16.04.2014.
Pijanstvo kao obijesna vožnja

U zadnje vrijeme učestali su slučajevi, kako je vidljivo iz medijskih izvješća, prometnih nesreća s teškim posljedicama (smrt sudionika u prometu, teške ozljede), uzrokovane alkoholiziranošću vozača, koji nerijetko nakon nesreće pobjegnu s mjesta nesreće.
Zadnji takav grozni slučaj dogodio se nedavno, a vozač je s alkoholom od preko 3,5 promila, uzrokovao smrt jednog dječaka. „Istina je, nije pobjegao, jer su ga ljudi zadržali, ali je njegova reakcija na uzrokovanu tragediju bila zapanjujuća i bez ikakvog sažaljenja, što valjda i nije bio u stanju zbog silnog alkohola…; može li se takve vozače osigurateljno udariti po džepu, jer izgleda da samo to koristi, pošto je ishod kaznenog gonjenja u pravilu problematičan i postoji mogućnost prolaska s lakšim kaznama - kako nam pokazuje dosadašnje iskustvo - neprimjerenim teškim posljedicama njihovih nedjela. Zašto da mi ostali vozači plaćamo kroz veću premiju za takve individue…“, jada se N. M. u svom reagiranju na nečuveno ponašanje vozača i to, izgleda, profesionalca.
Zakon o obveznim osiguranjima u prometu (Izmjene i dopune koje su stupile na snagu 1.7.2013.) pokušao je uvesti oštrije imovinske sankcije za takve vozače uvodeći novi slučaj gubitka prava iz osiguranja: osiguranik/vozač/štetnik gubi pravo iz osiguranja, ako je šteta prouzročena kaznenim djelom obijesne vožnje u cestovnom prometu, a za koje je donesena pravomoćna sudska presuda. Slučaj obijesne vožnje, što se tiče osiguranja, postoji samo ako je počinitelj pravomoćno kažnjen za to kazneno djelo.
To kazneno djelo čini sudionik prometa koji u cestovnom prometu „iz obijesti teško krši propise o sigurnosti prometa vozeći u stanju nesposobnosti za vožnju izazvanoj trošenjem alkohola uz koncentraciju od najmanje 1,50 g/kg alkohola u krvi, ili droge ili psihoaktivnih lijekova…“ (čl. 226. Kaznenog zakonika). Gubitak prava iz osiguranja znači da će osiguratelj, nakon što isplati uzrokovane štete oštećenim osobama, imati pravo regresa prema obijesnom vozaču. U kojem iznosu?
Nažalost, Zakon nije odredio da li je regres vozača neograničen, ili će se kod ovoga slučaja primijeniti ograničenje od 12 prosječnih plaća u Republici Hrvatskoj, kao što je određeno za ostale slučajeve gubitka prava iz osiguranja (osim kod namjerno uzrokovanih šteta gdje nema ograničenja regresa). U nedostatku zakonske odredbe osiguratelji bi problem morali riješiti u uvjetima osiguranja, a argumenti koje navodi i naš čitatelj, ukazuju na opravdanost neograničenog regresa.
Izdvojeni članci
Porezi i financije
Povećanje praga za ulazak u sustav PDV-a
Prag za PDV obveznike povećao se s 40.000,00 eura na 60.000,00 eura. Ova promjena ima značajan utjecaj na mnoge porezne obveznike i zahtijeva pažljivo praćenje i prilagodbu
Porezi i financije
Ovrhe i ograničenja na plaći u 2025. godini
U Hrvatskoj, pravila o ovrsi na stalnim novčanim primanjima, poput plaće ili mirovine, ovise o prosječnoj neto plaći objavljenoj za prethodnu kalendarsku godinu za razdoblje siječanj – kolovoz
Ova godina donosi nekoliko prilika za produžene vikende i duže odmore uz minimalno korištenje godišnjeg odmora. Pogledajmo koje su to prilike i kako najbolje iskoristiti neradne dane u 2025. godini