U okviru obveznih neživotnih osiguranja, u prošloj godini jedino je obvezno osiguranje od automobilske odgovornosti zabilježilo rast od (i doseglo ukupnu premiju od 2,9 milijardi kuna)


Čitatelj našeg tjednika i portala, J.Č., koji nam se češće javlja sa svojim polemičnim reakcijama, piše kako mu je („...a nadam se i vama“, kaže) sada potpuno jasno zašto se osiguratelji „...tako žestoko bore za osiguranje automobilske odgovornosti, primjenjujući u toj borbi nevjerojatne metode, od mystery shoppinga, špijunirajući i „cinkajući“ jedni druge, do kojekakvih popusta i poklona, kod čega pobjedu odnose oni koji su najmaštovitiji...“

Za pravo mu, kaže, daje Izvješće o tržištu obveznih osiguranja u prometu s posebnim osvrtom na osiguranje od automobilske odgovornosti u 2011. godini, koje je javnosti ovih dana predočio Hrvatski ured za osiguranje.

Doista, to Izvješće izazvalo je različite reakcije analitičara koji prate osigurateljnu djelatnost, ali i onih kojima je obvezno osiguranje od automobilske odgovornosti glavno zanimanje (zastupnici osiguranja, agencije, brokeri, kontrolori, odvjetnici...).

Neki u toj vrsti osiguranja vide jedinu svijetlu točku na tamnom obzorju hrvatskog osiguranja, koje nikako da se razvedri i vrati na sunčano razdoblje od prije četiri godine. Naime, prema objavljenim podacima, ukupno zaračunata premija svih naših osiguratelja uporno pada od 2008. godine, pa je i u 2011. zabilježila negativnu stopu, a ta negativna stopa nastavlja se i u prvom tromjesečju ove godine (-0,6%).

Neživotna osiguranja bilježe pad premije od  1,09%, a životna osiguranja pad od 1,07%. U okviru obveznih neživotnih osiguranja, jedino je osiguranje od automobilske odgovornosti zabilježilo u prošloj godini rast od 1,54% (i doseglo ukupnu premiju od 2,9 milijardi kuna).

U toj vrsti osiguranja zabilježen je porast broja novih polica osiguranja za 0,7% (ukupno izdano 1,94 milijun polica), porast prosječne premije (s 1.482 na 1.500 kn), raspon između osiguratelja kad je u pitanju prosječna premija (od najniže, koja iznosi 1.425 kn, do najviše od 1.832 kn, što bi trebalo značiti povećanu mogućnost za osiguranike da biraju one osiguratelje koji su povoljniji). Zabilježen je i pad broja vozača s maksimalnih 50% bonusa na 67% (od nekadašnjih gotovo 100%) te pad broja prijavljenih šteta (-8,1%). Smanjena je učestalost šteta (samo svako dvadeseto osigurano vozilo uzrokuje štetu), smanjen je i broj šteta koje završe na sudu, smanjen je i ukupan iznos isplaćen za štete.

Dok je zaračunata premija iznosila 2.9 milijarde kuna, za štete je isplaćena „samo“ 1,2 milijarda kuna...

Dakle, gotovo idealna slika, koja daje optimistične ocjene stanja pred ulazak u EU i vjerojatno novu situaciju na tržištu, ali i opravdanje osigurateljima za gore opisanu konkurentsku borbu za svakog vozača.

No, drugi se ipak ne daju zavarati ovim podacima i upozoravaju na činjenicu da je još uvijek u pričuvi (dakle, neriješenih zahtjeva oštećenih stranaka) 41.778 šteta, ukupne procijenjene vrijednosti od 4,4 milijarde kuna!

Posebnu težinu ovoj pričuvi daje 27.137 „živih“ predmeta koji su u parnici pred raznim sudovima, a čija se vrijednost procjenjuje na 1,4 milijardu kuna i koji predstavljaju nagaznu minu na koju se može iznenada nasukati svaki optimizam i očekivanje da bi upravo osiguranje od automobilske odgovornosti moglo biti motorna sila razvoja hrvatskog osiguranja. Upravo činjenica da je ovo osiguranje najvažnije i da sudjeluje u ukupnoj premiji osiguranja hrvatskih osiguratelja sa  32,10% ukazuje na mračnu stazu kojom korača hrvatsko osiguranje.