne nesreće neće bitno utjecati na obveze osiguratelja po obveznom osiguranju od automobilske odgovornosti i vjerojatno neće biti razlog bitnog  povećanja ionako već visokih premija obveznog osiguranja motornih vozila.