Iako smo još dugo od kalendarskoga početka ljetnog razdoblja, priroda je odlučila uraniti i još jednom pokazati Čovjeku da nešto treba promijeniti u svom odnosu prema njoj, jer se sve poremetilo. Ono što treba promijeniti, naravno je drastično smanjenje zagađenja ili bar svođenje u neke normalne okvire. Ako se ovako nastavi, imat ćemo kupanje za Novu godinu, a o snijegu će naši unuci imati predodžbu kao o nečem nestvarnom, pričama iz bajki. No, što je, tu je, i živimo u svijetu koga si sami oblikujemo, pa je današnja tema došla na red puno prije nego je to uobičajeno. Možda slučajno, a možda i ne, u zadnjih nekoliko dana već smo u našoj radioni promijenili nekoliko termostata i termoprekidača. To bi značilo da su ti elementi hlađenja bili opterećeniji nego obično, tj. da su više radili nego je to uobičajeno za taj dio godine. Onima koji su novi vozači, ili nisu u prošlosti pratili našu rubriku, objasnit ćemo razliku između termostata i termoprekidača, što mnogi miješaju. Za početak pratimo što se u rashladnom sistemu događa od momenta paljenja motora, do postizanja radne temperature rashladne tekućine. Ako je vozilo stajalo nekoliko sati, odnosno u to vrijeme motor nije bio u radu, zavisno od vanjske temperature zraka, tekućina u rashladnom sistemu bit će približna toj temperaturi, ali odvojena na dva "dijela". Prvi dio su blok i glava motora, a drugi hladnjak i spojne cijevi. Brana između njih je termostat, koji je u tom momentu, naravno, u zatvorenom položaju. Paljenjem motora i porastom temperature, zbog izgaranja u kompresionom prostoru i zagrijavanjem zbog pokretanja klipova i pratećih elemenata, temperatura raste. Sav porast tempetarure događa se samo u prostorima bloka i glave motora, kako bi manja količina vode ili sredstva za hlađenje čim prije dostigla radnu temperaturu i omogućila motoru rad pod optimalnim uvjetima. Kad ne bi postojala ta "brana", koja dijeli dva navedena prostora, trebalo bi puno više vremena da se voda ili tekućina hlađenja, zbog veće količine i cirkulacije, zagrije na radnu temperaturu, To znači da bi motor morao puno dulje raditi pod nepovoljnim uvjetima, odnosno "na hladno", što bi kod nekog vozača, koji odmah nakon starta tjera motor u visoke okretaje, moglo imati loše posljedice po vijek motora. Usporedimo to s trčanjem u ranim jutarnjim satima, bez prethodnog zagrijavanja, odmah nakon buđenja. Bez obzira što je sav od metala, i motor ima dušu! Dakle, termostat je tu da omogući čim brže zagrijavanje rashladne tekućine na radnu temperaturu. Kada se u prostoru motora, tj. u njegovim rashladnim kanalima to dogodi, termostat se otvara i propušta cirkulaciju vode po cijelom sistemu, sve do hlađenja u hladnjak vode, kome je u vožnji dovoljno strujanje zraka kroz njega, da se temperatura može održavati u zadanim vrijednostima. Kolika će točno ona biti, određuje konstruktor motora, tako što odredi na kojoj temperaturi tekućine će se otvoriti termostat i kad će se ukopčati ventilator hlađenja. Sada smo došli do trenutka ukopčavanja ventilatora. Kako smo rekli, vožnjom na otvorenoj cesti i bez većih opterećenja, rad ventilatora nije potreban, jer je dovoljno strujanje hladnoga zraka kroz hladnjak. Ali u slučaju vožnje u gradskim uvjetima i u koloni, odnosno uzbrdici, kad nam neko vozilo od ispred predstavlja prepreku za direktno hlađenje hladnjaka, ventilator će morati uskočiti kao dodatna potpora hlađenju tekućine koja prolazi kroz hladnjak. Kad će se on ukopčati određuje termoprekidač, koji "snimi" temperaturu, i ako je ona iznad radne, u njemu se spoje kontakti, koji preko spojnih kablova ukopčaju ventilator. Do kada će ventilator biti ukopčan, opet određuje termoprekidač, koji ima zadanu temperaturu ukopčavanja, ali i iskopčavanja ventilatora. Nekad su ti ventilatori stalno radili, tj. bili klinastim remenom povezani ta remenicu radilice motora, pa su se stalno nepotrebno vrtjeli i tako oduzimali dragocjenu snagu motoru, ponekad i nekoliko "konja". Danas je takva konstrukcija potpuno izbačena iz upotrebe, štoviše najnoviji motor koji su razvili u Fordu, čak zaustavlja okretanje pumpe vode, kad ono nije baš neophodno, sve kako bi "ukrali" još malo snage. Dakako ni termostat ni termoprekidač nisu nepokvarljivi, dapače, oni su jedni od češćih dijelova motora koji se kvare, jer neprestano rade. Nezgodno je jedino kad se pokvare tamo gdje u blizini nema mehaničara ili rezervnog dijela, no i tu ima lijeka. Kakvoga, pročitajte u slijedećoj Burzi!