Kad čujemo neke neuobičajne zvukove u motoru, koji podsjećaju na lupanje čekićem po punom željezu, odmah smo skloni optužiti ventile iz glave motora za nastali kvar.Iako oni često budu krivci, puno puta se ispostavi da smo ih ipak krivo optužili. Vrlo slična lupanja mogu se čuti prilikom vožnje uzbrdo kad motor ima preniske okretaje, a mi smo u visokom stupnju prijenosa, tj, na uzbrdici ubrzavamo s napr. četrdeset na sat u trećoj brzini. Tada se u motoru pojavi lupkanje koje podsjeća na zvuk stare šivaće mašine. To s ventilima nema veze, nego se razvodni mehanizam muči pomiriti odnose između motora i mjenjača. Slikovito bi se moglo usporediti sa situacijom kad bi iz mjesta naglo htjeli potrčati velikom uzbrdicom. Sigurno bi se malo zakašljucali i ispustili neki "uh" ili "ah". U slučaju motora, podešavanje paljenja ili benzin sa više oktana riješio bi problem, ali smo o tome već pisali, pa da ne duljimo.No, ventili ipak ponekad lupaju. Lupaju najviše zato jer nisu pravilno podešeni, tj. zazor između njihovog vrha i podizača koji se naslanja na bregastu osovinu je prevelik. Najveća sigurnost da je zazor u pitanju je ta, da se u tom slučaju lupa čuje stalno, bez obzira na okretaje motora ili njegovu zagrijanost. Ako je sistem podešavanja na vijak i kontra maticu, onda to ne predstavlja neki veći problem, osim što treba imati sondu, špijun ili mjerne listiće. Svim tim imenima se naziva alat koji nam služi da odredimo zadani zazor koga ventil mora imati, jer se on prilikom zagrijavanja isteže, pa bi se moglo dogoditi, ako je nepodešen, da na većoj temperaturi ostane otvoren, jer od bregaste osovine više nema kamo. To je isto kao i s tračnicama koje uvijek moraju imati razmak između sebe ili s onim vicom kad je Mujo došao kod Hase, a ovaj sjedi s toplom puhalicom koju je uperio u svoje međunožje. Što to radiš, pita Haso? Primjenjujem diletaciju! Što ti to?! Pa, na toplini se tijela rastežu, a na hladnoći skupljaju! A gdje je Fata? Eno je u frižideru! Oni se sigurno nisu spremali podešavati ventile, ali nemojte ni vi ako ne znate bar osnove. Prvo, motor mora biti hladan. Drugo, morate znati kad se koji ventil podešava. Jednostavno rečeno, kad je u najgornjem položaju. Dalje morate znati i vrijednost na koju ćete podešavati. Obično se kreće oko 0,20 mm za ventile koji se podešavaju na vijak. No kako se ispušni ventili više zagrijavaju, pa se k tome više i istežu, često su njihovi zazori malo većih vrijednosti. Dakle, podignite jednu prednju stranu automobila, ubacite u četvrtu brzinu i osigurajte automobil ručnom kočnicom. Kad ste demontirali poklopac ventila, okrećite slobodni kotač. S njime će se okretati i radilica motora, a preko razvodnog mehanizma i ventili će se otvarati i zatvarati. U momentu potpune zatvorenosti ventila, tj. kako smo već rekli, njegovog najgornjeg položaja, provucite mjerni listić između vrha ventila i "klackalice" koja ga potiskuje. Uvjerite se još jedamput da ste progurali pravi listić, debljine koja je zadana. Listić mora imati otpor prilikom provlačenja, ali ne smije prolaziti ni tvrdo ni meko. Ako ste "prošli" sve ventile, a motor ne lupa i mirno radi, svaka čast. U nekom prošlom vremenu bili bi dobar mehaničar. Međutim, što ako ste otvorili poklopac iznad ventila, a vijaka za podešavanje nigdje. Izgubili se nisu, ali onda vaš motor ima regulaciju pomoću kalibriranih pločica. Tu će biti malo više problema, vjerojatno za vas neriješivih, jer za podešavanja takvog sistema morate uz mjerne listiće imati i specijalni ključ, koji je različit za svaki tip motora, a koji služi za vađenje pločica, mikrometar kojim ćete izmjeriti izvađenu pločicu, te brdo rezervnih pločica koje sežu od obično dva milimetra pa skoro do pet, ali se penju po 0,05 mm. Pokušajte izračunati koliko ih stane u taj raspon, a uzmite u obzir da bi i nekoliko ventila moglo zahtjevati iste dimenzije. Rješenje za takav problem je vratiti poklopac ventila na mjesto i potražiti odgovarajući servis. No i servisi će u takvim poslovima sve više oskudijevati jer je i podešavanje pločicama prevaziđeno, a noviji motori uglavnom imaju hidraulične podizače, što će reći da zazor regulira tlak ulja iz motora, tj. ne dopušta da ventil ostane bez zazora. Ako bi išli nekim normalnim sljedom i malo karikirali stvar, moglo bi se za desetak godina, kad bude vladalo blagostanje, dogoditi da vam prilikom takvog kvara mehaničar preporuči zamjenu motora. No, kako je nastup početka blagostanja (jako) relativan, ventili će se, na vašu, a i sreću automehaničara još duuuugo, ipak podešavati.