18.04.2002.
Poplava ustavnih tužbi
U ovoj rubrici smo pisali o običaju da Država mnoge (bez sumnje) opravdane potrebe financira na teret osiguranja, a to znači na teret onih koji se osiguravaju od određenih opasnosti i za to plaćaju premiju osiguranja. Tako je poznato da je Država na teret vozača prebacila financiranje vatrogastva (1% od premije autoodgovornosti), temeljem Zakona o vatrogastvu, da je na teret premija obveznog osiguranja automobilske odgovornosti također prebacila financiranje potreba Hrvatskog crvenog križa (1% od premije) temeljem Zakona o Hrvatskom crvenom križu, da je financiranje obrane od tuče isto tako prebacila na teret premije požarnih osiguranja (0.6%), a temeljem Zakona o sustavu obrane od tuče... K tomu se može dodati i činjenica da je Zakonom o zdravstvenom osiguranju, radi zaštite interesa državnog Hrvatskog zavoda za zaštitu zdravlja, oduzela osigurateljima pravo da se bave obveznim osiguranjem poslodavaca za slučajeve nesreća na poslu i dopunskim zdravstvenim osiguranjima, stvorivši tako za slijedeće dvije godine monopolni položaj za HZZO. U takvoj situaciji doista se ne može govoriti da Vlada tetoši osiguranje. Naprotiv, kad god ne zna gdje bi našla potrebna sredstva poseže za - premijom osiguranja, vjerojatno misleći da su osiguravajuća društva masne koke kojima neće štetiti oduzimanje suvišne masnoće. No, gore navedenim mjerama Vlada je osiguravajuću industriju dovela u vrlo nepovoljan položaj u odnosu na ostale gospodarske subjekte. Stoga je stručno-krovna organizacija osiguravatelja (Hrvatski ured za osiguranje i udruženje osiguratelja pri HGK-i) odlučio Ustavnom sudu podnijeti ustavne tužbe tvrdeći da su svi gore navedeni zakoni protuustavni, da su suprotni načelu vladavine prava (članak 3. Ustava) i poduzetničkoj slobodi, jednakom pravnom položaju svih subjekata gospodarskog sustava (članak 49. ustava), odnosno načelu iznimno dozvoljenog ograničavanja poduzetničke slobode
(čl. 50. Ustava R. Hrvatske). Prvi je na red došao Zakon o vatrogastvu: Ustavni sud je prihvatio inicijativu za pokretanje postupka ocjene suglasnosti toga Zakona, točnije njegovog članka 46. st. 2., s Ustavom, smatrajući inicijativu osiguravajućih društava opravdanom. U obrazloženju prihvaćanja inicijative Ustavni sud kaže da je došao do zaključka da je osporena zakonska odredba utvrđena na način koji nije u skladu s ustavnim načelima i pravima, jer je određena samo za jednu skupinu gospodarskih subjekata, a da nije razvidno iz kojih razloga i na temelju kojih mjerila je to učinjeno. Osiguratelji ne sumnjaju da će se to isto dogoditi i s inicijativom za ocjenu ustavnosti ostala tri gore spomenuta zakona. Uspiju li, značit će to manji pritisak na povećanje cijena osiguranja, a to znači da će taj uspjeh biti na korist svih osiguranika.
Izdvojeni članci
Poslovni svijet
Zašto vaša vizija ne dopire do tima?
Stalno ponavljate iste stvari, ali ništa se ne mijenja? Možda vaš tim nije kriv – nego nedostatak jasnoće s vaše strane. Evo kako to promijeniti!