Naš čitatelj je po završetku pranja primijetio da mu je antena, koja se nalazi na krovu vozila, slomljena.


U automatskim praonicama motornih vozila u kojima vozila peru strojevi, uz aktivno učešće radnika - poduzetnika praonice, događaju se svako­dnevne nezgode tijekom pra­nja i sušenja vozila. Tako su zabilježena: oštećenja laka na pokrovu motora, na krovu vo­zila, na spojlerima sprijeda i otraga, lom/čupanje retrovizora, ili brisača, iskliznuće vozila iz vodilica, nalet vozila na vo­zilo koje se zaglavilo u vodilici, itd.
 
Iako se, u pravilu, radi o ma­njim oštećenjima, zasigurno su to neugodne situacije, zbog čega poduzetnici osiguravaju svoju odgovornost za štetu uzrokovanu svojim klijentima, prebacujući tako postupak oc­jene odgovornosti i ocjene pra­va na naknadu štete na svog osiguratelja.

Naš čitatelj S. C., pošao je u jednu takvu praonicu, sjedeći u vozilu uredno se pokoravao uputama radnika koji je šamponirao vozilo prije puštanja u vodilicu radi automatskog pra­nja i sušenja. Radnik je uredno poklopio retrovizore. No, po završetku pranja, kod (površ­nog) brisanja vozila primijetio je da mu je antena vozila, koja se nalazi na krovu vozila, slom­ljena. Štetu je odmah re­kla­mirao kod radnika, tražeći novu antenu, a ovaj mu je dao podatak o osiguratelju kod kojega je radionica osigurana (informacija na papiriću una­prijed pripremljena) upućujući ga da se javi istome.

Šteta zbog potrebe zamjene antene je 450 kuna. S. C. se javio osiguratelju, koji je glatko odbio naknadu, jer da poduzet­nik/osiguranik nije kriv za šte­tu zbog loma antene, jer se ta “… antena nije mogla ni utisnuti ni odvidati, pa je odgo­vornost za njezino oštećenje na vlasniku vozila…”.

U ovom slučaju radi se o ugovornoj odgovornosti podu­zetnika praonice vozila. Vlas­nik vozila je po sklopljenom ugovoru imao pravo na potpunu i sigurnu uslugu pranja svog vozila, očekujući da mu sam akt pranja neće uzrokovati oštećenje na vozilu. Poduzet­nik, odnosno njegov radnik, bio je dužan ako je istina da se antena nije mogla ni utisnuti ni skinuti, antenu zaštititi na način kako to profesionalna pravila struke nalažu, ili odbiti pranje vozila ako nije mogao jamčiti sigurno pranje, bez oštećenja antene. 

Članak 342. St. 1. Zakona o obveznim odnosima izričito propisuje da je dužnik (ovdje poduzetnik praonice) dužan ispuniti svoju obvezu “savjesno u svemu kako ona glasi”. U čl. 343. pak određuje mogućnost da se štetnik oslobodi od od­govornosti za štetu “…ako do­kaže da nije mogao ispuniti svo­ju obvezu …zbog vanjskih, izvanrednih i nepredvidivih okolnosti nastalih poslije sklapanja ugovora koje nije mogao spriječiti, otkloniti ili izbjeći.” Tako nešto poduzetnik, a to zna­­či ni osiguratelj, očito ne mo­gu dokazati, što znači da su dužni platiti štetu na slomlje­noj an­teni.