Ne postoji zakonska obveza poslodavca da osigura radnike od posljedica nesretnog slučaja, premda velika većina poslodavaca to radi na dobrovoljnoj osnovici.


„Prije dvije godine sam na putu s posla prema stanu ima­la prometnu nesreću. Za­i­sta je bila nesreća, ja sam bila jedini sudionik u tome… Zaposlena sam u d.o.o. već osam godina, kod mog pos­lodavca ima više od dvadeset radnika. Sad me zanima da li je moj poslodavac du­žan imati osiguranje u slu­ča­ju nesreće na radu. Jer, kad sam mu postavila pitanje nije htio odgovoriti na to da li sam bila u trenutku nes­reće osigurana ili nisam…“

Problem koji ima naša či­ta­teljica, koja se potpisala s „Maja“, obrađivan je na ovom mjestu u više navrata. To pak znači da su odnosi „posloda­vac-radnik“, kad je u pitanju osiguranje (najčeš­će od pos­ljedica nesretnog slučaja), ra­d­nicima nejasni, što je pos­ljedica netranspa­rentnosti i pomanjkanja in­formacija.

Nema nikakvog razloga da poslodavac ne odgovori na upit radnika da li ima osi­guranje nezgode ili nema. Šutnja samo stvara problem i neizvjesnost kod radnika, kako pokazuje i pitanje naše čitateljice. Vjerojatnije je da takvo osiguranje kod njezi­nog poslodavca ne postoji, pa mu je neugodno odgo­voriti da ne postoji, jer bi se moglo pitati „a zašto ne postoji?” Ako ipak osiguranje od posljedica nesretnog slučaja postoji, treba vidjeti da li po­kriva (samo)nesreću na pos­lu ili i izvan posla.

Ukoliko postoji osigura­nje od posljedica nesretnog slučaja radnika na poslu, onda je naša čitateljica, koja je doživjela nesreću za vrijeme puta „s posla prema stanu„, bila osigurana od posljedica nesretnog slučaja na poslu. Uloga poslodavca u tom slučaju sastoji se u tome da potvrdi da je radnik zaposlen i da je doživio ne­sreću na poslu. Ostalo je posao osiguratelja. 

Međutim, valja napome­nuti da ne postoji zakonska obveza poslodavca da osigura radnike od posljedica nes­retnog slučaja, premda ve­lika većina poslodavaca to radi na dobrovoljnoj osnovici. Osiguranje radnika od posljedica nesretnog slučaja provodi se najčešće kao ko­lektivno osiguranje svih uposlenih, jer osiguratelji na takvo osiguranje odobravaju značajnije popuste. Stoga bi bilo mudro od svakoga pos­lodavca da radnicima omo­gući takvo osiguranje. Pita­nje tko će plaćati premiju za takvo osiguranje – stvar je konkretne situacije u kojoj se nalazi poslodavac.

Ako poslodavac nije u mogućnosti plaćati premiju, premiju po tako ugovore­nom (povoljnom) osigura­nju mogu plaćati i sami radnici, što mnogi i čine. Uos­talom, vođenje računa o (ekonomskoj) sigurnosti rad­nika koji bi mogli doživ­jeti nesreću (na poslu, ali i izvan posla) spada u dobre poslovne običaje rukovođe­nja organizacijom d.o.o.-a. Korektan poslodavac ništa ne prepušta slučaju, već up­ravlja rizikom kojemu mogu biti izloženi radnici. Njima, a to znači i sebi, na korist.