- Ako se dogodi da agencija ne izvrši svoju obvezu iz ugovora, ili je izvrši samo djelomično, oštećeni putnik ima pravo naknadu pretrpljene štete tražiti izravno od osiguratelja kod kojega je agencija osigurala svoju odgovornost
U posljednjih dvadesetak dana obratilo nam se nekoliko čitatelja s vrlo sličnim pitanjem: žele ići na turističko putovanje u inozemstvo, ali agencije kod kojih se može ugovoriti takvo putovanje traže da im se cijena aranžmana plati unaprijed, dosta vremena prije nego što se putovanje misli ostvariti.
Mogu li izbjeći rizik 1) da agencija primljeni ili primljene iznose za putovanje „potroši“, postane nesolventna ili ode u stečaj i ne izvrši svoju obvezu iz ugovora o organiziranju putovanja (a što se prošle godine dogodilo u nekoliko, javnosti dobro poznatih, slučajeva), i 2) kako se osigurati da ne izgube uplaćenu cijenu aranžmana ako zbog bolesti ili nekog drugog nepredvidljivog slučaja moraju odustati od namjeravanog i uplaćenog aranžmana. Doista, vrijeme je godišnjih odmora i raznih putovanja u zemlji i u inozemstvo. Rizici o kojima govore naši čitatelji realni su.
Postoji niz putničkih/turističkih agencija koje su u ovo recesijsko vrijeme mogući kandidati za stečaj, nesolventnost i slično.
Upravo stoga zakonodavac je u Zakonu o obveznim odnosima, a njegove odredbe ponovio je i Zakon o pružanju usluga u turizmu, obvezao organizatore turističkih paket aranžmana (a to su aranžmani koji sadrže bar dvije usluge gostu: prijevoz i smještaj, odnosno neku drugu uslugu koja nije akcesorij neke od ove dvije), da se osiguraju od odgovornosti za neizvršenje ugovora o putovanju odnosno za odgovornost za nepotpuno izvršenje ugovorenog putovanja.
Agencija je kod prodaje aranžmana dužna putniku dati informaciju kod kojega je osiguratelja osigurala svoju odgovornost. Ako se dakle dogodi da agencija ne izvrši svoju obvezu iz ugovora, ili je izvrši samo djelomično, oštećeni putnik ima pravo naknadu pretrpljene štete tražiti izravno od osiguratelja kod kojega je agencija osigurala svoju odgovornost.
Drugo obvezno osiguranje, predviđeno gore citiranim propisima, jeste i obveza agencije da osigura jamčevinu (garancija može biti bankovna, gotovinski depozit ili pak u obliku ugovora o osiguranju), kojom se putniku jamči da će: a) dobiti povrat uplaćene cijene putovanja, ako putovanje ne započne zbog insolventnosti agencije i b) da će mu biti plaćeni troškovi povratka u mjesto polaska, ako povratak ne može zbog insolventnosti organizirati sama agencija.
Potvrdu o osiguranoj jamčevini kod sklapanja ugovora o putovanju agencija mora predati putniku, koji će temeljem te potvrde imati pravo tražiti naknadu navedenih troškova izravno od osiguratelja jamčevine (ili od banke koja je dala jamstvo).
Treće putno-turističko osiguranje, kod kojega je rizik na putniku koji je uplatio putovanje, ali ne može ići na putovanje zbog neočekivanog događaja kao što je iznenadna bolest, nesreća, smrt u obitelji i sl. dobrovoljno je i može se kod agencije (koja postupa kao zastupnik osiguratelja i koja je po propisima obvezna o takvoj mogućnosti izvijestiti putnika) ugovoriti osigurateljno pokriće. U tom slučaju osiguratelj plaća osiguranom putniku uplaćenu cijenu putovanja na koje ne može ići.