Što god se nešto bolje podmazuje, to se to bolje i duže vrti. Rečenica je malo nespretno sročena, ali ako je i morate pročitati dvaput, ne ljutite se na autora, više će vam ostati u sjećanju. Konačno nešto se mora napisati za uvod u temu! Dakle, tema je motorno ulje. Često se među "velikim" znalcima automobila, koji obično nemaju veze s mehanikom, raspravlja o boji ulja kojega su ispustili iz svog automobila. Jedni kažu da je ulje odlično jer nije tako crno, a drugi kažu da je odlično jer je jako crno. Prvi se pravdaju postojanošću kvalitete, a drugi hvale njegove deterđentne, tj. čistačke sposobnosti i kažu da je to staro ulje lijepo očistilo sve prolaze i na sebe preuzelo svu nečistoću iz sistema podmazivanja. Tko je u pravu? Uzalud vam trud svirači, pjeva Houra u svojoj pjesmi. Tu ni jako iskusan mehaničar ne može reći nešto pametno. Jedino bi kemijska analiza pokazala pravo stanje stvari, jer nije isto koje ulje koristite, koliko je prošlo kilometara, u kakvim uvjetima, kakvo je stanje motora, a razlika je i da li ste ga ispustili hladnoga ili toploga. U svakom slučaju, ulje uvijek treba ispustiti kad je motor na radnoj temperaturi, jer je ulje tada najtečnije i najlakše će izaći iz kartera i iskapati sa stjenke bloka motora. Koje je ulje najbolje? Nema najboljeg. Ima samo raznih ulja za razne tipove i razne namjene. Još uvijek je na snazi podjela na mineralna i sintetska ulja, a kad neka rafinerija želi obogatiti asortiman, onda napravi međukvalitetu, koja se onda zove polusintetsko. Stariji mehaničari i dan danas tvrde da se ulja ne smiju miješati, pa nedaj Bože doliti napr. Castrol u Valvoline. To su stvari iz prošlosti. Današnja ulja su sva napravljena uglavnom na istoj bazi, tako da se motoru neće ništa dogoditi ako dođe do miješanja, u smislu nadolijevanja. Bitno je jedino da ulje za nadolijevanje ima približno istu kvalitetu kao ono što je već u karteru. To se može vidjeti po oznakama na poleđini plastičnih kantica gdje se, ako pogledamo kanticu Castrola GTX3 nalaze slovne oznake SL/CF. Slovo "S" označuje benzinski motor i stepenicu kvalitete "L", a slovo "C"diesel i nivo kvalitete "F". To bi značilo da je spomenuto ulje namijenjeno i za benzince i za diesele u navedenim kvalitetama. Čak se i sintetska i mineralna ulja mogu miješati, no tada ulje dobiva ili gubi na kvaliteti. To bi značilo da, ako sintetiku ulijete u mineralno, napravili ste dobar gemišt, a obratno, pokvarili ste vino. Sve ovo do sada napisano odnosi se na motore starijih tehnologija i prosječne potrošenosti. Oprez s motorima novijih vozila. Tu šale nema! Oni moraju dobiti ono što ih pripada. Opet nije toliko važna marka ulja, jer svaki proizvođač vozila gura svoju rafineriju, ali kvaliteta mora biti odgovarajuća. Ta ulja se kod nekih vozila mijenjaju i na trideset tisuća kilometara, pa za nekoliko kuna ne treba dovoditi u pitanje besprijekorno funkcioniranje motora. Današnji motori su došli do takvog tehnološkog napretka da je fukcija kvalitetnog podmazivanja od presudne važnosti. Redovitim održavanjem oni prelaze nezamisliv broj kilometara prije bilo kakvog konkretnog popravka. Nije prošlo tako dugo od vremena kad je sto tisuća kilometara bila magična granica za generalku. Tada je počela povećana potrošnja ulja i kad je dostigla jednu kilu na tisuću kilometara, bio je to dovoljan znak za otvaranje motora. Onda je bilo dobro biti mehaničar, jer se i ulje mijenjalo na pet tisuća kilometara. Love do krova. Danas se situacija bitno promijenila, jedino što i neki novi motori troše ulje više nego bi to njihovi vlasnici htjeli. Kod nekih francuskih automobila, dozvoljena potrošnja je čak kilo ulja na dvije tisuće kilometara, pa se novopečeni vlasnici žale u garantnom roku, no ti motori imaju takvu konstrukciju da jednostavno moraju "žderati" ulje motora, pa se onda pitaju čemu zamjena svakih petnaest tisuća kad ga u međuvremenu već skoro dvaput promijene. No, tu činjenicu ponekad treba prihvatiti. Česta su pitanja da li u moderna ulja treba dodavati aditive. Odgovor je negativan, ali kad govorimo o uljima niže kvalitete i potrošenim motorima, u smislu spašavanja djelića kompresije i manje potrošnje ulja, oni su dobrodošli. Ipak, kad već na motoru počne velika potrošnja ulja, a iz odušne cijevi puše kao iz stare lokomotive, generalka je na vidiku. Ako ste iz Riječke banke izvukli svojih 500.000 eura, a više u nijednu banku nemate povjerenje, ne škrtarite! Uložite bar dio te svote u novi auto. Stari prodajte susjedu za jedan euro i sve je riješeno.